Iran Newspaper

تجمع اعتراضی رانندگان «اسنپ»

-

دیروز رانندگان اسنپ برای دومین بار، مقابل یکی از شعب این مجموعه تجمع کردند تا صدای اعتراضشــا­ن را به گوش مســئوالن برســانند. کاهش 04درصدی کرایهها نســبت به 4 ماه اول ســال، تثبیت نرخ کمیسیون، دسترسی به اطالعات گوشی مسافران و رانندگان و همینطور نبود بیمه با توجه به ساعات کاری باال از مهمترین دالیل اعتراض آنها بود.

ایــن افــراد که در حــدود 100 تــا 120 راننده بودنــد، از صبح دیروز با در دســت داشــتن پالکاردها و دســت نوشتههایی خواهان احقاق حقشــان شدند. رانندگان اســنپ البته در حدود دو ماه قبل یعنی در مهرماه هم برای نخســتین بار دســت بــه اعتراض زدند، اما از آنجاکه تغییری در خواســته هایشــان اتفاق نیفتاده، این تجمع را به بار دوم کشاندند.

بــه گــزارش خبرنــگار «ایــران»، از فعالیــت نخســتین تاکســی اینترنتی کشــور (اســنپ) حدود 3 ســال میگذرد، هماکنون حــدود 200 هزار راننــده با این مرکز همــکاری میکننــد. درحالی کــه بیش از 100 هــزار راننده تنها در تهران مشــغول بهکارند و شــاید تاکنون بیش از 100 میلیون ســفر درون شــهری تنها از طریق این تاکسی اینترنتی انجام شده است.

برخی رانندگان اســنپ معتقدند با وجود شــرایط ســخت کاری و همینطور ترافیــک کالفهکننــ­ده پایتخــت، قــرارداد یکطرفــه بــا کارفرمــا و همینطــور نبود اتحادیه، سختی کار آنها را دوچندان کرده است. همچنین افزایش وسایل جانبی خــودرو، بــار مضاعفی را بــرای امــرار معاش روی دوش آنها گذاشــته اســت. به گفته این رانندگان، کرایه اســنپها، کفاف خرجــی ماهانه آنها را نمیدهد و آنها به ناچار مجبورند که در این شغل مانده و شرایط ناعادالنه آن را تحمل کنند.

بــا این حال یکی از کارشناســا­ن اســنپ با رد گفته این راننــدگان تأکید میکند کــه طــی ایــن دو مــاه، هیــچ کاهش نرخــی در اســنپ رخ نــداده و اســناد آن هم موجــود اســت. این فرد با بیان اینکه یک تیم کارشناســی مســئول تعیین قیمت اســت، میگوید: نرخ کرایهها طبق تعرفه مشــخصی افزایــش مییابد و اینطور نیســت کــه خودســرانه باال بــرود، از طرفــی پایین بــودن نرخ جزو مزیــت رقابتی اســنپ بــا آژانــس هــا محســوب میشــود و قرار نیســت کــه نرخهــا بــا آژانسها برابری کند.

وی با بیان اینکه نرخ کمیســیون نیز در طول این ســه ســال ثابت بوده اســت، میگویــد: نرخ کمیســیون در باالترین حد خود همان 13 درصد اســت که البته با توجــه به شــرایط زمان و نوع فعالیت و فاکتورها کاهــش مییابد و اینطور نبوده که افزایش یافته باشد.

ایــن کارشــناس درباره دسترســی به اطالعات هــم اینطور توضیــح میدهد کــه بــه هیچ وجه چنیــن چیزی امکان نــدارد. تنها به اطالعات و حســاب کاربری مســافران یعنــی شــماره تلفن و ایمیــل دسترســی دارند یعنی همــان اطالعات ضروری سفر و به موارد دیگر همچون گالری عکس دسترسی وجود ندارد.

وی دربــاره بیمــه راننــدگان نیز میگویــد که رانندهها به اســتخدام اســنپ در نمیآیند و میتوانند در هر ساعتی از شبانه روز فعالیت کنند و محدوده زمانی و مکانی برای فعالیت آنها وجود ندارد. اگرچه برای رانندگان ممتاز، بیمه خودرو و بیمه سالمت در نظر گرفته شده است.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran