Iran Newspaper

آییننامه اجرای بیسر و صدای موسیقی!

- محمدامین فرشادمهر

اخيراً كارشــناس فرهنگى يکى از دانشگاههای كشور، طى نامهای به شــرح شــرايط و ضوابط اجرای موسيقى در آن دانشگاه پرداخته. در يکى از بندهای جگرسوز آن اينچنين آمده كه خانمهای دانشجو در صورتى كه حركت اضافهای نداشته باشــند و در حاشيه يا پشت سر ساير اعضای گروه بنشينند، مىتوانند نوازندگى كنند. گذشته از اينکه آيا اين نامهصحتدار­ديامانندمب­احثاختالس،دزدی،رياوربا كه در فضای مجازی بى خود و بىجهت دســت به دست مىچرخد ساختگى است، ما آن را به فال نيک گرفته ومتن تکميلى برای آن نوشتيم:

يک: حتىالمقدور­به طوركل موســيقى نداشته باشيم. اگر مقدور نيست، حداقل هركســى در دلــش بــرای خودش آهنــگ بخواند. اگر اين هم نمىشــود الاقل از ســاز استفاده نکنيد (مثالً دستتان را زير كتفتان ببريد و صدا در بياوريد).

دو: حمايــت از توليدكننــ­دگان داخلى برای تولي ِدســازی كه صدا نداشــته باشــد يا صدايىكهساز­نداشتهباشد!

ســه: اســتفاده نکردن از هرنوع ريتم مخدر و محرک اعم از ديش، ناناش، نيناش ناش، اوپس، دوپس و غيره؛ نوازندگى بايد به گونهای باشد كه تماشاچيان نه تنها قر در كمرشان فراوان نباشد بلکه به وجد نيز نيايند، خوشحال نشوند، حالشان خوب نشود، ازخودشانبد­شانبيايدوق­رصهایسنگين­افسردگىبخو­رند.

چهار: همه نوازندگان خانم، آقا باشند. يعنى حتىاالمکان تالش شان را مبنى بر مردبودنبکن­ند،شايدشد.

پنــج: قرارگيری نوازندگان خانم در نقاط كوری مانند كنار كاميون كه در آينه بغل ديده نمىشود يا اجرا در اماكن سرپوشيده مانند كمد، جا رختخوابى، كابينت و غيره.

شش: نوازندگان خانم از انجام حركات اضافه و غيراضافه خودداری كنند. گفتنى است طبق بند اول از آييننامه قبلى، دست به مهره و ساز حركت است.

هفت: لزوم اجرای موســيقى فاخر و اســتفاده از انواع ســازهای «شــويهای» به جای «كوبهای» توســط خانمها؛ مثالً طنيــن زيبای جاروبرقى، چرخ گوشــت، آبميوهگيری، نــوای كودكان (ترجيحاً زير چهارســال و به تعــداد الزم) و نوای آقای خانــه (خر و پف و ساير ملزومات). در ضمن، نواختن بوق در هنگام رانندگى برای خانمها در صورتى كه ماشين شان پرايد مدل زير08 باشد و بوق ريتميک، بلبلى و كشدار نباشد، بالمانع است.

هشت: ما مىتوانيم با تکيه بر فناوری «ة» تأنيث، با كمترين هزينه و بدونًنياز به نوازندگى خانمها، ميليونها نوازنده خانم در سطح جهانى معرفى كنيم. مثال تصور كنيددنيايى­رابانوازند­گانخانمىهم­چونبتهوونه،موتسارتهوي­وهانسباستي­نباخه! هرچندكهكما­فىالسابقتص­وركردنشسخت­ه...

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran