Iran Newspaper

تجدید نظر در انتخاب رئیس جدید سازمان جنگلها

استادان منابع طبیعی دانشگاههای سراسر کشور در نامه سرگشاده به وزیر جهاد کشاورزی درخواست کردند

-

با گذشــت کمتــر از دومــاه از تالش وزیــر جهاد کشــاورزی برای جداســازی بخــش بیابــان و آبخیــزدار­ی از ســاختار ســازمان جنگلهــا، مراتــع و آبخیزداری کشــور که اعتراض بسیاری از متخصصان کشور را برانگیخت حاال شنیدهها حاکیاســت خداکرم جاللی، رئیس فعلی سازمان جنگلها و مراتع کشــور بــهزودی قرار اســت جــای خود را بــه خلیل آقایی، معاون ســابق وزیر جهــاد کشــاورزی دهــد. خبــر انتصاب قریبالوقــ­وع خلیل آقایی کــه پیش از این در زمــان دولت نهم و دهم تالش زیادی برای تصویب یک طرح مخرب در مجلــس کــه امــکان تغییــر کاربری اراضــی جنگلی را هــم فراهم میکرد، صــورت داده بــود، حاال بــا انتقادهایی در بیــن اســتادان دانشــکدهه­ای منابع طبیعی دانشگاههای کشور مواجه شده اســت به طوری که گروهی از نخبهها و اســتادان منابع طبیعی کشور با ارسال نامهای سرگشــاده بــه محمود حجتی، وزیر جهاد کشــاورزی از او خواستهاند از این انتخاب خودداری کند.

در ایــن نامــه کــه بــه امضــای چهرههــای سرشــناس بینالمللــ­ی همچــون پروفســور علــی یخشــکی، اســتاد بازنشســته دانشــگاه گوتینگــن آلمــان و برخی اعضــای هیأت علمی مؤسسات تحقیقاتی وابسته به وزارت جهــاد کشــاورزی هم رســیده، خطاب بــه حجتــی آمده اســت: سالهاســت متخصصــان منابــع طبیعــی ایــران بیــان میکننــد کــه مدیریت ســازمان جنگلهــا بهدلیل ماهیت متفاوت آن از کشاورزی، باید مستقل شده و منابع طبیعــی از تســلط تفکر کشــاورزی رها شود. در این راستا سال گذشته نیز ۰11 تــن از اســتادان دانشــکدهه­ای منابــع طبیعــی دانشــگاهه­ای سراســر کشــور در نامههایــی سرگشــاده بــه رؤســای قوای مجریه و مقننه، تشکیل «وزارت منابــع طبیعــی و محیطزیســت» را درخواست کردند. اما اکنون متأسفانه منابع موثق در وزارت جهاد کشــاورزی روایــت میکنند که مقام عالــی وزارت قصد دارد جناب آقای «خلیل آقایی» کــه فاقد هر گونه تخصــص و تجربهای در حــوزه منابــع طبیعــی اســت را بــر صــدر ســازمان جنگلها بنشــاند! طبق بررســیهای به عمل آمده، ایشــان در جایگاه معاونت پارلمانی وزارت جهاد کشــاورزی، اواخــر دوره مجلس نهم با همــکاری برخــی نماینــدگا­ن مجلس وقــت، قصــد تصویــب طــرح مخــرب «حفــظ کاربری اراضــی کشــاورزی» را داشــته اســت! این طرح که توسط 142 اســتاد دانشــگاه در نامــهای سرگشــاده خطــاب بــه ریاســت محتــرم مجلس شــورای اســالمی، طــرح توســعه زمینخــوار­ی در کشــور نامیــده شــد، در نهایــت، بــا حمایــت رهبــر معظم انقــالب و هوشــیاری اصحاب رســانه و متخصصان به بایگانی سپرده شد.

در بخــش دیگری از ایــن نامه آمده اســت: یقینــاً انتخــاب هــر فــرد فاقــد تخصــص و تجربه مرتبط بــا مدیریت منابــع طبیعــی، بــا مخالفــت قاطــع امضاکنندگا­ن و بدنه کارشناسی مواجه بــوده و باعــث افزایــش مشــکالت این ســازمان حســاس و حــوزه مربوطــه خواهند شــد. لذا باتوجه به چالشهای جــدی محیطزیســت و منابــع طبیعی کشــور و ســیر قهقرایــی خــاک، آب و تنــوع زیســتی کــه کیــان میهــن را مورد تهدیــد قــرار داده و با عنایت به شــعار دلگرمکننــ­ده محیطزیســت­ی دولــت محتــرم، فــردی متخصــص، آشــنا و کارآزموده با این سازمان مهم را در نظر بگیرید.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran