Iran Newspaper

بودجه طرحهای ملی محیط زیست طبیعی کشور در سال گذشته؛ صفر درصد

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست انتقاد کرد

-

سرپرســت معاونت محیط طبیعی ســازمان حفاظــت محیــط زیســت گفــت: در ســال گذشــته تخصیــص بودجــه بــه اکثــر طرحهای ملــی حوزه محیــط زیســت طبیعــی کشــور صفــر بــود. بنابرایــن انتظار اینکه یــک پروژه بــدون پــول بتوانــد کاری انجــام دهــد غیرمنطقی است.

حمید ظهرابی در گفتوگو با ایســنا ضمــن ارزیابی مثبــت از عملکرد پروژه بینالمللــ­ی یوزپلنــگ همچنیــن از اختصاص ۰۰۵ میلیــون تومان به پروژه یــوز از محــل طرحهای تنوع زیســتی در روزهای آتی خبر داد.

او افــزود: اگرچــه پــروژه بینالمللی حفاظت یوزپلنگ نتوانســته تهدیدات جدی این گونه را طی سالهای گذشته رفــع کند امــا موفقیتهایی نیز داشــته اســت که نبایــد از آن چشمپوشــی کرد و تمــام ارزیابیهــ­ا نشــان از عملکــرد مناســب پروژه حفاظت یوز دارد، البته ایــن بــه معنــای شــرایط مناســب یــوز نیســت چــون تهدیــدات ایــن گونه هر ســاله در حال افزایش اســت و عواملی مثــل کمبود منابــع آب و خشکســالی، احداث معادن، جادهســازی ...و باعث تنــگ شــدن عرصــه زندگــی یوز شــده است.

ظهرابــی با اشــاره به اینکــه عملکرد یک پــروژه را باید متناســب بــا امکانات مالــی، اجرایــی و جایــگاه قانونــی آن بررسی کنیم، تأکید کرد: نمیتوان خارج از ظرفیت یک پروژه از آن انتظار داشت. پــروژه یوزپلنــگ طــی ســالهای اخیر با ارقامی مدیریت شده که نمیتوان توقع عملکــرد قابــل توجــه و رفــع تهدیدات بــزرگ مثل خــروج دام از زیســتگاه را از این پروژه داشــت. هر چند که بر اســاس گزارشهــای متخصصــان داخلــی و خارجی قضاوت در مورد عملکرد پروژه حفاظت یوز، مثبت است و معتقدم اگر ایــن پــروژه نبود یــوز در کشــور وضعیت بدی پیــدا میکرد و شــاید هم منقرض شــده بــود بنابرایــن نبایــد زحمــات پــروژه حفاظــت از یــوز را کــه بــا وجــود محدودیتها، اقدامات مثبتی نیز انجام داده زیر سؤال ببریم. ■ تخصیصبودجه­نزدیکبهصفر

سرپرســت معاونت محیط زیســت طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیــط زیســت اظهــار کــرد: طــی دو ســال گذشــته ســازمان اعتبــاری را برای خریــد آغــل دام داخــل مناطــق تــوران پیشبینی کــرده بود، امــا هرگز منابعی برای اجرای این طرح تخصیص نیافت و بودجهای هم در اختیار سازمان محیط زیســت بــرای ایــن کار قــرار نگرفــت. در ســال گذشــته تخصیص بودجــه به اکثر طرحهــای ملــی حــوزه محیــط زیســت طبیعی کشــور صفر بود بنابراین انتظار اینکــه یک پروژه بدون پــول بتواند کاری انجام دهد غیرمنطقی است.

وی در ادامــه در مــورد برنامه خروج دامهــا در منطقــه حفاظت شــده توران با اشــاره بــه اینکه تمام منابــع نقدی که در حــوزه محیط زیســت طبیعــی وجود داشــت برای پروژه یوز کنار گذاشته شده اســت، گفت: تاکنون از محل طرح تنوع زیســتی ۰۰۵ میلیــون تومــان نقــد برای خرید آغلهای دامداران و حقوق عرفی و خــروج دام از منطقــه تــوران و ســایر زیســتگاهه­ای اصلــی تخصیــص داده شده است. مابقی نیاز پروژه را نیز سعی داریم بــا اختصاص یــک و نیم میلیارد تومــان وجــه نقــد از ســازمان برنامــه و بودجه تأمین کنیم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran