Iran Newspaper

صعود‌ارز‌و‌کاهش‌قیمت‌سکه

یورو از 5 هزار تومان عبور کرد/ دالر 4152 تومان شد

-

در بـــازار دیـــروز، طال و ارز رونـــد متفاوتی داشـــتند. درحالی که در بـــازار ارز قیمت ارزهای عمده بازار با رشـــد قیمت همراه بـــود، قیمتها در بازار ســـکه پس از یک جهش مقطعی در اکثر قطعات سکه با افت مواجه شد.

درواقع دراین روز بازار سکه طال تحت تأثیـــر دو عامل،قیمتهـــای متفاوتی از خـــود به نمایش گذاشـــت. در شـــرایطی که قیمت دالرو ســـایر ارزها با رشـــد قابل توجهـــی همراه بـــود و باعث بـــاال آمدن قیمت سکه میشـــد، افت قیمت اونس جهانی طـــال و همچنیـــن تـــداوم حراج سکه در بانک کارگشایی نرخ سکه طال را به پایین کشید. برهمین اســـاس در بازار ســـکه در میان انواع قطعات ســـکه تمام بهـــار آزادی طـــرح جدیـــد کـــه در ابتدا با رشد بیشتری مواجه بود در میانه روز و تا زمان تنظیم این گـــزارش با ۰۰۳۲ تومان رشـــد یـــک میلیـــون و ۳۸۳ هـــزار و ۰۰۸ تومان قیمـــت خورد. اما ســـایر قطعات ســـکه با افت یا ثبـــات قیمتهـــا روبهرو شـــدند. بهطوری که هر ســـکه تمام بهار طرح قدیم ۱۱ هزار تومـــان افت کرد و به یک میلیـــون و ۵۲۳ هزار تومان رســـید. نیم ســـکه نیز با افت هـــزار تومانی ۶۸۶ هزار تومان ارزشـــگذا­ری شد. با وجود این ربع و سکه گرمی بدن هیچ تغییر قیمتی بـــه ترتیـــب ۶۸۳ هـــزار و ۰۰۷ و ۱۶۲ هزار تومان قیمتگذاری شـــد. در بازار طال اما قیمتها روند صعودی داشت. دیروز هر گرم طالی ۸۱ عیار با رشـــد قیمتی ۷۷۸ تومانی ۹۲۱ هزار و ۴۵۹ تومان و هر مثقال طال بـــا ۰۰۹۳ تومان افزایـــش ۳۶۵ هزار تومان قیمت خورد. ■ عبوریورواز­مرز5هزارتو­مان

اما برخـــالف بازار ســـکه، در بـــازار ارز قیمت اکثر ارزهـــای عمده بـــازار با روند صعودی همراه بـــود. به طوری که دراین روز یـــورو از مرز ۵ هزار تومـــان عبور کرد. در نخســـتین روز هفته دالر امریکا با رشد قیمتی ۳۱ تومانی به ۴ هزار و ۲۵۱ تومان رسید. یورو نیز با رشد ۰۲ تومانی خود را به ۵ هزار و ۵ تومان رســـاند. همچنین پوند با رشد قیمتی باالتر از ســـایر ارزها دراین روز ۴۴ تومان گران شد و به ۵ هزار و ۴۸۶ تومان رسید. درهم امارات هم با رشد ۳ تومانی قیمت به هزار و ۶۴۱ تومان رسید. ■ ادامهحراجی­دربانککارگ­شایی

در نتیجه حراج ســـکه در سه روزی که در هفته گذشـــته برگزار شد، در مجموع بیش از ۰۰۵۹ قطعه ســـکه تمـــام و نیم بهار آزادی فروخته شـــد. ایـــن حراج در هفتـــه جـــاری برقرار بـــوده و ســـاعت ۴۱ دیـــروز نیز انجام شـــد. مدیرعامل بانک کارگشایی اعالم کرد: هفته گذشته حراج در ســـه روز برگزار و مجموعاً چهار هزار و ۰۱۹ ســـکه تمامبهـــا­ر آزادی طرح جدید و چهار هزار و ۰۴۶ نیمســـکه بهار آزادی در ۹۱۲ رســـید فروختـــه شـــد. مســـعود ســـلیمانی اظهار داشـــت: طبـــق برنامه قبلی، حراج در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه است که درباره روز چهارشنبه هفته جاری که تعطیل رســـمی اســـت، تصمیمگیـــ­ری خواهـــد شـــد. وی درباره وضعیت استقبال از حراج سکه در بانک کارگشایی هم ادامه داد: استقبال در هفته نخست حراج بســـیار زیاد بود و حتی ما برای رفاه حال متقاضیان، امروز حراج را در سالن جدید با ظرفیت باالتر در همان محل شـــعبه مرکـــزی بانک کارگشـــای­ی برگزارمیکن­یم.

مدیرعامل بانک کارگشایی همچنین جلوگیری از حبابی شـــدن بازار ســـکه را مهمترین علت حراج سکه عنوان کرد.

بعد از حبابی شـــدن قیمت سکه که تا ۰۰۲ هزار تومان برآورد میشـــد، بانک مرکزی از هفته گذشته تصمیم به حراج سکه گرفت تا بتواند با عرضه از این روش قیمتهای تعدیل و حباب را از بین ببرد. بر این اســـاس بانک کارگشایی بهعنوان یکی از زیرمجموعهه­ای بانک ملی طی سه روز نســـبت به حراج سکه اقدام کرد. سکههای نیم و تمام بهار آزادی با قیمت پایهای که از ســـوی بانـــک مرکزی در این روزها اعالم شـــد به حراج گذاشـــته شده و در نتیجـــه آن طی هفتـــه قبل تا حدود ۰۰۵۹ قطعه سکه فروش رفت.

در نتیجه برگزاری حراج سکه در هفته گذشـــته حباب تا حدی تعدیل و قیمت در فاصله ابتدا تـــا انتهای هفته تا حدود ۰۶ هـــزار تومان کاهـــش یافـــت. این در شرایطی است که پیشبینی بر این است تا در نتیجه برگزاری حراجی در نهایت تا ۰۵ درصـــد حباب قیمتی از بین رفته و تا ۰۰۱ هزار تومان ارزانتر شود.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran