Iran Newspaper

چه کسانی امسال سخنرانان مراسم شانزده آذر هستند

- هدی هاشمی

در حالــی بــه برگــزاری 16 آذر؛ روز دانشــجو نزدیــک میشــویم که همه چهرههای اصالحطلب و اصولگرا از ایجــاد فضــای زنــده و فعــال بــرای گفتوگــوی دانشــجویا­ن دم میزننــد و معتقدنــد بایــد نظــرات، تفکــرات و ایدههــا در فضــای دانشــگاهه­ا مطــرح و بــه بحــث گذاشــته شــود. صاحبنظــرا­ن در ایــن روز دانشجویان و فعالیت سیاسی آنها را ستایش میکنند و از اینکــه فضــای زنــده دانشــگاهی باعــث توســعه سیاســی سالم خواهد شد سخن میگویند اما با وجود ایــن شــعارهای فریبنــده، خبرهــای رســیده حکایــت از ایــن دارد کــه همچنان و بر روال ســال های گذشــته برخــی دانشــگاهه­ا با حضور چهرههــای اصالحطلب برای سخنرانی روز دانشجو مخالفت کردهاند.

آن طــور که فعــاالن دانشــجویی به «ایــران» خبر دادهانــد در برخــی شهرســتانه­ا ســختگیریه­ایی بــرای ســخنرانی چهرههــای فعــال اصالحطلــب در دانشــگاهه­ا ایجاد شده اســت. البته این موضوع فقط مختص دانشــگاه آزاد نیست، مسئوالن دانشگاههای دولتــی هم در برخی مــوارد از ورود برخی چهرههای اصالحطلب جلوگیری کردهاند. ■ فقط این 100 نفر اصولگرا

دانشــگاه آزاد از واحدهــای خــود خواســته اســت تنهــا از 100 نفر از چهرههای اصولگرا برای ســخنرانی در مراســم 16 آذر دعوت کنــد. موضوعی که ابراهیم کالنتــری؛ معــاون فرهنگــی دانشــگاه آزاد هــم در گفتوگــو بــا آنــا آن را تأییــد کردنــد و گفتنــد کــه این فهرست اجباری و حاکی از حمایت از طیف و جناحی خاص نیست، فقط شامل اسامی افرادی است که در گذشــته امکان حضور در دانشگاه آزاد را نداشتند؛ به همیــن دلیل بــه منظور یادآوری، لیســت مــورد نظر اعــالم شــد تــا در دوره جدیــد، تشــکلها بتواننــد در صورت تمایل از آنها دعوت به عمل بیاورند.

محدودیت ســخنرانی چهرههای اصالحطلب در دانشــگاهه­ا مــورد انتقاد برخــی فعاالن دانشــجویی و حتــی مســئوالن وزارت علــوم اســت تــا جایــی کــه وزیرعلوم نسبت به آن واکنش نشان داد و اعالم کرد که سخنرانی 100 نفر از اصولگرایان برای روز دانشجو در دانشــگاه آزاد کار معقولی نیســت. منصور غالمی گفت: معتقدم نباید برای دانشــجویا­ن دانشگاه آزاد محدودیت وجود داشــته باشد.دانشــجویا­ن دانشگاه آزاد هــم مثل بقیــه دانشــجویا­ن باید افــکار، نظرات و ســخنان احــزاب، گروههــا و جناحهــای مختلــف را بشنوند. ما باید به دانشجویان اجازه بدهیم خودشان قضاوت و انتخاب کنند. منصور غالمی در گفتوگو با ایلنا تصریح کرد: تا این لحظه به طور رسمی مطلبی را تحــت این عنوان بــه من اعالم نکردهانــد و قاعدتاً بایــد از رئیــس دانشــگاه آزاد هــم در ایــن خصــوص ســؤال کنید. دانشجویان دانشــگاه آزاد هم مثل بقیه دانشــجویا­ن بایــد افــکار، نظــرات و ســخنان احزاب، گروهها و جناحهای مختلف را بشنوند و لذا اگر چنین کاری شده باز هم میگویم معقول نیست.

وی در پاســخ بــه ســؤالی دیگر مبنی بر اینکه شــما بهعنوان وزیر علوم در کدام دانشگاه سخنرانی خواهید کرد؟ گفت: مشخص نیست، در حال حاضر برنامه ما این اســت که بــا آقــای رئیسجمهوری در ایــن زمینه جلســهای داشته باشــیم، باید ببینیم ایشــان بهدلیل مشــغلههای­ی که دارند دعوت مــا را میپذیرند یا خیر. با آقای دکتر هاشــمی وزیر محترم بهداشــت و درمان نامهای را خدمت آقای رئیس جمهوری فرســتادها­یم مبنی بر اینکه یک نشست داشته باشیم اما هنوز دفتر ایشان جواب و تاریخی برای ما تعیین نکردهاند. ■ دانشگاهها به کدام چهره سیاسی مجوز ندادند؟

در چنــد روز گذشــته اخبار مختلفی از دانشــگاهه­ا منتشر شده اســت که برخی چهرههای اصالحطلب حــق ســخنرانی در دانشــگاه را ندارنــد. انجمــن اســالمی علوم پزشــکی ارومیه نتوانست مجوز برخی چهرههای سیاســی را بگیرد. اعضای این تشکل برای روز دانشــجو چهار ســخنران را به مســئوالن دانشــگاه معرفی کرده بودند. محمدرضا خاتمی نایب رئیس مجلــس ششــم، مصطفی تاجــزاده معاون سیاســی وزیر کشــور دولــت خاتمی، شــهربانو امانــی نماینده ســابق ارومیــه و عضو شــورای شــهر تهران و احســان شــریعتی کــه دانشــگاه علوم پزشــکی ارومیــه تنها با ســخنرانی احســان شــریعتی موافقت کرده است. در دانشــگاه صنعتی خاتم االنبیا هم با سخنرانی رسول منتجب نیا، قائم مقام حــزب اعتماد ملی مخالفت شده است. در دانشگاه خلیج فارس هم با سخنرانی عبداهلل مؤمنی در برنامه انجمن اسالمی دانشگاه به مناسبت ۶1 آذر مخالفت شده است. عبداهلل مؤمنی از فعــاالن ســابق جنبــش دانشــجویی ایــران اســت. عــالوه بــر ایــن دانشــگاه عالمه بــا ســخنرانی محمد نجفی توانا حقوقدان مخالفت کرده اســت. دانشگاه شریف هم به علی شکوری راد مجوز سخنرانی نداده اســت. با ایــن حال آنطور کــه انصاری دبیــر انجمن اســالمی دانشــگاه شــریف اظهــار کــرده اســت، ایــن یــک رویه ســلیقهای اســت و برخی دانشــگاهه­ا بویژه در شهرســتانه­ا ســختگیریه­ای خاصــی بــا برخــی چهرههــا دارند و در شهرســتانه­ا دانشــجویا­ن فعال سیاســی قــدرت البــی ندارنــد و در نتیجه به خواســته مســئوالن تــن میدهنــد. وی تأکیــد کــرد: آنطــور که متوجــه شــدهایم دانشــگاه آزاد بیشــترین مشــکل را در آوردن چهرههــای سیاســی در دانشــگاه دارد. ایــن موضوع بایــد در این دانشــگاه حل شــود، با این حــال دانشــگاهه­ای دولتی وضع بهتــری دارند و مثالً دانشــگاه تربیت مدرس به بهزاد نبوی و رمضانزاده مجــوز حضور داده اســت. ایــن آقایان تا ســالها قبل اجازه ورود برای سخنرانی در دانشگاهها را نداشتند یا اینکه علیرضا بهشــتی برای حضور در دانشگاهتهر­ان مجوز دارد. در نشســتی که ما با دوســتان داشــتیم به ایــن جمعبنــدی رســیدیم کــه وضعیــت ســخنرانان در روز 16 آذر در دانشــگاهه­ای تهــران خــوب اســت و فعــاالن دانشــجویی موفــق شــدهاند لیســت مــورد عالقهشان را به دانشگاه دعوت کنند.

همچنین بنا به گزارشهای رسیده به «ایران»، در دانشگاه عالمه طباطبایی با سخنرانی کامبیز نوروزی، فائزه هاشــمی، فخرالســاد­ات محتشــمیپو­ر، هاشــم آقاجــری، محســن میردامــاد­ی، محمدرضــا خاتمی و .... در برنامه 16 آذر انجمن اسالمی دانشجویان آزاد اندیش دانشگاه مخالفت شده است.

معاون فرهنگی دانشگاه عالمه طباطبایی درباره جلوگیــری از ورود برخی چهرههــای اصالحطلب به این دانشــگاه گفت: مــا طبق آیین نامــهای که وزارت علوم به دانشــگاهه­ا ابالغ کرده اســت عمل کردهایم و تا آنجایی که میدانم سختگیری خاصی نداشیم.

نعمــتاهلل ایرانــزاد­ه خاطرنشــان کــرد: اســامی زیــادی بــه هیــأت نظــارت آمــد و مــا هــم بر اســاس خواســته دانشجویان ســعی کردیم امســال مراسمی باشکوهتر داشته باشیم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran