Iran Newspaper

«فضای برادری» دولت و شهرداری

- محمد علی نجفی شهردار تهران

امــروز یکصدمین روزی اســت که بنــده و همکارانم، ســکاِن شــهرداری تهــران را در دســت گرفتهایــم؛ نهــادی عمومــی و خدمتگــزار که نقــش بیبدیلش در معــادالت شــهری و ملــی بــر هیچ کس پوشــیده نیســت. در طول این مدت شــهرداری تهران مسائل و مشــکالت گوناگونی را پشت سر گذاشته و افقهای تــازهای را بــرای خــود ترســیم کــرده اســت که شــر ِح آن بیشــک در حوصلــه ایــن مقــال نیســت؛ آنچــه مــرا به نــگار ِش این یادداشــت ترغیب کــرد، فضای تــازه و مشــترکی اســت که در طــول ایــن 100 روز بین شــهرداری تهران و دول ِت محترم دوازدهم شکل گرفته است؛ فضای تازهای که مصادیقش کم نیســت و من تالش میکنم در این یادداشــت گوشههایی از آن را بازگو نمایم.

.1 رأی مــردم در ِ انتخابــاتِ معنــادارر­یاســت جمهــوری و شــورای شــهر و روســتا، مســیر تازهای را پیــش روی مدیرا ِن اجرایی کشــور قــرار داد؛ انتخابی اســتراتژی­ک که از یک ســو تــداوم راِه دولــ ِت اعتدال را تثبیت و از ســوی دیگر فضایــی تازه را برای اداره شــهِر تهــران مهیا کرد. همیــن رأی معنادار بود که ِ حضورشــهرد­ار تهران را در جلســات هیأت دولت پس از نزدیک به 14 ســال مهیا ساخت؛ حضوری بسیار مهم و راهبردی که هم میتواند ِ موجباتطرح مســائل و دغدغههای کالنشــهِر تهران را در جمع هیأت وزیران مهیا ســازد و هم زمینه ح ِل آنها را فراهم آورد. تهران و ســایر کالنشهرها مسائل مختلفی در حوزههــای گوناگــون دارند کــه دیداِر چهره به چهره بــا وزرا و طرح هفتگی آنها، بیشــک میتواند زمینه ســاِز به نتیجه رســیدِن مطلوب این مســائل را فراهم آورد.

.2 همکاری دولت و شــهرداری در حوزه بافت فرســوده شــهری از مسائل مهمی بود که در طول این 100 روز به نتایج مهمی دســت یافت. همان طور که دکتر روحانی هم در گزارش 100 روزه به آن اشــاره کردند، دولت همکاری اثــر بخش و مهمی را با شــهرداری تهــران در زمینه بافتهای فرســوده آغاز کرده اســت و شــخص رئیس ِ جمهورمحترم نیز در چندین جلســه مستقیماً شــرکت کــرده اســت. ایــن موضوع نشــان دهنــده ِ اهمیــتبحـ­ـث بافتهای فرســوده برای مدیریت شــهری و دولت ِ محترمدوازد­هم است و امیدوارم با تــداوم ِ رویکردکنون­ــی، این موضوع بــه عنوان یکی از چالشهای مهم شــهر تهران به سرانجامی مطلوب دست یابد.

.3 اجتمــاع عظیــم اربعیــن صحنــه دیگــری از همکاریهــا­ی دولــت و شــهرداری در 100 روز نخســت فعالیــِت مدیریــت جدیــد شــهری بــود؛ همــکاریای کــه نه تنها توانســت امنیــت، نظم،بهداشــت و مســائلی از این دســت را در بین زائران میلیونی حضرت امام حســین(ع) شــامل شود، که از ســوی دیگر توانســت نشــان دهنده نتای ِج یک همکاری دوجانبــه و اثر بخش باشــد. این همکاری نشــان داد که میتوان در سایه تعامل، هم به هم افزایی رسید و هم رضایِت مردم را به عنوان ولی نعمتان ما فراهم آورد.

.4 همکاریهــا­ی دو جانبــه شــهرداری تهــران بــا دول ِت محتــرم در طول ایــن 100 روز، مصــداق مهــم دیگــری هــم داشــت که یکــی از آنهــا همکاری مشــترکی بود که در حوزه حمل و نقل و ترافیک شــکل گرفت. همه به خوبی میدانیم که حمل و نقل و ترافیک یکی از جدیترین مشــکالت شــهروندا ِن تهرانی اســت و تالش برای ِ کاهشمشکالت مربوط به آن یکی از جدیترین ِ وظایفهمکار­ا ِن من در شــهرداری تهران. در طول این 100 روز، با نشستها و جلســات مشــترکی که با دولت محترم برگزار شــد و وعدهها و قولهایی که درباره تعهدات مشترک دولت و شهرداری به یکدیگر مطرح شد، چشمانداز خوبی از توســعه خطوط مترو و کاســتن از مشکالت مربوط به ترافیک مطرح شــد؛ امیدوارم با تداوم ِ وضعکنونی، این تعهدات هر چه ســریعتر عملیاتی شــود تا ایــن ِ معضلدیرپای شــهری اندکی کاهش یابد؛ اتفاقــی که همزمان میتواند نتایج مثبتی در کاهش آلودگی هوای تهران هم داشته باشد.

ادامه در صفحه 4

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran