Iran Newspaper

تنها راه پیشگیری از ایدز توانمندساز­ی مردم است

-

وزیر بهداشــت ضمن ابراز نگرانی از روند افزایشــی آمــار ابتــال به اچ آی وی/ایدز در کشــور گفت: اعتیاد، ایدز، فحشــا ...و زیبنده این تمدن بزرگ و انقالب نیست، نسل ما اگر از غصه آسیبهای اجتماعی دق کنــد و بمیــرد، جا دارد. ایــن موضوع اول به سیاســتمدا­ران بازمیگردد. اگر من در طول 30 ســال گذشــته مسئول خوبی بودم، باید کارنامه متفاوتی از خود بر جای میگذاشــتم، البته مردم هم بیتوجه شدهاند و فکر میکنند همــه چیــز را باید از حکومت بخواهنــد. آیا اگر دولت و حکومــت کار خود را درســت انجام نداد، باید بیتفاوت باشــیم. به نظر من این سلب مسئولیت از خودمان است و دنبال مقصری جز خود میگردیم.

دکتــر سیدحســن هاشــمی در همایش روز جهانــی ایدز افــزود: در قالب طرح تحول نظام سالمت نیز بیش از 10 میلیون حاشیهنشین تحت پوشش خدمات سالمت قرار داده شدهاند. همچنین شناسایی بیماران بیشتر شد و به این ترتیب افراد بیشتری برای آزمایش ایدز مراجعه کردهاند.

وی ادامــه داد: در ایــن طرح بیشــتر ســراغ کانونهای آســیب رفتیم و به همین دلیل در مراکزی که احتمال میدادیم شــیوع بیماری در آنها بیشتر اســت، حضور نیروهایمان جدیتر اســت. در همین راســتا حدود 316 هزار زن بــاردار مورد مشــاوره قرار گرفتنــد، 249 هزار نفر از آنها آزمایش شــدند، 74 زن بــاردار مبتــال به HIV شناســایی شــدند و تحت درمان قــرار گرفتند و 97 درصد نوزادان آنها نیز سالم به دنیا آمدند.

هاشــمی با بیان اینکه این حرفها هر ســال تکرار میشــود و رنجدهنده اســت، افزود: امروز بــا چند ده هزار بیمار مبتال به ایدز مواجه شــدیم که هر ســال ایــن رقم افزایــش پیدا میکنــد. والدین باید نســبت به روابــط خود با یکدیگــر، اطرافیان و جامعه مراقبت کنند این تعداد معتاد، طالق، ابتال به ایدز و هزاران گرفتاری دیگر میتواند بزرگترین غصه باشد و زشت است.

هاشــمی با اشــاره بــه ضــرورت اطالعرســا­نی در زمینه چگونگــی کنترل و پیشــگیری از ابتــال بــه این بیماری بیــان کرد: ما قطعاً بــا بیعفتی مخالف هســتیم و بــرای صحبتهــای خــود نیــز بایــد هنرمنــدی بــه خــرج دهیــم. نبایــد بیعفتــی و بیحیایــی را تبلیغ کنیم و از ســوی دیگر اینطور نباشــد که دیگــر چیــزی در ایــن خصــوص نگوییــم. در مجموع تنهــا راه درمــان ایدز، توانمندساز­ی مردم است.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran