Iran Newspaper

کارزار دشوار یوزها

-

حامــد جیرودی / گروه مرگ! وقتی كه اســپانيا و پرتغال، همان اول با هم افتادند، ولولهای در دل هر فوتبالدوست ايرانی افتاد كه نگو و نپرس! از عادل فردوسیپور گرفتــه تا لوئيس فيگو كاپيتان ســابق تيــم ملی پرتغال كه بهعنــوان ميهمان ويژه بــه تهران آمده بود و در اســتوديوی برنامه 90 مراســم قرعه كشــی جام جهانی را در كنار جواد نكونام كاپيتان پيشــين تيم ملی و پژمان منتظری مدافع ملی پوش اســتقال كارشناســی میكــرد. حــاال همه نگاههــا به كافــو كاپيتان اســبق تيم ملی بزريل بود كه داشت گوی سيد سوم جهانی را برای مشخص كردن تيم سوم گروه B در میآورد و همه در دل خودشان يا در زبانشان میگفتند:«كافو، جان مادرت ايران نه!» اما كافو با آن لبخند هميشــگی نام ايران را از گوی در ســالن محل قرعه كشی در كاخ كرملين درآورد تا مانند از دست دادن يک فرصت تک به تک عالی، آه از نهاد خيلیها بلند شود!

بــا قرعــهای كه كافــو انتخاب كرد، تيــم ملی ايــران در گروه مرگ جــام جهانی قرار گرفت و بعضی از كاربران در صفحه اينســتاگر­ام كافو كه قرعه ايران را بيرون كشــيد به اين موضوع واكنش نشــان دادند. اين پيامها درعرض كمتر از 20 دقيقه از مرز 5 هزار كامنت گذشت.

بلــه! بــا پرتغال و اســپانيا همگروه شــده بوديم. در جــام جهانی 2014 با ابرســتاره فوتبال دنيا ليونل مسی بازی كرده بوديم كه گل دقيقه 19اش از يادمان نمیرود و حاال بايد با كريستيانو رونالدويی بازی كنيم كه در جام جهانی 2006 دروازه ابراهيم ميرزاپور را از روی نقطه پنالتی باز كرد و حاال ســتارهای دســت نيافتنیتر از 12 ســال پيش شــده اســت. به چهره كی روش كه دوربين روی صورت او رفت فكر میكنيم. كارلوســی كه با هم گروه شــدن پرتغال و اســپانيا، به گروه سختی كه تشكيل شــده بود فكر میكرد و با قرار گرفتن ايران در گروه B به اينكه بايد با آرزوی ميليونها ايرانی مقابل تيم كشورش قرار بگيرد، میانديشيد. اما فوتبال همين است. جذابترين ورزش دنيا كه يک لحظه آن قابــل پيشبينی نيســت. حاال همه آرزو دارند تيم ملی مثــل بازی با آرژانتين بازی كند اما با چاشنی شانس بيشتر! ■ کیروش: هدفمان در هر بازی خوشحالی ملت ایران است

كارلوس كیروش در حاشــيه مراســم قرعهكشــی جــام جهانــی 2018 درخصوص قرعه ايران اظهارنظر كرد. او اظهار داشــت: «تيم ما بازيكنان بزرگی دارد و در مرحله انتخابــی تا بازی آخر گل نخورديم. بازی با مراكش ســخت خواهــد بود. ما با تيمهای ســختی همگــروه شــديم امــا بايــد ببينيم چــه میشــود. ما تيمــی معرفــی كرديم كه بازيكنانــ­ش فوقالعــاد­ه بودند، تيمی كــه بازيكنانش تعهد خيلی بااليــی دارند.» وی همچنين درباره صعود از گروه B جام جهانی 2018 خاطرنشان كرد: «تمام تاشمان را میكنيــم كــه يک فوتبال خــوب ارائه دهيم. ما بهعنوان دوميــن تيم به جام جهانی صعود كرديم و سعی میكنيم اين روند را ادامه دهيم.»

كیروش در پاسخ به اين سؤال كه «دوست داشتيد با چه تيمی همگروه نشويد؟» تصريــح كرد: «نظر من ســاده اســت، نمیخواســت­يم جلــوی تيمهايی بــازی كنيم كه تيمهــای بزرگ و ســخت هســتند. انتظارم اين بود كه جلوی روســيه بــازی كنيم، ولی خب در جام جهانی جلوی اسپانيا و پرتغال قرار میگيريم؛ دو كشور خاص برای من، پرتغال كه كشــور خودم اســت و اسپانيا كه در آنجا مربی رئال مادريد بودم.» سرمربی تيم ملیفوتبال ايران درخصوص اينكه اين تيم چقدر شــانس صعود خواهد داشت، گفت: «من فكر میكنم شانس خوبی داريم. در هر بازی هدفمان خيلی ساده است، اينكه برای مردم و ملت ايران ايجاد خوشحالی كنيم. هر بازی برای ما يک بازی خاص است و در هر بازی سعی میكنيم كه عزت و اعتبار فوتبال ايران را ارتقا دهيم و اعتبار برای فوتبال ايران و هواداران به ارمغان بياوريم.» ■ آشنایی با همگروه های ایران

اسپانیا:تيم ملی فوتبال اسپانيا با قدرت به جام جهانی 2018 روسيه صعود كرد. اين تيم با رهبری يولن لوپتگی يک سال بدون شكست را پشت سر گذاشت و دوباره بهعنوان يكــی از مدعيان اصلی برای قهرمانــی در بازیهای پيش رو خــود را مطرح كرد. حضور بازيكنان جوان در كنار بازيكنان باتجربه، اسپانيا را به تيم كاملی تبديل كرده است. آنها میخواهنــد خاطره تلخ خود را از جام جهانی گذشــته پاک كنند. الروخا با قاطعيت در مرحله مقدماتی باالتر از ايتاليا قرار گرفت و توانست بهمرحله نهايی صعود كند. احتماال ايسكو، ستاره اسپانيا در جام جهانی خواهد بود. شايد پارسال كمتر كسی فكر میكرد كه هافبک جوان ماالگايی به ستاره الروخا تبديل شود.

درمادریــد­میانه بهعنوانایس­ــکو یک بــا میدان، توانســتسـ­ـتارهآســی­بچشمخــودر­ا نواز مطرحدیدگین­شــانشود. است.گــرتبازی بدهــدایسک­وبیــل و در عالوه تکنیکیســپ­س رئال بر او را در تیــم درخشــشدر ملیرئالپید­ا کند. مادریداســ­پانیاتوانس­ــتمانند جایگاهســا­لهای خود گذشــته از هافبکهای خوبی برخوردار اســت اما بازی خاص ایسکو او را از دیگر بازیکنان جدا کرده است.

مراکــش: مراکــش بعــد از ســالها توانســت جــواز حضور در جــام جهانی را بهدســت بیاورد. ایــن تیــم آفریقایی آخریــن بار در ســال 1998 در جــام جهانــی در گروه نخســت بــا برزیل، نــروژ و اسکاتلند همگروه بود که از صعود بهمرحله بعد بازمانــد. این تیم تنها یک بــار در جام ملتهای آفریقا قهرمان شده که به سال 197۶ برمیگردد. مراکــش در 4 دوره حضــور خود در جــام جهانی تنها یک بار توانســته به دور دوم راه یابد که ســال 198۶ بــود. بــا ایــن حــال بعــد از ســالها غیبت، پســران صحرا توانســتند در رقابت با ساحل عاج بهعنوان تیم نخســت گروه جواز حضــور در جام جهانی را به دست بیاورند. ستاره این تیم مهدی بــن عطیه اســت. مهدی بــن عطیــه مدافع تیم ملــی مراکش که در عضویــت تیم یوونتوس قرار دارد و سابقه بازی برای بایرن مونیخ را در کارنامه ورزشی خود دارد، ستاره مراکشیها است که تأثیر زیــادی هم در صعود تیم ملی کشــورش به جام جهانــی ایفا کــرد. او که بیش از 0۵ بــازی ملی در کارنامــه دارد ســابقه بازی بــرای رم ایتالیــا را نیز دارد. دو قهرمانــی در بوندســلیگ­ا و یک قهرمانی در سری A از افتخارات او محسوب میشود که در تابســتان مهمترین رویداد خــود را تجربه خواهد کرد.

پرتغال: بهتریــن افتخار این تیم، مقام ســوم جــام جهانــی اســت. پرتغــال حتــی بــا حضــور بهتریــن بازیکن اروپایــی جهان در جــام جهانی نتایــج چنــدان درخشــانی نگرفته اســت. بــا این حــال قهرمانــی در یــورو 201۶ فرانســه باعــث شــد امیدها نســبت به ایــن تیم در جــام جهانی روسیه بیشتر شــود. این تیم توانست با پشت سر گذاشــتن ســوئیس قدرتمند بهصورت مســتقیم راهی روســیه شــود. بدون تردید ســتاره این تیم، کریســتیان­و رونالدو اســت. او به همراه کشــورش، قهرمان یورو 201۶ شــد و توانست عنوان بهترین بازیکن ســال و توپ طال را کســب کند. رونالدو در ســالجاری نیز دوباره بهترین بازیکن جهان شد و بزودی برنده توپ طال نیز میشــود. او میتواند بــا درخشــش در جام جهانی روســیه دوبــاره این عناویــن را بــه خــود اختصــاص دهــد و بهتریــن عنوان ملی را به ویتریــن افتخاراتش اضافه کند. رونالــدو در هر شــرایطی امید اول تیمش در جام جهانی خواهد بود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran