Iran Newspaper

روحانی:پایوعدههای­مایستادهام

رئیس جمهوری در مراسم «روز دانشجو» در دانشگاهزاه­دان: از هیــچ کــس هراســی نــدارم و راه ملــت ایــران را کــه راه جمهوریاسال­می است با قوت ادامه خواهم داد روحانی هر روز به رأی فرد فرد مردم ایران احتیاج دارد دانشگاهبای­د به اندازه حوزه علمیه آزادی نقد داشته

- ادامهدرصفح­ه2

روحانی در بزرگداشت روز دانشجو سنت شکنی کرد. او که در سالهای گذشته این روز را میهمان یکــی از دانشــگاهه­ای تهران بود، شــامگاه شــنبه به جمــع دانشــجویا­ن دانشــگاه زاهــدان رفت و بعــد از شــنیدن ســخنان چند نفر بــه نمایندگی از دانشــجویا­ن، بــه یکــی از بخشهــای اصلــی حامــی خود اطمینان خاطر داد کــه از وعدههای انتخاباتی خود عقبنشینی نکرده و نخواهد کرد.

بــه گــزارش پایــگاه اطالعرســا­نی ریاســت جمهــوری، رئیس جمهوری با تأکیــد بر اینکه با آنچــه کــه در انتخابات عهــد و پیمان بســتیم بر ســر عهــد و پیمان خــود هســتم، اظهار داشــت: مشــروعیت مــا در دولت بــر مبنای قولی اســت کــه بــه مــردم دادهایــم و اگــر بخواهیــم از آن عقبنشــینی کنیــم، یعنــی از مشــروعیت خود عقبنشــینی کردهایم و این موضوعی اســت که چندیــن بار به صراحــت در دولت بــه وزرا تأکید کردم.روحانی با اظهار خشنودی از اینکه مراسم 16 آذر امســال در یــک دانشــگاه اســتانی برگــزار میشــود، گفــت: در دوره دولــت یازدهــم یکــی از تالشهــای دولت شــکوفا شــدن روز دانشــجو بــود و چنانچــه 4 ســال گذشــته را بــا 8 ســال آن مقایســه کنید به روشنی خواهید دید که دانشجو و دانشگاه امروز با صدای رسا و بدون لکنت زبان ســخن میگوید. وی با بیان اینکه دولت، تشــکل دانشــجویی مخالفــی را برای خود نمیشناســد، گفــت: امــروز متأســفانه دانشــگاهه­ا از کمبــود اســتقالل گله میکننــد، در حالی که شــعار ما در انقــالب اســالمی، اســتقالل، آزادی، جمهــوری اســالمی بود. رئیس جمهوری در بخش دیگری از ســخنانش پایبنــدی بــه عهــد خود با مــردم را مــورد تأکید قرار داد و گفــت: باید به هر آنچه که وعده دادهایم، عمل کنیم. اینکه گفته میشــود، روحانــی دیــروز بــه رأی مــردم احتیاج داشــت و امــروز دیگر احتیــاج ندارد، حتماً ســخن ناروایی است. روحانی هر روز به رأی فرد فرد مردم ایران احتیاج دارد و اگر مردم با دولت نباشــند و دولت همصــدا بــا مردم نباشــد و گــوش شــنوا در برابر مردم نداشــته باشــد، در چنین صورتی نه شاهد جمهوریت خواهیم بود و نه اسالمیت نظام، چرا که اســالم به ما توصیه میکند که بــه وعده خود وفادار باشــیم و جمهوریت هم میگوید که حق حکومت با مردم اســت و ما تا زمانی که با مردم هستیم، مشروعیت حکومت در دولت را داریم. روحانی تأکید کرد: پای وعدههای خود ایستادهام و عقبنشــینی نکرده و نخواهم کرد و در این راه از هیچ کس هراســی ندارم و راه ملت ایران را که راه جمهوری اسالمی است با قوت ادامه خواهم داد. البتــه وعدههــای مــا و شــما این اســت که با متانت، انســجام و وحــدت در جامعه بتوانیم با دقت و کمترین هزینه، به اهدافمان برسیم.

هیچوزیریبر­منتحمیلنشد

روحانــی تصریح کرد: خدا را شــاهد میگیرم کــه در انتخابات همه وزرا معاونین، اســتاندار­ان و مســئولین کشــور، جــز بــر مبنــای صالحیــت، توانمندی، اعتدال و قبول حق مردم، جمهوریت و اســالمیت نظــام هیچ نظــر دیگری نداشــتم و بــر همیــن مبنا عمــل کــردم. در دولــت یازدهم هــم همین نظــر را دنبال میکــردم و اینکه گفته میشــود وزیــری بــر مــن تحمیــل شــده کامــالً ناصحیــح و غیرواقعی اســت. رئیــس جمهوری افزود: البته ممکن اســت برای هماهنگی برخی وزرا کمــی معطلــی به وجود آمد، امــا در نهایت هر آن کسی که وزیر شده فردی است که نظر من بوده است.

نقددولتحقد­انشجویاناس­ت

روحانــی بــا تأکیــد بــر اینکــه دانشــگاهه­ای کشــور باید به مســائل ملی، بینالمللی و محلی توجه ویژه داشــته باشــند، گفــت: اینکه به فرض در دانشــگاه سیســتان و بلوچســتان اســاتید و تحقیقات دانشــگاهی بــه دنبال حل مشــکالت محلی و استانی نباشد، اصالً روا نیست و بایستی اولویتهــا در ایــن راســتا محلی و بــر مبنای حل مشــکالت موجود باشــد. درســت اســت که ملی میاندیشــی­م و جهانی فکر میکنیم، اما اولویت باید مســائل اســتانی و کاربــردی باشــد و در کنار تحقیقات راهبردی نباید از تحقیقات کاربردی و عملیاتیغاف­لبود.

رئیس جمهوری تصریح کرد: دانشگاهها باید نسبت به مسائل و مشکالت محلی خود حساس باشند و برای آن راه حل پیدا کنند. وی نقد دولت و مســئولین دولتی را حق دانشــجویا­ن دانست و اظهارداشــ­ت: انتقــاد حق شماســت و حتماً هم دولــت را نقد کنید، چرا که هزینه آن کمتر اســت و در مجموعه دولت هم رئیس جمهوری را نقد کنید چرا که هزینه بسیار کمتری دارد.

رئیــس جمهــوری با بیان اینکه اگر دانشــجو در دانشــگاه نتوانــد نقادی کند، کجــا حرف خود را بزنــد، گفــت: اگر در دانشــگاه فضای طرح نقد آزادانــه و ســخن نباشــد، خالقیــت نیســت و اگر خالقیــت نباشــد نمیتــوان انتظــار نــوآوری هم داشت. روحانی با اشاره به اینکه دانشگاه باید به اندازه حوزه علمیه آزادی نقد داشته باشد، افزود: بیاییم حداقــل به همان اندازه کــه در حوزههای علمیــه، آزادی بیان و طــرح نقد وجــود دارد، به دانشگاه و دانشجو نیز آزادی و اجازه نقد دهیم تا همــان طور که در حــوزه یک طلبه جوان مطلب یک اســتاد در حد مرجع تقلید را مــورد نقد قرار میدهد در دانشــگاه نیز کســی محدودیتی برای انتقادنداش­تهباشد.

«ستاره»جایشدرآسما­ناستنهدانش­گاه

رئیس جمهوری اظهارداشــ­ت: نباید فضا به شکلی باشد که دانشــجو وقتی میخواهد حرف و ســخنی به میان آورد، مراقب باشد که آیا کسی اســم او را یادداشــت میکند، یا نه. ستاره جایش در آسمان است نه در دانشگاه. دانشجو آمده در دانشگاه آزادانه سخن بگوید و نظراتش را مطرح کند و نســبت به آنچه احساس میکند، صحیح نیست، آزادانه انتقاد کند. روحانی با گرامیداشت یاد بزرگانی چون شهید مطهری، شهید بهشتی، دکتر شریعتی، شهید مفتح، مهندس بازرگان و امثال ایشان، تصریح کرد: آنان در دوران سختی و تاریخی با ما سخن گفتند و راه را نشان دادند و من در جلسهای مستقیم و صریح این جمله شهید مطهری را شــنیدم که میگفت باید اجازه دهیم که مارکسیستها بدون مخفیکاری نظریاتشان را در دانشگاهها مطرح و از آن دفاع کنند و ما نیز در مقابل نقد خود و نظر آنها دفاعمان از اسالم را مطرح کنیم.

رئیس جمهــوری خاطر نشــان کــرد: عدهای مدام اظهار میکنند که نگران ارزشها هســتند، مگر کســی مخالف ارزشها اســت؟ همه در این کشــور مدافع ارزشهای دینی و ملی هستند، اما ارزشها در جامعه ما متولی خاص ندارد و همه دانشــجویا­ن و همــه ملت ایران متولــی ارزشها بوده و ایران، اسالم و جمهوری اسالمی را دوست دارنــد. وی گفــت: در طــول چهــار ســال دولــت یازدهم و این ایامی که از دولت دوازدهم گذشته عدهای مدام، همه مشکالت ما را ناشی از فضای مجازی میدانند و میگوینــد اگر یک تخلفی در ایــن فضــا اتفاق افتــاده باید همــه آن را ببندیم. رئیــس جمهوری افزود: شــرط اول پیشــرفت در جوامع امروزی دسترســی آزاد به اطالعات است که اگر فضای مجازی را ببندیم، این دسترسی در جهان امروز بشدت محدود خواهد شد. روحانی اضافــه کرد: امــروز بخش مهمــی از تالشها در ایجاد اشــتغال و رونق فضای کسب و کار، متکی بر دسترسی به فضای مجازی است. چنانکه وزیر ارتباطــات اعالم کرد در شــش ماهه اول امســال 50 هــزار نفر در عرصه آیســیتی، مشــغول کار شــدند و حاال چطور باید عرصهای را که میتواند اینچنین به حل مشکالت بزرگ ما مثل بیکاری کمک کند،محدود یا مسدود کنیم.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran