Iran Newspaper

ارائه وام بالعوض به فرهنگیان مناطق زلزله زده

-

خبر

هــدی هاشــمی/ مدیــرکل دفتــر وزارتــی آمــوزش و پرورش برآورد خســارات ناشــی از زلزله کرمانشاه را 120 میلیــارد تومــان اعالم کرد و گفت: متأســفانه 69 دانشآموز و 2 فرهنگی جان خود را در زلزله کرمانشــاه از دســت دادند و وزارت آموزش و پرورش در نظــر دارد به 2 هــزار و 177 هزار فرهنگــی مناطق زلزلــه زده 500 هزار تومان وام بالعــوض پرداخت کنــد. همچنین مطالبات معوقه همکاران در مناطق زلزلهزده بزودی پرداخت میشود.

ایــن آخریــن آمارهای شــاپور محمــدزاده از میــزان خســارتهای جانی و مالــی زلزله کرمانشــاه بــود. او در گفتوگو بــا خبرنگار «ایران» بــه اقدامهای ایــن وزارتخانه برای دانشآموزان و فرهنگیان مناطق زلزله زده اشــاره کرد و گفت: با بررســیهای انجام شــده در نظر داریم به 2 هــزار و 177 فرهنگی که در ســه منطقه زلزله زده ســر پل ذهاب، ثالث باباجانی و قصر شیرین زندگی میکننــد کمکهــای مالی داشــته باشــیم. بر ایــن اســاس میخواهیم مبلغ 005هــزار تومان به صورت وام بالعــوض به فرهنگیان این مناطق پرداخت کنیم. البته میدانیم که این مبلغ بســیار ناچیزی اســت. اما همین مبلغ هم برای آموزش و پرورش بودجه یک میلیارد و 200 میلیون تومانی میخواهد. وی دربــاره میــزان پرداختــی به فرهنگیــان مناطق داالهو و گیــالن غرب هم گفت: بیشــترین خسارات وارد شــده در مناطق سرپل ذهاب، ثالث باباجانی و قصر شــیرین بود به همین خاطر خواســتیم این کمک ســریعتر به دســت فرهنگیان برسد. در حال بررسی بودجه برای مناطق داالهو و گیالن غرب هم هستیم تا حداقل هزار و 400 نفر از همکارانمان در این مناطق هم بتوانند از این تسهیالت برخوردار شوند.

وی با اشاره به آخرین آمارها درباره میزان تخریب کالسهای درس گفت: تعداد دانشآموزان منطقه 30 هزار نفر اســت. بر اساس آمار 78 مدرسه در قالب 415 کالس درس تخریب کامل شدند. 16 مدرسه در قالب 200 کالس نیاز به تعمیرات جزئی دارد. 5 مدرسه هم نیاز به مقاومسازی دارد که برای بازسازی این مدارس اعتباری بالغ بر 120 میلیارد تومان الزم است.

محمــدزاده بــا اشــاره به اینکــه بنیاد برکت ســاخت مــدارس روســتاها را برعهده گرفته اســت، اعالم کرد: برخی از مدارس ما تخریب کامل شدند که بــرای این مدارس کانکس جایگزین کردهایم و برخی مدارس هم تعمیرات جزئی نیاز دارند بنابراین ما به اداره آموزش و پرورش کرمانشــاه گفتهایم که اگر شرایط مهیا است، مدارس فعالیت خودشان را آعاز کنند. بحث این است که منطقه بحران زده اســت. در ســتاد بحران هم اســتاندار تأکید کرد از دیروز مغازهها باز شد تا مردم بتوانند به کارهایشان برسند، اما هنوز شرایط بحرانی است و خانوادهها درگیر مشکالت زلزله هستند. مدارس ما در برخی مناطق آمــاده حضور دانشآموزان اســت امــا در حیاط برخی از مــدارس ارگانهای مختلف مردم چادر زدند.

او بــا اشــاره به اینکه وزارت آمــوزش و پرورش برای تمامــی دانشآموزان زلزلهزده کتاب درسی جدید ارسال کرده، تأکید کرد: در حال حاضر 07کانکس برای اســکان فرهنگیان ارســال کردهایم. سازمان نوســازی 120 کانکس برای مدرســه دانشآموزان آماده کرده است. همچنین ســازمان نوسازی مدارس مســئولیت میز و نیمکت کالسهای درس را برعهده گرفت. عالوه بر این با بانــک ملی هماهنگی کردیم که به فرهنگیان ایــن مناطق زلزله زده وامهای کم بهره پرداخت شود و کانون پرورش فکری 32 هزار بسته لوازمالتحر­یر به منطقه ارسال کرد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran