Iran Newspaper

بخاطر یک مشت ریال انگیزه واقعی پاکسازی در عربستان آشکار شد: مصادره دارایی به ارزش ۰۰۸ میلیارد دالر

-

از همان نخســــتین ســــاعتی که خبر دســــتگیر­ی شــــاهزاد­گان ســــعودی منتشــــر شــــد، اقــــدام محمدبنســـ­ـلمان کــــه نشــــان از یک پاکســــاز­ی بیســــابق­ه علیه دشمنان سیاســــی وی از طیف ثروتمندتری­ــــن و قدرتمندتری­ــــن اعضــــای دربار وکارکنان دولت داشت، مشکوک به نظر میآمد. این حرکــــت وقیحتر از آن بود کــــه فقط اقدامی بهمنظور تحکیم قدرت باشــــد. در واقع بیشــــتر مفســــران از این وقاحت محــــض تعجب کرده بودنــــد و همه این ســــؤال را داشــــتند: چرا چنین ریسک بزرگی؟ عجیب اینجاست که تقریباً هیچ صحبتیدرمور­دتهدیدکودت­ایحتمیعلیه­شاه یا ولیعهد عربستان وجود نداشت و آن حجم از تغییراتتنه­امیتوانستب­اعثافزایشد­شمنی باطبقهحاکم­شود.

زمانی که مشــــخص شــــد ۳۳ میلیــــار­د دالر دارایی خالص اقلیت حاکم در دست فقط ۴ نفر ازثروتمندت­رینسعودیها­یدستگیرشده­است، ایــــن اقدامات کم کــــم معنا پیدا کرد. شــــاهزاد­ه الولید یکی از این ۴ نفر اســــت که با رسانهها هم روابط خوبی دارد.

یــــک روز بعــــد، رویتــــرز گــــزارش کــــرد که در اقدامی وســــیعتر از ســــرکوب اولیه، حسابهای بانکی ۰۰۲۱ نفر بلوکه شده و هر دقیقه به تعداد آن اضافه میشود. درباره توقیف این اموال و به دســــت آوردن پولهای هنگفت بدون دردســــر، فقط میتوان این سؤال کنایهآمیز را مطرح کرد که چــــه زمانی ایــــن روند پایان میگیــــرد؟ نکته جالب درمورد دســــتگیر­یهای هفتههای اخیر عربستان اینجا است که خانواده سلطنتی حاکم درعربستانم­توجهشدهکهب­ادستگیریده­هانفر از توطئه گران احتمالــــ­ی کودتا نه تنها ناراضیان احتمالــــ­ی را قلع و قمع میکند بلکــــه ذخایر ارز خارجی کشــــور را نیز که در ســــه سال گذشته و در خال جنــــگ یمن بیــــش از ۰۵۲ میلیــــار­د دالر کاهش داشــــته دوباره پــــر میکند و ایــــن کار را با توقیف مقداری یا همه داراییهـــ­ـای فراوان این اشــــخاص که اگر نگوییم صدها میلیارد به دهها میلیارد میرســــد انجام میدهد. اگر محمد بن سلمان همین گونه پیش رود و افراد بیشتری را از فهرستبیرون­بکشدممکناس­تمبالغاساس­ی بیشتری را دربیاورد که برای ایجاد تغییر مؤثر در بهبوداوضاع­مالیکافیبا­شد.

پــــس از آن روزنامه وال اســــتریت ژورنال در مقالهای خبر داد، این بگیر و ببندها اساساًچیزی بیــــش از یک طرح اخاذی اجباری نیســــت؛ چرا که دولت عربســــتا­ن که درگیر با مســــأله کسری بودجه رو به افزایــــش، کاهش درآمدهای نفتی و نــــزول ذخائــــر ارزی اســــت، در نظر داشــــت در جریان سرکوب گسترده فساد در طبقه نخبگان دربار، پولهای نقــــد و دیگر داراییها را به ارزش ۰۰8میلیارد­دالرتوقیفک­ند.

وال استریت ژورنال همچنین خبر داده است که بانک مرکزی عربســــتا­ن تنها چند روز بعد از دســــتگیر­یها اعام کرد حســــاب بانکی «افراد ذینفع را به درخواســــ­ت دادســــتا­نی و در جریان ادعاهای قانونی علیه آنها مسدود کرده است». امــــا نکته جالبتر این اســــت که همــــان طور که ناظران گفتنــــد، انگیزه پنهانی عربســــتا­ن فقط «ملی کردن» داراییهای برخی از ثروتمندتری­ن اشــــخاص اســــت. والاســــت­ریت ژورنال نیز این مسألهراتأی­یدکردهوبات­أکیدبراینک­هقضیهدقیقاً همین است، خبر داده، مبلغ مورد بحث واقعاً سرســــامآ­ور اســــت: یعنی نزدیک بــــه دو درصد کل ذخایرارزیع­ربستان!

آنگونه که والاســــت­ریت ژورنال مدعی است: «این ســــرکوبه­ا میتواند خزانه دولت را نیز پر کند. دولت اعام کرده کــــه داراییهایی که از راه فساد جمع شده، بیت المال محسوب میشود و آگاهان معتقدند دولت حدس میزند ارزش داراییهایـ­ـــی کــــه از این اشــــخاص میگیرد بالغ بر۰۰8 میلیارد دالر خواهد بود.

در حالی که قسمت اعظم این پول در خارج از کشور باقی میماند – و در محلهای مختلف از اوراق قرضه گرفته تا بورس و فلزات گرانبها و مستغات، سرمایهگذار­ی شده – که تاش برای پس گرفتن را پیچیدهتر میکند، حتی بخشی از این مبلغ هم برای تقویت بنیه مالی عربســــتا­ن کافیاست.

دوره طوالنی کاهــــش قیمت نفت، دولت را مجبور کرده از بازار بینالمللی اوراق قرضه وام بگیــــرد و از صندوق ذخایر ارزی خارجی کشــــور مبالغ هنگفتی برداشت کند. طبق آخرین آمار دولتــــی موجود، این صنــــدوق در زمان اوج خود در ســــال ۴۱۰۲ معادل ۰۳۷ میلیارد دالر ذخیره داشــــته در حالی که در مــــاه اوت موجودی آن به معادل 6/۷8۴ میلیارد دالر رسیده است.

در همیــــن ارتبــــاط شــــرکت مشــــاوره «گروه اوراسیا» در یادداشتی اعام کرده ولیعهد «برای تأمین مالی طرحهای ســــرمایه­گذاری دولتی به پول نیاز دارد» و افزوده اســــت: «هر روز روشنتر میشــــود که برای بهبــــود عملکــــرد اقتصاد به درآمدهای اضافی نیاز اســــت. دولت همچنین با بازرگانان و شــــاهزاد­گان معاملــــه میکند تا از دستگیر شــــدن اجتناب کنند، اما این کار را فقط بهعنــــوا­ن بخشــــی از تعهد بزرگتری نســــبت به اقتصادملیا­نجاممیدهد.»

البتــــه این خطر عمده وجــــود دارد که چنین زورگیریهای شــــدید و ضبط داراییهای نقدی موجــــب واکنش شــــدید افرادی خواهد شــــد که پولهــــای هنگفــــت در عربســــتا­ن خواباندهان­د. مجیــــد القصابی، وزیــــر بازرگانی عربســــتا­ن روز سهشــــنبه درصدد برآمد بــــه بخش خصوصی اطمینــــا­ن دهد تحقیقــــا­ت مربوط به فســــاد در عملیــــات تجاری معمولــــی دخالتــــی نخواهد داشت. او گفت این تحقیقات و فرآیندهایی که آژانس مبارزه با فساد انجام میدهد بر پروژهها یا فعالیتهـــ­ـای تجاری جــــاری تأثیــــر نخواهد گذاشــــت. عاوه بر این بانک مرکزی عربســــتا­ن اعام کرد حسابهای شخصی و نه حسابهای شرکتی مســــدود شــــدهاند و فعالیت بانکها و شرکتها طبق معمول در جریان است.

بــــا وجود این، کل قضیه مسألهســــ­از اســــت: نخست آنکه فهرست اسامی بازداشت شدگان و حسابهای مسدود شده هر روز رو به افزایش اســــت... و حکومــــت عربســــتا­ن ســــوگند خورده افراد بیشــــتری را در جریان تحقیقات مربوط به فساد که از سه ســــال پیش شروع شده، دستگیر خواهد کرد. مقامات مسئول بهعنوان یک اقدام احتیاطی افراد زیادی را ممنوعالخرو­ج کردهاند که طبق گفته افــــراد آگاه صدها نفر از درباریان و افراد مرتبط با دستگیرشدگا­ن در شمار آنها قرار دارند. دولت نام افرادی را که بازداشــــ­ت شدهاند رســــماً اعام نکرده اســــت. عاوه براین شــــوک ناشی از این حرکت که بیشتر مناسب شوروی در دهه ۰۵9۱ است هرگونه ایمان و اعتماد جامعه بینالمللیب­هحکومتعربس­تانوفعالیت­های تجاری آن را از بین برده است.

جالبترین بخش ماجرا این است که اگر در نتیجه این تاش ناخوشایند دولت برای تقویت بنیــــه مالی وخیــــم عربســــتا­ن، فــــرار بانکهای بینالمللــ­ــی و داخلی پیش بیاید و شــــرکتها و افراد خارجی و داخلی بیسر و صدا یا نهچندان بیســــر و صــــدا ســــرمایه و داراییهای خــــود را از کشــــور خارج کننــــد، در این فرآینــــد دقیقاً همان سقوط اقتصادی که قرار بود این اقدام از بروز آن جلوگیریکند،تسریعخواهد­شد.

اگر بر اساس واکنش بازار قضاوت کنیم – که باعث شــــده احتمال رکود اقتصــــاد­ی یا کاهش ارزش ریال سعودی یا هر دو در سر ریاض بیفتد – این تاش نامتعارف برای تزریق ۰۰8 میلیارد دالر به اقتصاد متاطم محلی میتواند به شکل حیرتآورینت­یجهمنفیبهد­نبالداشتهب­اشد.

■ GlobalRese­arch:عبنم

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran