Iran Newspaper

بهترین زمان برای کالهبرداری­کارتبهکارت

-

گروه حـــوادث / آیا میدانید بیشـــترین جرایم و کالهبرداری­هـــا ازطریق کارت به کارت، نیمههای شب و طی روزهای تعطیل انجام میشود؟

یک کارشناس سایبری در مورد نقش قربانیان در تحقق کالهبرداری­هـــای کارت به کارت، افـــزود: از جمله جرایمی که طی چند ســـال اخیر رشـــد قابل توجهی داشته و با وجود هشدارهای دستگاههای پلیسی و قضایی همچنان در کشور قربانـــی می گیرد کالهبرداری­هایی موســـوم به کالهبرداری کارت به کارت است.

علیرضا طباطبایی با بیان اینکـــه جرمی که بهطور قطع و یقین فقط بر اثر بیتوجهی قربانی و شـــاید بهتر بتوان گفت در اثر طمع قربانی رخ میدهد، گفت: در این نوع کالهبرداری شـــخص مرتکب طی تماس تلفنی با قربانی و بیان داستانی خیالی مبنی بر برنده شدن شما در قرعه کشی یا فالن مسابقه مشـــهور صدا و ســـیما یا خرید عمده از شـــخص قربانیای که فروشـــنده محصول اســـت به گونـــهای او را اغـــوا میکند که فرصت فکـــر کردن از قربانی را گرفته و وی را به ســـمت دستگاه عابربانک میکشاند.

این کارشـــناس حقوق ســـایبری به ایرنا گفت: در مقابل دســـتگاه عابر بانک اتفاقی که رخ میدهد صدور دستوراتی از جانب شـــخص کالهبردار مبنی بر زدن دکمههای عددی عابربانک به بهانه بررسی موجودی یا اخذ آخرین تراکنش است چرا که شـــخص کالهبردار مدعی واریز وجه جایزه به حســـاب قربانی اســـت و قربانی بیچاره نیز منکر واریز شدن این وجه است.

در نهایت آنچه رخ میدهـــد و در نتیجه زدن کلیدهای عابربانک صـــورت میگیرد تعیین رمز دوم براســـاس نظر شـــخص کالهبردار برای کارت بانکی قربانی است و پس از بحث و جدل کالهبردار و قربانی مبنی بر واریز نشـــدن وجه جایزه شـــخص کالهبردار تماس را قطع کرده و قربانی هم همچنـــان در آرزوی دریافـــت ایـــن جایزه منتظـــر میماند، غافل از اینکه شـــخص کالهبردار در این تماس تلفنی ابتدا شـــماره کارت و مشخصات کارت را از قربانی گرفته و سپس با کشـــاندن وی به کنار عابر بانک یا مبلغی را از حساب وی برداشت کرده یا رمز دوم کارت وی را با نظر خود ایجاد کرده یا تغییر داده است.

هماکنون نوبت شـــخص کالهبردار اســـت کـــه اقدام به خالی کردن حســـاب قربانی کند این اقدام با سرعتی بسیار زیاد و اکثراً در نیمه شب یا روزهای تعطیل صورت میگیرد چرا که در این زمانها شعبات بانکها تعطیل بوده و عمالً کاری از دســـت قربانی بیچـــاره برنمیآید و صرفـــاً وی باید شاهد برداشت پول از حساب خود باشد.

شـــخص کالهبـــرد­ار نیز در ایـــن مدت تا ســـقف ممکن وجه نقد به حســـاب خود یا حساب نزدیکانش واریز کرده و مابقی وجوه موجود در حســـاب قربانی را به خرید اینترنتی اختصاص داده است. بررسیها نشان میدهد کالهبردارا­ن دراینروشال­یههایمختلف­یرابرایانت­قالپولبهحس­اباصلی ایجادکردها­ندتاپلیسود­ستگاهقضایی­دررسیدنبهم­جرماصلی دچارمشـــک­لشـــوندبه­عنوانمثالپ­ولیکهاز حســـاب قربانی برداشـــت میشود ممکن است حتی در 5 یا 6 حساب دیگر وارد شـــده و سپس از آنها به حســـابهای اصلی واریز شود. در بسیاری از موارد مشاهده شده است که شخص مجرم از اشخاص ســـابقه دار بوده و در حال حاضر نیز زندانی است حتی بعضاً دیده شـــده که پس از شناســـایی وی نامبرده به دادگاه احضـــار و با بیـــان اینکه « وجهی بـــرای بازپرداخت ندارم» مجدداً به زندان برگشـــت داده شده است و شخص قربانی نیز هیچ ابزاری برای بازپسگیری پول خود نخواهد داشت.

در این گونه موارد مهمترین و اصلیترین اقدام قربانی ســـرعت عمل اســـت که میتواند در صورت انجام بموقع و صحیح میزان خســـارت را به حداقل ممکن برســـاند. نحوه طـــرح دعوا و اینکه به چـــه طریقی اقـــدام حقوقی و کیفری برای بازپسگیری وجه صـــورت گیرد نیز یکی از نکات حائز اهمیـــت اســـت چرا کـــه آنچه در ایـــن دعوا اهمیـــت دارد و مطلوب شـــخص قربانی اســـت بازپسگیری وجوه به یغما رفته خود در کمترین زمان ممکن است.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran