Iran Newspaper

امام جمعه سرپل ذهاب از حضور موثر 300 روحانی در امدادرسانی به آسیب دیدگان زلزله گفت

-

ایـــن روزها قلب میهن در غرب کشـــور میتپـــد. تصویـــر بدیـــع ســـرریز حجم عظیمی از مهربانی و همدلی به سوی کرمانشاهان و سرپل ذهاب ...و برای ما مصـــداق آن بیت معروف شـــیخ اجل اســـت که میگوید: چو عضـــوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار.

اینجا ســـرپل ذهاب است. جایی که چنـــد روز قبل لرزه به جـــان زمین افتاد و نتیجه ایـــن تب و لرز طبیعت، چیزی نبود، جز فروریختن ســـقف باالی ســـر مردم بر سرشـــان. جایی کـــه در عرض چند ثانیه، شـــهر و روستاهای پیرامونی آن، آوار و مـــرگ و شـــیون جـــای خنده وشـــادی و زندگی را گرفـــت و درد و رنج یک شـــبه بر تخت نشســـت. این روزها گرچه چشـــمهای مردمـــان این خطه به خون نشسته اســـت و «دل خوشی» نیســـت، اما «دلخوشـــی» هم هســـت! همبســـتگی مردم و کمکهایـــی که با عشـــق از سراسر ایران به سوی شهرها و روستاهای زلزله زده گسیل میشود، به این رنج دیدگان نشان میدهد که تنها نیستندومیل­یونهاایران­یبهیادشانن­د.

در ایـــن میـــان، تـــاش انســـانها­ی فداکاری که در قالب هال احمر، ارتش، ســـپاه و بسیج به سوی آسیب دیدگان و زیرآوار ماندگان شـــتافتند، مرهمی بود التیـــام بخش، کـــه بر زخم ایـــن مردم گذاشته شـــد. در کنار این اقشار، بودند و هســـتند روحانیهایی که به یاری مردم این مناطق آمدند و قوت قلبی شـــدند برای مـــردان و زنانی کـــه روحیه خود را باخته و حتی برای دفن کشته شدهها و برگزاریمرا­سمیبسیارسا­ده،مستأصل مانده بودنـــد. تصویر مانـــدگار­ی که در شـــهر زلزله زده ســـرپل ذهاب در ذهن امدادگران هال احمر ثبت شد حضور تعداد زیـــادی روحانی و ســـازماند­هی آنها توســـط امام جمعه این شهر بود. حجتاالســـ­ام با خراب شدن خانه و دفتر امام جمعه در حادثه زلزله در کنار این خرابهها ســـتاد رســـیدگی به وضعیت مردم زلزلهزده را بـــا کمـــک روحانیـــو­ن و جهادگـــرا­ن عرصه کارهای جهـــادی راهاندازی کرد. حضور بیش از 300 روحانی که عاوه بر امدادرسانی و توزیع کمکهای مردمی بین زلزله زدهها به آنها روحیه داده و با شرکت در مراسمهای ختم و همچنین کفـــن و دفـــن و نمـــاز ســـعی کردند تا بخشـــی از آالم آنهـــا را کم کنند. حضور امـــام جمعه در کنـــار ایـــن روحانیون و تاشهـــای آنها بـــرای مردمـــی که در شـــوک بزرگـــی بســـر میبردنـــد از نگاه امدادگـــر­ان هال احمـــر و مردم پنهان نماند. حجتاالسام فاطمی نسب که از سال گذشته مســـئولیت امام جمعه شهرستان سرپل ذهاب را عهده دار شد بـــا بیان اینکه بعـــد از پیام رهبرمعظم انقـــاب برای کمکرســـان­ی بـــه مردم زلزله زده روحانیون بسیاری از شهرهای مختلف و بخصوص قم به این منطقه آمدند گفـــت: بعد از وقـــوع زلزله که با ویرانیهای بســـیاری همراه شد و حتی محل زندگـــی من و دفتـــر امام جمعه نیز تخریب شـــد مـــا هم در کنـــار دیگر مردم برای امدادرسانی به زلزلهزدگان وارد عمل شدیم. همزمان با پیام رهبر انقاب بیش از 300 روحانی برای کمک به این منطقه آمدند که با سازماندهی آنهـــا و همچنیـــن نیروهای جهـــادی و بســـیجیان در مرحله اول بیـــش از 200 کامیـــون کمکهـــای مردمـــی را که به این منطقه ارسال شـــده بود بین مردم منطقه توزیـــع کردیـــم. روحانیها هم در این ایـــام در کنار دیگـــر امدادگران و نیروهایارت­شیوسپاهیبه­مردمکمک میکنند. در کنار کمک رسانی، کارهای مربوط به نماز و دفن اموات و همچنین برگزاری مجالس ختم و فاتحه را انجام دادیـــم و همـــراه با آن ســـعی کردیم تا کمی به آنها روحیه بدهیم. من به عینه شـــاهد بودم که آنها از جـــان و دل برای کمک به مردم این منطقه تاش کردند و حتـــی برخی از مردم کـــه پیش از این صمیمیتینسب­تبهروحانیو­ننداشتند به من میگفتند، وقتی حضور آنها را در منطقه دیدیم و از نزدیک شاهد بودیم که بـــرای کم کردن غم و ناراحتی مردم تاش میکنند نگاه مان عوض شد.

وی ادامـــه داد: در زمان بـــروز زلزله یکی از اساسیترین نیازهای مردم، کم کـــردن آالم روحی آنهاســـت. ما در کنار دیگر روحانیون ســـعی کردیم تا در این شـــرایط ســـخت مردم را تنها نگذاریم. متأســـفان­ه در روزهـــای نخســـت، نبود مدیریت واحد و خأل انسجام و عملکرد ضعیف ســـتاد بحران مشکات زیادی را بـــرای مردم زلزلـــه زده ایجـــاد کرد و هنـــوز هم ســـتاد بحـــران همانطـــور که رهبر معظم انقاب فرمودند انســـجام مطلوب را پیدا نکرده اســـت. همه باید تاش کنیم و با کار جهادی ســـرپناهی برای این مردم که همه زندگیشان را از دست دادهاند بسازیم.

همچنین طی جلســـهای که با مدیر حوزههای علمیه کشـــور داشتیم قرار بر این شـــد با حضور روحانیون و صحبت با مردم بتوانیم کمی از درد این حادثه تلخ را که هیچگاه فراموش نخواهد شد کاهش دهیم. این مردم در زمان جنگ 8 ســـال جانانه مقاومت کردند و خانه و کاشـــانه آنها هدف حمات موشـــکی دشـــمن قرار داشـــت و امـــروز نیز زلزله غم و اندوه را بر جانشـــان نشانده است. ما باید هرآنچه از دستمان برمی آید، انجام دهیم تا کمی از این تلخیها کم کنیم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran