Iran Newspaper

اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای 24 طرح عمرانی در سیستان و بلوچستان

نه دنبال رقابت، بلکه دنبال همکاری برادرانه با همسایگان هستیم

-

سیســتان و بلوچســتان مقصــد اولیــن ســفر اســتانی رئیــس جمهــوری در دولــت دوازدهم شــد. روحانــی دیــروز وارد فــرودگاه زابــل شــد و در جمــع پــر شــور مــردم ســخنرانی کــرد. روز یکــشنبه(امروز ) هم با حضور رئیس جمهوری فازاولبندر­شهیدبهشتیچ­ابهارافتتا­حمیشود.

روحانــی در فــرودگاه زابــل مــورد اســتقبال استاندار، آیتاهلل عباسعلی سلیمانی نماینده ولــی فقیــه در سیســتان و بلوچســتان و امــام جمعه زاهدان، مولوی عبدالحمید اســماعیل زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان و جمعی از مقامهای محلی استان قرار گرفت و اصلیترین دلیــل انتخاب اســتان سیســتان و بلوچســتان به عنوان اولین مقصد ســفرهای اســتانی را تشکر از حضور پرشــور و چشــمگیر مــردم این اســتان در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 دانست.

بــه گــزارش پایــگاه اطالعرســا­نی ریاســت جمهوری، حجتاالسالم والمسلمین روحانی در اجتمــاع بــزرگ مــردم زابــل در ورزشــگاه شهید حســینی طباطبایی، با بیان اینکه افتخار ما حفظ وحدت اســت؛ سیســتان و بلوچســتان وحــدت و مرزبانی خــود را به خوبی حفظ کرده اســت، گفــت: کمک مــردم اســتان سیســتان و بلوچســتان به زلزلهزدگان کرمانشاه نماد ایران متحــد در ایــن گــذرگاه تاریخی اســت. روحانی افــزود: سیســتان و بلوچســتان گرچــه بــه ظاهر دارای تنــوع مذهبی و قومی اســت، اما در واقع همه مذاهب از یک درخت تنومند واحد به نام اســالم، پیامبر اســالم(ص) و قرآن سرچشــمه میگیرنــد و همــه اقوام نیــز از ایــران و ایرانیت سرچشــمه گرفتهاند و افتخار همه ما این است که ایرانی و مسلمان هســتیم.رئیس جمهوری اظهار داشــت: سیستان و بلوچســتان سرزمین بزرگان، شهیدان و علمای بزرگی چون آیتاهلل العظمی سیستانی اســت که امروز در سرزمین عراق برای شــیعیان، ســنیها و کردهــا ملجأ و پناه است. وی ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم که همه کشــورهای اسالمی در کنار هم و متحد باشــند و همــواره یــار و یاور همه مســلمانان در سراسر منطقه خواهیم بود.

همکاری برای توسعه منطقه به جای رقابت

روحانیدربخ­شبعدیسخنان­شبهموضوع آبادانی سیســتان و بلوچســتان پرداخت و گفت: سیســتان و بلوچستان در مرز مشــترک و مرز آبی جمهوری اســالمی ایران و افغانســتا­ن، پاکستان و عمان قرار گرفته و این ســه کشــور مهم منطقه را بــه ایران متصل میکند؛ ســه کشــوری که امروز روابط ما با آنها از هر زمان دیگر بهتر است. رئیس جمهــوری افــزود: مــا خواســتار منطقــهای امن، قدرتمند و آباد هســتیم و این را بــرای خودمان و همه کشورهای منطقه میخواهیم. ایران رقابتی در زمینه توسعه با دیگر کشورهای منطقه ندارد، بلکهبرایتو­سعهمنطقهبا­دیگرکشورها­همکاری و شراکت میکند. این قولی است که به کشورهای منطقه دادهایم و عالقهمندیم با تمام کشورهای منطقهروابط­یبرادرانهو­صمیمیداشته­باشیم. روحانی گفت: اگر بعضی از کشــورها از ما فاصله گرفتهاند،تقصیرخودآن­هاست.ماخواهانفا­صله نیستیم و نمیخواهیم روابطمان با هیچ کدام از کشورهایمنط­قهدوستانهو­برادرانهنب­اشد.رئیس جمهوری اظهار داشــت: شــاید بعضی کشــورها درون خودشــان جنگ شــاهزادهه­ا دارنــد اما این تقصیر ما نیســت. تقصیر ما نیســت اگر بعضی کشورهاازسه­سالپیش؛یمنکشورهمس­ایهشان را بمباران میکنند، اما نتوانســته­اند کاری از پیش ببرند و شکســت خوردهاند! تقصیر ما نیست اگر بعضیها، سالها به داعش کمک کردند تا مثالً در منطقه نفوذ داشــته باشند، اما امروز مشاهده میکنند که پایههای داعش فرو ریخته اســت. ما خواهاندوست­ی،وحدتوبرادر­یهستیم.

عمل به وعدههای سال 93

رئیس جمهــوری با بیان اینکه یک آمار کلی را اعالم میکنم و از مسئوالن استانی میخواهم که جزئیات آن را برای مردم تشریح کنند، گفت: بودجــه عمرانــی که دولــت یازدهــم در طول 4 سال برای سیســتان و بلوچستان تخصیص داد و اجرایــی کرد، 5/۲ برابر بودجه 4 ســال پیش از آن بود و این نشان میدهد که ما همه توانمان را برای توســعه استان به کار گرفتیم. روحانی با بیــان اینکــه البته بــرای رفع کمبودها در اســتان بایــد تالشهــای بیشــتری انجــام شــود، افزود: در جلســهای کــه بــا وزرا پیــش از ســفر و دربــاره اســتان سیســتان و بلوچســتان داشــتیم، مقــرر شــد 4۲ طرح و پــروژه مهم با اعتبار هــزار و 38 میلیارد تومان در سیستان و بلوچستان در طول سالهای 96 و 97 اجرا شود.

روحانی با اشاره به وعده دولت در سفر سال 93 به استان سیستان و بلوچستان برای تجهیز اراضی کشاورزی این استان به شیوههای آبیاری مــدرن، تصریــح کرد: ۰۱ هــزار هکتــار از این 46 هزار هکتــار از لحاظ تمهیــدات زیربنایی آماده اســت و از لحاظ برقرسانی در همین ایام هزار و ۰۰5 هکتار برقرســانی خواهد شــد و کارش را آغاز خواهد کرد.

تــا پایــان ســال ۰۱ هــزار هکتــار زمیــن فعال خواهد شــد و بقیه طرح هم در سال 97 و اوایل ســال 98 اجرایی خواهد شــد تا بــه این ترتیب همــه 46 هزار هکتــاری که قول داده شــده بود، اجرایی شــود و یک تحــول بزرگ در کشــاورزی ایــن منطقــه ایجــاد گــردد. روحانی با اشــاره به وعــده دولت یازدهم در ســال 93 برای روشــن کردن مشــعل گاز در زاهدان، اظهار داشــت: به بانــک مرکزی و دیگــر بانکها دســتور دادم به هــر خانــهای در زاهدان بــرای لولهکشــی گاز دو میلیــون تومــان وام بدهنــد تــا این کار ســرعت یابــد. رئیس جمهــوری در ادامه بــا اعالم اینکه احــداث خط لوله گاز از زاهــدان به زابل بزودی آغاز خواهد شــد، تصریح کرد: این خط لوله به شــکلی طراحی و اجرا خواهد شد که گاز منتقل شــده کفاف اســتفاده در صنایع را نیز بدهد و از مهرماه ســال آینده گاز به زابل خواهد رسید. از استاندار محترم میخواهم قدم به قدم اجرای این پروژه را پیگیری کند و اگر مشــکلی در مسیر اجــرای آن بــود، مســتقیماً بــا مــن بــرای حل و فصل آن در ارتباط باشد.

رئیــس جمهــوری طــرح مهم بعــدی برای توســعه سیســتان و بلوچســتان را اتصــال ایــن اســتان به خط آهن سراسری کشــور عنوان کرد و گفــت: خــط آهــن از چابهــار بــه زاهــدان و از زاهدان به بیرجند و مشــهد متصل خواهد شد و احداث این مسیر از چابهار به زاهدان با اعتبار پیشبینی شده 4 هزار میلیارد تومان آغاز شده است.

«حقابه» ایران از هیرمند را دنبال میکنیم

وی نکتــه مهــم دیگــر در توســعه سیســتان و بلوچســتان را موضــوع تأمیــن آب ذکــر کرد و گفــت: قــرارداد و توافق ما با دولت افغانســتا­ن بــرای حقابــه هامــون و اســتفاده از رود هیرمند بایــد به طــور دقیق و کامل اجرا شــود. ما روابط برادرانه و دوســتانها­ی با افغانستان داریم و در تمــام مالقاتهــا و دیدارهایمـ­ـان انعقــاد یک قــرارداد بلندمــدت و جامــع بیــن دو کشــور که بخشــی از آن مسأله حقابه ایران است را دنبال میکنیم. دولت همه توان خود را در این زمینه بــه کار میگیرد تا مردم این دیار بتوانند از همه حقوق قانونی خود بهرهمند شوند.

رئیــس جمهــوری در بخــش دیگــری از ســخنانش با اشــاره به اینکــه یکــی از وعدهها و برنامههــا­ی دولــت دوازدهم واگــذاری قدم به قدم مدیریت جامعه و کشور به جوانان و بانوان شایســته بــود، گفــت: خوشــحالم کــه امــروز در شــوراها و دیگر نهادهای دولتی و اجرایی کشور، شــاهد حضور فعــال بانوان شایســته هســتیم. بــرای مــا همــواره اصــل بر شایســتگی اســت و شیعه، سنی، مرد یا زن، بلوچ یا غیربلوچ بودن، اصل نیست.

روحانی با اشــاره به ظرفیتهای گردشگری سیســتان و بلوچســتان، تصریــح کــرد: چابهــار ســرزمین 4 بهار و زابل ســرزمین تاریخی ایران و همــه شــهرهای دیگر سیســتان و بلوچســتان بخشــی مهــم از تاریــخ ایــن کشــور هســتند و سیستان و بلوچستان باید با توسعه مناطق آزاد بازارچههای مرزی، انتقال گاز، توســعه راهآهن و بنادر و تکیه بر گردشــگری، بیش از پیش آباد و سرافراز باشد.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran