Iran Newspaper

سایه روشن طرحهای تقویت تقاضای کتاب

«کتابگردی» و «پاییزه کتاب» طرحهایی برای حمایت از کتاب و کتابخوانی

-

ایــن روزهــا کتابفروشــ­یهای اغلب نقاط کشور به بهانه هفتمین طرح پاییزه کتاب، میزبانیعال­قهمندانبهک­تابوکتابخو­انی را برعهــده دارنــد، طرحــی کــه بــا روز کتابگردی آغاز شده و حاال در ابتدای زمان برگــزاریا­ش نظــرات موافــق و مخالــف متعددیدربا­رهآنشنیدهم­یشود.

باوجودآنکه­مبنایاجرای­یشدنطرح حمایتی«پاییزهکتاب»تالشبرایجذ­ب مــردم بــه کتابفروشیه­اســت همچنــان نظرات مختلفی درباره کارکرد آن شنیده میشــود. برخــی از اهالــی نشــر، اعــم از کتابفروشــ­ان و ناشــران توجه بــه اجرایی کردن چنین طرحهایی را گامی مؤثر برای جلبتوجهمرد­مبهکتابخوا­نیمیدانند. این گروه تأکید دارند که طرحهایی از قبیل «پاییــزه کتاب» به واســطه در نظر گرفتن ســقف معینــی از تخفیــف مــردم را بــه کتابفروشیه­امیکشاند.

البتــه ایــن نظــر در ارتبــاط بــا «روزکتابگــ­ردی» کــه پنجشــنبه گذشــته چهارمین دورهاش برگزار شــد و به نوعی آغازگر هفتمیــن دوره «پاییزه کتاب» هم شد صدق میکند. هرچند «پاییزه کتاب» از ســوی وزارت فرهنگ وارشــاد اســالمی حمایت میشــود و «کتابگردی» طرحی استخصوصیوف­ارغازبرنام­هریزیهای دولتــی، بــا وجــود ایــن هــر دوی آنهــا تقریبــاً کارکردی مشــابه دارنــد و هدف از برگزاریشان­کمکبهجلبنظ­رمردمبه کتابوکتابخ­وانیاست.

گالیهازرسا­نهملیوآموز­شوپرورش

از همیــن رو نظــرات مثبــت و منفــی اهالی نشــر شــامل هردوی آنها میشود، یکــی از افــرادی کــه موافــق برپایــی ایــن دو طــرح حمایتــی اســت، محمدعلــی جعفریــه، مدیر انتشــارات و کتابفروشــ­ی ثالــث اســت. او کــه عضــو شــورای سیاســتگذا­ری «روزکتابگــ­ردی ســال »96 همبودهدربا­رهمیزانموف­قیتچهارمین دوره آن گفت:«بــا وجــود آنکــه هنــوز در برگزاری این روز و کسب تجربه راه بسیاری درپیش داریم اما گمان میکنم در همین ابتــدای امر روز کتابگردی توانســته تا حد بســیاری جای خود را میــان عموم مردم باز کند. پنجشنبه گذشته در حالی سپری شــد که کتابفروشیه­ای سراســر کشور نه تنها میزبانی اهالی فرهنــگ و هنر، بلکه میزبانــی عمــوم مــردم را هــم برعهــده داشتند.»

آنطــور کــه جعفریــه گفــت فــروش کتابفروشــ­ی نشــر ثالــث در روزکتابگرد­ی بســیار بیشــتر از روزهای عادی بــوده، او با تکیهبرهمین­نمونهتأکید­کردکهاستقب­ال مــردم از روزکتابگرد­ی خوب بــوده و طی روزهــای اخیــر در خالل برگــزاری «پاییزه کتاب» هم شــاهد رفت و آمد دیگر اقشار جامعه بــه کتابفروشــ­یها خواهیــم بود. البته این گفته جعفریه در حالی است که چند کتابفروشی خیابان کریم خان قدری شــناخته شــدهتر از دیگر کتابفروشیه­ای ســطح شــهر هســتند و اغلب مخاطبان خاص خود را دارند.

عضــو شــورای سیاســتگذا­ری روز کتابگردیضم­ناشارهبهای­نکهادعایید­ر برگــزاری بیعیب و نقص ایــن روز ندارد، ادامه داد:«به هر حال نمیتوان منکر این شد که چه کتابگردی و چه پاییزه کتاب هر دو طرحهایی بسیار جوان هستند و بهطور قطــع در ابتــدای راه با کم و کاســتیهای­ی روبهرو هســتند. اجرای این دو طرح از این جهت که بهانهای میشــوند برای جذب مردم به کتابفروشیه­ا از اهمیت بسیاری برخوردارند.»

عملکــرد رســانه ملــی و همراهــی نکــردن وزارت آمــوزش و پــرورش در دعــوت از مــردم برای حضــور در این دو طــرح از جملــه گالیههــای اهالــی نشــر است. جعفریه که خود از جمله مدیران نشــری اســت کــه روزکتابگــ­ردی و آغــاز پاییزه کتاب در شهر شیراز بوده استقبال شــیرازیها را هــم از روز کتابگردی قابل توجــه میدانــد. البتــه او در گفتههایش تأکیدکردکه­دیگرهمکارا­نشازاستانه­ا و شــهرهای قم، اصفهان و مشهد هم با استقبال بســیاری از ســوی مردم روبهرو شدهاند.

ضعفدراطالع­رسانیبرایث­بتنامدر پاییزهکتاب

اکبــر فرزانــه یکــی از فروشــندگا­ن کتابفروشی«خوارزمی»درخیابانان­قالب هــم در ارتباط با میزان اســتقبال مردم از این طرح، نظری مشــابه جعفریــه دارد، با وجــود این از شــیوه اطالعرســا­نی برای ثبتنام کتابفروشان در طرح پاییزه گالیه دارد. او در همیــن رابطــه گفت:«مردمی کــه در روز کتابگــردی بــه کتابفروشــ­یها آمــده بودنــد میتوانســت­ند بــا تخفیــف 30 تا 35 درصدی کتاب بخرند. اما ارشاد اطالعرســا­نی کافی نکرده بــود و ما که در پاییزه کتاب ثبتنام نکرده بودیم بخش اعظمی از مشــتریان روز پنجشــنبهم­ان را از دســت دادیم. فروش هشــت میلیونی مــا در روز کتابگردی اگر همــراه با ثبت در پاییزه کتاب بــود به حدود هجده میلیون تومان هم میرسید، بویژه که کتابفروشی خوارزمی از قدیمیهــای خیابان انقالب اســت.» آثــار کتابفروشــ­یهای عضــو در پاییــزه کتاب با تخفیف 20 تا 25 درصدی عرضــه میشــوند امــا در روز کتابگردی با 10 درصــد تخفیــف بیشــتر بــه فــروش رســیدند. فرزانــه بــا وجــود گالیــهای کــه از مدیــران مؤسســه خانــه کتــاب و برگزارکنند­گانپاییزهک­تابداشتاما­تأکید کرد که اســتقبال مردم از کتابفروشیه­ای خیابان انقالب هم خوب بوده است.

مهدی فیروزان، مدیرعامل مؤسســه شهر کتاب هم از جمله افراد موافق با این طرح اســت که گفت:«نه تنهــا با برگزاری روز کتابگــردی و پاییزه کتــاب، بلکه با هر اقدامدیگری­کهدرراستای­حمایتازنشر باشدموافقه­ستم.همینپنجشنب­هایکه گذشت در 80 فروشگاه شهر کتاب سراسر کشــور، بیش از 150 هزار نفر حاضر شدند که عدد بســیار قابل توجهی اســت. البته همه ایــن افراد کتاب نخریدنــد اما به هر حالحضورآنه­اگویایعالق­همندیشانبه مطالعهاست.»

او برگزاری پاییــزه کتاب را هم اقدامی مثبــت در حمایــت از مصرفکننــد­گان میدانــد و تأکیــد دارد که طــی چهار دهه

اخیــر ایــن نخســتین مرتبــهای اســت که حمایت فرهنگی دولت به جای افزایش عرضه به افزایش تقاضا انجامیده است. پیشنهاد فیروزان برای برگزاری دورههای بعدی ایــن دو طرح این اســت که دولت تنها نقش حامی داشــته باشــد و کار را به خود اهالی نشر بسپارد. با وجود گفتههای فیــروزان و جعفریه در حمایــت از این دو طرح، یوســف علیخانی نویســنده و ناشر نظــر چندان موافقــی نــدارد، او گفت: «با وجودآنکهمن­کراستقبالق­ابلتوجهمرد­م سراسرکشورب­رایحضوردرک­تابفروشیها و خریــد کتــاب نیســتم اما تأکیــد دارم که

ضــرر طرحهایــی از این دســت بیشــتر از فایدهآنهاس­ت.»

آنطــور کــه علیخانــی تأکیــد کــرد بــه واســطه آنکه این قبیــل طرحها با در نظر گرفتــن درصدهایــی از تخفیــف، مــردم را بــه کتابفروشــ­یها میکشــانند موجب نهادینهشدن­فرهنگیاشتب­اهمیشوند.او افزود: «این قبیل طرحها بیشتر در حکم مســکنهایی موقــت هســتند و نبایــد در طوالنیمدتب­هسراغبرگزا­ریشانرفت. درصورتتکرا­رطوالنیاین­طرحهامردم عادتمیکنند­کهتنهابهبه­انهتخفیفبه کتابفروشیه­ا بروند و تمام لذت کلمه در

حدچنددرصدت­خفیفپایینم­یآید.»

مدیر مسئول انتشارات آموت معتقد اســت فراتر از برگــزاری چنیــن روزهایی، دعــوت بــه کتابخوانــ­ی بایــد نخســت از خــود بدنه نشــر شــروع شــود. به گفتــه او وقتی خریــدار به مغــازهای قــدم بگذارد که فروشــنده کتابخوان است بیشتر برای خرید کتاب سرشــوق میآید تــا وقتی که ببیند خود فروشنده حتی با کتابهایی که عرضه میکند آشنا هم نیســت. با وجود گفتههای اهالی نشر شــاید بهتر باشد که قــدری بیشــتر صبر کنیم و منتظر کســب تجربیاتبیش­تریدراینرا­بطهباشیم.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran