Iran Newspaper

خطبای‌جمعه‌معموًال‌فراجناحی‌عمل‌م ‌یکنند

محمدتقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان:

-

■ ارزیابیشما­ازعملکردشو­رایسیاستگذ­اریائمهجمع­هچیست؟

آقــای تقوی بــا متانت، دقت عمل، حســن نیت، صبــر و پایداری شــورا را مدیریت کــرد. اداره کردن 700 تا 800 تریبون جمعه سراســر کشور دشوار است. ضمن اینکه باید بر این تریبونها نظارت و ارزیابی داشــت و بررســی کرد که عملکرد فالن خطیب چگونه بوده و اساســاً انتخاب خطیب چگونه باشــد. بنابراین کار دشــواری اســت، اما ما در این ســالها چالش و نقطه نظر منفی از ایشان ندیدیم. از این جهت قدردان ایشان هستیم. ■ قبول دارید که انتصابهای جدید از یک طیف فکری و سیاسی خاص بوده است؟

در هر شهری بویژه شهرهای بزرگ تعدد و تفاوت دیدگاه هست، امــا امــام جمعه باید فراجناحی بــوده و نگاه جامعی بــه همه مردم داشــته باشــد. این امر تقریباً رعایت شــده اســت. در اصفهان که من حضور دارم، شاهد هستم که در خطبههای جمعه جناحگرایی حاکم نبوده است. البته ممکن است خطیب جمعه دیدگاهی داشته باشد و مسائل را گاهی تندتر و گاهی کندتر مطرح کند. ■ در هفتهنامهها­یــی که در اختیار ائمه جمعه قــرار میگیرد، چه نکاتی مطرحمیشود؟

این هفتهنامهها چیز محرمانهای نیست که کسی نداند. به تناسب مســائل کشور یا مناسبتها، تحلیلهایی ارائه میشود. برخی از ائمه جمعه هم خودشــان اشــراف دارند و به این امر نیاز ندارند، اما برای همه ارســال میشــود. با ایــن هفتهنامهها الگو داده نمیشــود که چه گفته شود، بلکه کلیات و اطالعات جامعی در اختیار خطیب گذاشته میشود.در این هفتهنامهها تحلیلی از اوضاع و احوال سیاسی کشور یا مسائل جهانی یا برخی اخالقیات و تذکرات درج میشود. ■ باوجوداین،معتقدیدکهد­یدگاههایمط­رحشدهفراجن­احیاست؟

معتقــدم تریبــون جمعــه بایــد فراجناحــی و در بیــان حقایــق و پاسداری از ارزشهای نظام، محکم و استوار باشد، زیرا امامت جمعه سایه رهبری در کشور است. بویژه اینکه همه ائمه جمعه با یک واسطه بــه دلیــل اجازهای کــه رهبر معظم انقالب به شــورای سیاســتگذا­ری میدهنــد و البته با تشــخیص این شــورا انتخاب میشــوند. بنابراین، این طور نبوده که بگوییم جریان سیاســی خاصی بر تریبونهای نماز جمعــه حاکم بوده اســت، بلکه خطبای جمعه معمــوالً فراجناحی عمــل میکننــد. همان طور که گفتم، ممکن اســت گاهــی تندروی یا کندروی هم باشد، اما اینها استثنا است.

انصافاً در هفته نامههایی که ارســال میشــود، تنش جناحی دیده نمیشــود. همــان طور که رهبر معظم انقالب سیاســت زیر پوشــش داشــتن همه جناحهــا را دنبال کردنــد، تریبونهای جمعــه هم باید براســاس همین سیاســت ولی امر عمل کنند. ضمن اینکه شجاعت

در بیان مسائل اجتماعی و نقد منصفانه به معنای عملکرد جناحی نیســت، هرچنــد نقدهــا بایــد به گونهای باشــد کــه تشــنج، اختالف و موضعگیری ایجاد نشود. ■ شاهدمثالیا­زانتصابفرا­جناحیدرائم­هجمعهدارید؟

تقاضــا میکنــم بحث اصولگــرا و اصالحطلــب را در ایــن مرحله مطرح نکنید. دیدگاههای انسانها با هم متفاوت است و همه در یک قالب نیستند. ضمن اینکه خود ما روحانیون چسبیده به جریانهای سیاسی نیستیم و این تقسیمبندی، تفسیر و توجیهی است که دیگران از افکار ما ارائه میکنند و میگویند به یک جناح نزدیک یا از جناحی دور هســتیم. سیاســت واقعــی تریبــون جمعه بایــد فراجناحــی، در چارچوب نظام و مصالح کشور و مشوق وحدت و انسجام ملت باشد. ■ پیشنهادشما­برایجایگزی­نآقایتقویک­یست؟

اوالً کــه ایــن تغییر و تحوالت طبیعی اســت و لزومــاً به این معنی نیست که در عملکردها ضعفی بوده باشد. اما در مجموع توصیهای جــز وحدت و پیگیری منویات رهبر معظم انقالب که همان مصالح نظام است، نداریم. ■ تأییدمیکنی­دکهاشتیاقم­ردمبهنمازج­معهکمترشده­است؟

اســتقبال مــردم خــوب بوده، البتــه باید برای نســل جــوان جاذبه ایجاد کنیم تا فقط پدران، میانســاال­ن و ســالخوردگ­ان در نماز جمعه نباشــند. در اول انقالب به دلیل هیجان و شــرایط آن روزها، اســتقبال خوب بوده، اما حاال هم استقبال کم نشده، بلکه انتظار است با توجه بــه افزایش جمعیت و جوانان، به گونهای عمل شــود که جوانان هم این سنگر را حفظ کنند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran