Iran Newspaper

ساخت 450 واگن با هزینه 027میلیون یورویی

ایران و کره جنوبی قرارداد امضا کردند آخوندی: این قرارداد در زمان تولید 1000 شغل مستقیم و 1700 شغل غیر مستقیم و در زمان بهرهبرداری 2000 شغل ایجاد میکند

-

قـــرارداد ۰۲۷ میلیـــون یورویی ســـاخت واگن بین ایران و کره جنوبی امضا شـــد. بر اساس این قرارداد ۰۵۴ واگن مسافری ریـــل بـــاس بـــرای قطارهـــای حومهای در مدت شـــش ســـال و نیـــم بهصورت مشترک بین ایران و کره جنوبی با تأمین مالی کره ساخته میشود.

عباس آخوندی در مراســـم امضای قرارداد ســـاخت ۰۵۴ واگن با کره جنوبی گفـــت: ایـــن قـــرارداد در زمـــان تولیـــد ۰۰۰۱ شـــغل مســـتقیم و ۰۰۷۱ شـــغل غیـــر مســـتقیم و در زمان بهرهبـــرد­اری ۰۰۰۲ شـــغل ایجاد میکند که در واقع با امضـــای این قرارداد هـــم فناوری جدید وارد میکنیم هم اشتغال.

به گفته آخونـــدی در قراردادی دیگر که قبـــ ًال بین ایـــران و کـــره جنوبی امضا شـــده ۰۵۱ واگن در حال ســـاخت اســـت کـــه بـــا قـــرارداد جدیـــد در مجمـــوع به ۰۰۶ واگن می رســـد؛ با اضافه شدن این واگنها به ناوگان مســـافری، جابهجایی بـــه ۰۷ میلیـــون نفر در ســـال میرســـد، البتـــه بایـــد در نظر داشـــت کـــه در زمان پیک ســـیر قطارهـــای حومـــهای و مترو شهری ظرفیت ایســـتاده نیز وجود دارد که با احتساب آن تعداد مسافر بیشتری جابهجا خواهند شد. دوره اجرای قرارداد شش سال و نیم تعیین شده است.

آخوندی توسعه قطارهای حومهای را در راســـتای برنامه ششم توسعه و کمک به محیط زیســـت و کاهش آلودگی کالن شـــهرها ذکر کرد تا براســـاس این برنامه مسافرتهای برون شـــهری که بیشتر با خودرو شخصی است به استفاده از قطار منجر شود. توســـعه ریل از سیاستهای اصلـــی دولـــت در بخـــش حمـــل و نقل است .توســـعه قطارهای حومه ای از آن جهت دارای اهمیت اســـت که میتواند با انتقال مســـافران به ایستگاه های مترو در داخل کالن شـــهرها ســـهم بســـزایی در کاهـــش ترافیـــک، آلودگـــی و کاهش مصرف ســـوخت داشته باشد. در برنامه ششم توســـعه نیز بر توسعه ریلی تأکید شده است. ■ نخستین اقدام جدی برای تأمین ریل

همچنیـــن ســـعید محمـــدزاد­ه مدیرعامل راهآهن در این مراسم گفت: تفاوت قرارداد جدید با قراردادهای قبلی افزایش سهم ایران و کیفیت باالتر ناوگان است.

به گفته محمدزاده ساخت ناوگانها در داخـــل کشـــور خواهـــد بـــود و برخی تجهیزات در کره ســـاخته میشـــود و به ایران منتقل میشود.

محمدزاده افزود: در یـــک ماه آینده شـــرکت قطارهـــای حومـــهای تأســـیس میشود که مدیریت قطارهای مسافری را بـــر عهده میگیـــرد اما بهرهبـــرد­اری و تأمیـــن نیروی انســـانی بـــر عهده بخش خصوصی خواهد بود.

بـــه گفتـــه محمـــدزاد­ه این قـــرارداد نخســـتین اقـــدام جـــدی بـــرای تأمیـــن ناوگان مسافری است. در سالهای قبل بیشـــتر ســـرمایه گـــذاری در حـــوزه ریلی در زیرســـاخت­ها بوده ،اما برای توســـعه ناوگان نیز اقدام کردیم.

مدیرعامل راهآهن گفت: مدت زمان اجرای پروژه ۸۷ ماه اســـت و نخســـتین «ســـت» آن در کمتـــر از ۵.۱ ســـال آینده تحویـــل راهآهن میشـــود. انتقال دانش فنی از ســـوی ســـازنده تجهیزات کرهای نیز انجام میشود و شرکت ایرانی ایریکو لیســـانس ساخت را از شـــرکت هیوندای کره دریافت میکند. قرارداد ساخت ۰۵۴ واگن بین شرکت ایریکو و شرکت کره ای هیوندای روتم امضا شد.

وی گفت: مالک ریلباسها راهآهن جمهوری اســـالمی ایران و دولت خواهد بود و پس از تشـــکیل شـــرکت قطارهای حومـــهای، مدیریت ناوگان بـــر عهده ما است که با استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصـــی ایـــن قطارهـــا «ســـیر» داده میشود. ■ 300 واگن در ایران ساخته میشود

ناصـــر صوفـــی مدیرعامل شـــرکت توســـعه صنایع ریلـــی ایرانیان(ایریکو) بهعنوان شـــرکت طـــرف قـــرارداد با کره جنوبی برای ســـاخت واگن در گفت وگو با «ایـــران» در خصـــوص قـــرارداد ۰۲۷ میلیـــون یورویی گفـــت: این قـــرارداد در ادامه با قرارداد قبلی اســـت که ســـاخت ۰۵۱ واگن را شامل میشد. صوفی گفت: تاکنون ۰۰۱ واگن ساخته شده و به راهآهن تحویل شـــده اســـت و ۰۵ واگـــن دیگر در حال آماده شدن اســـت. در قرارداد قبل ایران ســـهم ۰۶ درصدی را در ســـاخت داشـــت و در قرارداد جدید ۰۰۳ واگن در ایران و ۰۵۱ واگن در کره جنوبی ســـاخته میشود،البته توان ما برای ساخت بسیار باال اســـت و محدودیتی در این خصوص نداریـــم. صوفـــی گفـــت: تأمیـــن هزینه ساخت واگنها بهصورت صددرصدی با فاینانس کره جنوبی است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran