Iran Newspaper

بنگاهداری کار نیروهای مسلح نیست

نیروهای مسلح از تصدیگری اقتصادی خارج میشوند

- مرتضی گلپور

وزیــر دفاع و پشــتیبانی نیروهای مســلح گفت: ما بنگاهداری را کار نیروهای مسلح نمیدانیــم. امیرحاتمــ­ی در گفتوگــو با «ایــران» افــزود: اصــوالً وقــت نیروهــای مســلح و فرماندهان نبایــد درگیر این کار باشــد. کار اصلــی مــا تقویــت تــوان رزم، آموزش و آمادگی است.

با اجرای بــد اصــل 44 و واگذاریهای غیراصولــی در دولتهــای نهــم و دهم، بسیاری از شــرکتهای قابل واگذاری، به نهادهایــی واگــذار شــد که تخصصــی در اداره بنگاههای اقتصادی ندارند و وظیفه اصلی آنان، تأمین امنیت و دفاع از کشور اســت. هم ناظران سیاســی و هم فعاالن اقتصادی، این امر را مانع توســعه و رشد اقتصــادی ایــران و نیز کاهش ســوددهی شرکتهایواگ­ذارشدهعنوا­نمیکنند.

حجتاالسالم حسن روحانی، رئیس جمهوری، سهشنبه گذشته در گفتوگوی تلویزیونی، یکی از اهداف دولت دوازدهم را واگذاری بنگاههــای اقتصادی به مردم عنــوان و اظهارکــرد: «فکر میکنــم غیر از دولتبقیهآن­هاییکهبخشه­ایعمومی و غیر دولتی هســتند، یا نیروهای مسلح، آنها هم باید (بنگاههــا را) واگذار کنند. در این زمینــه در این دولت بــا رهبر معظم انقالب هم صحبت کردم و ایشــان کامالً موافقندکهه­مهاینهابهم­ردمواگذارش­ود. بنابرایــن ایــن امر باعث رونــق اقتصادی شده و در اقتصاد تحول ایجاد میکند.»

وزیــر دفــاع و پشــتیبانی نیروهــای مســلح نیز خبــر داد که نیروهای مســلح بتدریــج از حوزه بنگاهداری خارج شــده و تالش خواهند کــرد تا اقدامات اقتصادی خــود بــرای افزایــش ســرمایه صنــدوق بازنشســتگ­ی نیروهای مســلح را از طریق حضــور در بازار ســرمایه و ســایر بازارهای مالیدنبالک­نند.

امیر حاتمی در پاســخ به این پرسش «ایران»که«برنامهوزار­تدفاعونیرو­های مسلح برای واگذاری بنگاههای اقتصادی کــه اساســاً در حوزه مأموریــت این نیروها نیست،چیست؟»گفت:نیروهایمسل­ح کارهــای اقتصــادی دارنــد که بایــد انجام دهند،بهعنوانمثا­لصندوقبازن­شستگی نیروهــای مســلح بایــد ارزش پــول بازنشستگان­نیروهایمسل­حراحفظکند.

وی بــا بیــان اینکــه در دورهای حفظ و افزایش ارزش پول بازنشستگان نیروهای مســلح از طریــق کار اقتصادی مســتقیم و تصدیگری انجام میشــد، خاطرنشــان کرد: از جمله دولت هم در گذشته این کار را کرده اســت. بهعنوان مثال وزارت دفاع نیروگاه احداث نکرد، بلکه دولت در ازای طلبهای صندوقها، به ایــن وزارتخانه نیــروگاه واگــذار کــرد. باوجــود ایــن، امروز سیاســت نیروهای مسلح بر این است در آنجا کــه قانوناً بایــد کار اقتصــادی انجام دهنــد، به ســمت اســتفاده از بازار ســهام و بازارهــای مالــی برونــد و از تصدیگــری اقتصــادی خــارج شــوند کــه در صــد روز نخســت دولــت دوازدهــم نیــز گامهــای خوبی در این زمینه برداشته شده است.

وزیــر دفــاع در پاســخ بــه اینکــه «آیــا نیروهــای مســلح را در بنــگاهدار­ی موفق ً میدانید؟»اظهارکرد:ماحتمابنگا­هداری را کار نیروهای مســلح نمیدانیم و اصوالً وقت نیروهای مسلح و فرماندهان نباید درگیر این کار باشــد، نیروهای مســلح در مــواردی، یــا به اجبــار یا براســاس وظیفه قانونی بــه این حــوزه ورود کردنــد. حتماً تالش میکنیم که آن کارهای موظفی در زمینه حفظ ارزش پول بازنشســتگ­ان را از طریقی انجام دهیم که به کار اصلی ما که تقویت توان رزم، آموزش و آمادگی است، لطمهایوارد­نشود.

امیر حاتمی در پاسخ به اینکه «وزارت دفاع برای واگــذاری بنگاههای اقتصادی چهگامهاییب­رداشتهاست؟»خاطرنشان کرد: شــرکت واگن پارس بــه وزارت دفاع واگــذار شــده بود که مــا در تفاهمــی، این شــرکت را بــه ســازمان گســترش واگــذار کردیــم، همچنیــن شــرکت «مشــانیر» اکنون واگذار شــده است، به محض اینکه زمینههــا محقــق شــود، بقیــه مــوارد نیز واگــذار میشــود. وی تأکید کرد: ســمت و ســوی وزارت دفاع به سمت حفظ ارزش داراییها و ســرمایه بازنشســتگ­ان و مردم از طریق کار غیرمســتقی­م است، از جمله حضور در بازار سرمایه و بازار مالی و حتماً کار مســتقیم اقتصــادی (بنــگاه داری) را تمامخواهیم­کرد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran