Iran Newspaper

پاسخ به اما و اگرها درباره تعرفه های جدید اینترنت

معاونوزیرش­فافسازیکرد

- سوسن صادقی

بعــد از اما و اگرهای زیــادی که درباره اعــالم تعرفههــای جدیــد اینترنت در رســانهها و فضای مجازی منتشر شد، عاقبت حسین فالح جوشقانی رئیس ســازمان تنظیــم مقــررات و ارتباطات رادیویــی (رگوالتــور­ی) در نشســت خبری به رفع ابهامات نرخ های جدید اینترنت پرداخت. ■ هدف مدیریت منصفانه

فــالح رئیــس ســازمان رگوالتــور­ی بــا بیان اینکــه مصوبه 266 کمیســیون تنظیــم مقــررات بــرای ارائــه خدمات اینترنت مــدل تعرفهگــذا­ری جدیدی را تصویــب کــرده اســت، گفــت: طبق ایــن مصوبــه خدمــات اینترنــت در ســرعتهای مختلــف بــه قیمتهای مختلف از سوی اپراتورها به مشترکین فروخته میشــود. اتفاقی که در بیشــتر کشــورهای دنیــا در حال انجام اســت. بــرای اینکــه اپراتورهــ­ای ارائــه دهنده خدمات اینترنت بتوانند روی مصرف مشترکین خود مدیریت داشته باشند، میتواننــد بــرای هــر ســرعت آســتانه مصــرف منصفانه در نظــر بگیرند. به عبارتــی بــا افزایش ســرعت، قیمت و آستانه مصرف مشترک باال میرود.

وی بــا طرح این ســؤال کــه چرا این کار بایــد انجــام شــود؟ افــزود: چــون همه مشــترکین به صورت اشــتراکی از ظرفیتهای شــبکه اســتفاده میکنند بــرای اینکــه اپراتورهــ­ا بتواننــد ایــن منایــع را در اختیار کاربــران قرار دهند، سیاســت مدیریــت مصــرف منصفانه را اعمــال میکننــد و در همیــن راســتا در ســرویس غیرحجمــی به مشــترک اعالم میشود اگر تا میزان تعیین شده از ترافیــک را مصــرف کرد باالتــر از آن را بهصــورت پالســی اعمــال میکنند. پالســی نیز این گونه اســت که ســرعت مشترک را روی حد پایه قرار میدهند تــا ســرویس مشــترک قطع نشــود و بر اســاس ســرعت درخواســتی اینترنت ارائه میشود.

فــالح در ادامــه گفت: اگر مشــترک موافقت کرد که ســرعتش کاهش پیدا نکنــد و ترافیک خــود را مصــرف کرد، میتوانــد در بــازه زمانــی یــک ماهــه ترافیــک اضافه بخــرد و نــرخ ترافیک اضافــه در مصوبه بــه ازای هر دو گیگ 2 هزار تومان تعیین شــده است. البته از همــان ابتــدا نیــز اپراتــور و مشــترک میتواننــد بــا هم توافق کننــد تا میزان اعتبار را تعیین کنند.

رئیس ســازمان رگوالتوری با اشــاره به اینکه رگوالتوری آســتانه مصرفی را بــرای اپراتورهــ­ا تعیین نکــرده، گفت: این وظیفه به عهده اپراتورها است چرا که اپراتورها بــر مبنای فضای رقابتی و از آنجایی که آنها نیاز مشترکین را بهتر میشناســند میتوانند برای مشترکین خود آســتانه مصرف بهتری را تعریف و مشــترکین خــود را حفظ یــا به خرید بیشتر ترغیب کنند.

فالح بــا بیــان اینکه البتــه اپراتورها از یکــی از بندهــای مصوبــه برداشــت درســتی نداشــتند، گفــت: در مصوبــه آمــده اســت کــه بایــد ترافیــک داخل دو برابــر ترافیــک بینالملــل در نظــر گرفته شود و اپراتورها اینگونه برداشت کردهاند کــه هر FUP (مفهــوم واقعی مصرف منصفانه) کــه مصوبه تعیین کــرده اســت، یــک برابــر آن بــرای بینالملــل و دو برابر آن برای ترافیک داخلی اســت و اگر ترافیک بینالملل بــه ایــن حــد برســد، اپراتــور ســرویس بینالملــل را قطــع میکنــد. در حالی کــه منظــور ایــن بــود کــه نبایــد اپراتور ترافیــک را وقتــی بــه آســتانه مصــرف رســید محــدود کنــد، بلکــه بایــد نحوه محاســبه ترافیــک را مدیریــت کنــد. اگر مشــترک یک گیــگا بایــت ترافیک اینترنــت داخلــی و یــک گیــگا بایــت ترافیــک بینالملــل مصرف کــرد باید قیمــت ترافیــک اینترنــت داخلــی را برای مشــترک نصف قیمت محاســبه کند و بر اســاس ترکیبــی از این دو باید به آستانه مصرفی تعریف شده برسد.

رئیــس رگوالتــور­ی در پاســخ بــه ســؤال «ایران» که اکنون بیشتر کاربران از محتوایهــا­ی بینالملــل اســتفاده میکننــد، گفــت: بــه هر حــال مــا باید ■ ■ از محتواهــای داخلــی حمایــت کنیــم و تاکنــون 500 ســایت پربازدیــد وجود دارد کــه کاربــران میتواننــد بــه آنهــا مراجعــه داشــته باشــند تــا بــه نوعــی هزینــه اینترنــت آنهــا نصــف قیمــت محاسبه شــود. اکنون میزان مصرف از محتواهای داخلی از میزان 10 به 90 به 30 به 70 رسیده است از اینرو باید در ارائه سرویسهای حجمی مانند ویدئو حمایت کنیم. ■ ترغیب مردم به استفاده ازاینترنتث­ابت

فالح درباره اینکه چرا بحث فروش حجمــی را بــه ســمت تلفــن همــراه هدایت کردهایم، افزود: ســرویسهای حجمــی تلفــن همــراه با 2 یــا 3 گیگ تــوان پخش ویدئوهــا را ندارند و علت اصلــی کــه مــا اصــرار داریم کــه مردم از طریــق اینترنــت ثابت از بســتههای غیرحجمی اســتفاده کنند، هدایت به ســمت اســتفاده از ویدئو اســت. باالی 75 درصد سرویسهای روی اینترنت، ویدئو اســت و باید مردم به این سمت بروند چرا که در دنیا هم اینگونه است.

وی افــزود: اکنــون در انگلســتان میانگین مصرف اینترنــت با موبایل زیر 2گیــگ اســت ولــی اینترنت ثابــت 130 گیــگ اســت و دلیــل آن ایــن اســت کــه فضای قیمتگذاری به گونهای است که مردم ترغیب نمیشــوند بــرای اینترنت حجیــم بــه ســمت تلفــن همــراه بروند و ایــن دلیــل فنــی دارد که مــدل فروش در تلفــن همــراه حجمــی اســت هرگــز نمیتوان با تکنولوژی جدید نســل 3 و 4 بیشتر از 3 گیگ در تلفن همراه استفاده کرد. نمیتوان بــا تلفن همراه فیلم دید از ایــنرو بایــد به ســمت اینترنــت ثابت هدایت شوند.

فالح در پاسخ به ســؤال «ایران» که چرا بــا تمامــی امتیازهایی کــه به گفته شــما ایــن مصوبــه بــه همــراه دارد باز هــم مشــترکین از اجــرای آن ناراضــی هســتند، گفــت: میانگیــن مصــرف اینترنــت کاربران 7 تا 8 گیگ اســت که احســاس میکنــم اعتراضــات بــه این دلیل اســت که مشــترکین پیش داوری میکننــد و هنــوز مصوبــه اجرا نشــده و بازخــوردی نــدارد، عجوالنــه قضــاوت میکنند. کاربران بیشتر به خاطر ایجاد محدودیت در مصــرف اینترنت داخل و بینالملل معترض هستند و خیلیها نیز هنوز متوجه اصل مطلب نشدهاند. اپراتورهــ­ا هــم ناراضــی هســتند چــون فکــر میکنند مشــکل درآمدی خواهند داشــت. وی افــزود: در کوتــاه مــدت ممکن است فضای ایجاد شده به ضرر اپراتورها باشــد ولی به ضرر مشــترکین نخواهــد بود و در بلند مدت مشــترکین راضــی خواهند شــد. اپراتورهــ­ا پیش از این ســرعت را برای مشــترک خــود باز گذاشــته بودنــد. بهعنــوان مثــال بــرای مشترک اعالم میشــود با سرعت 512 به اینترنت متصل شده است ولی خط مشــترک اگر 16 مگا نیــز جواب میداد، همــان 16 باقــی میمانــد تــا مرتــب مصرف کنــد ولی اکنون بــا این مصوبه جدید اپراتور باید تفاوت قائل باشد. ■ تغییر اپراتور در 12 ساعت کاری

رئیــس رگوالتــور­ی از تغییــر اپراتور در عــرض 12 ســاعت کاری خبــر داد و گفــت: یکــی از موانع فضــای رقابتی تأخیــر در تغییــر اپراتور بود امــا اکنون بــه مخابرات و اپراتورهــ­ای دیگر تأکید کردیــم که ظرف 12 ســاعت کاری و در 24 ســاعت معمــول (در غیــر ســاعت کاری) ملــزم اســت مشــترکی تغییــر اپراتور داشــت خطــش را تخلیه کند تا مــردم از فضای رقابتی اســتفاده کنند. مشــترک نبایــد مجبــور شــود در یــک اپراتــور بماند. وی در پاســخ به ســؤال «ایــران» کــه این بنــد پیــش از این هم تعریف شده بود ولی اجرایی نمیشد، گفــت: بله 72 ســاعت بود ولــی اکنون اهرمهــای نظارتــی شــدیدتر میشــود و بایــد اجرایــی شــود و هیچ مشــترکی تحمیل نشــود که در یک اپراتور بماند. اینکه برخی اپراتورها اعمال نمیکنند یا با تأخیر زیاد اعمال میکنند را قبول داریــم ولی اهرمهــای نظارتی بیشــتر خواهد شــد. فالح تأکید کــرد که مردم باید مصوبــه را خوانــده و اپراتورها نیز اطالعرســا­نی کننــد ولــی ظــرف 2 یا 3 روز آینــده مصوبــه شــفاف میشــود و اصرار داریم به این سمت غیرحجمی برویــم ولــی اگــر نیاز بــه اصالحــات یا تکمیل باشــد، در آینده اعمال خواهد شــد. از سوی دیگر بازخوردهای بازار را خواهیم گرفت چرا که هدف اصلی ما بــزرگ کردن بــازار اینترنت ثابت و باال بردن درآمد است.

طبقاینمصوب­هخدماتاینت­رنتدرسرعته­ایمختلفبهق­یمتهایمختل­فازسویاپرا­تورهابهمشت­رکین فروختهمیشو­د،اتفاقیکهدر­بیشترکشوره­ایدنیادرحا­لانجاماست. باالی57درص­دسرویسهارو­یاینترنت،ویدئواستوب­ایدمردمبها­ینسمتبروند­چراکهدردنی­اهماینگونه اســت. بهعنواننمو­نهدرانگلسـ­ـتانمیانگی­نمصرفاینتر­نــتباموبا­یلزیر2گیگا­ســتولیاین­ترنتثابت 130 گیگ اســت و دلیل آن این اســت که فضای قیمت گذاری به گونه ای است که مردم ترغیب نمی شوند برای اینترنتحجی­مبهسمتتلفن­همراهبروند

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran