Iran Newspaper

در جامجهانی برگ برنده داریم

مگر «ماریا» خواهرم است که بتوانم برای پوشش لباس، او را اجبار کنم؟

- پرویز قدیمی

ترســی به دل راه نمیدهد و دلهره ندارد. درســت مثل وقتی که مقابل بایرنمونیخ بازی کرد و بواتنگ را با ســر توپی زیبا از پیش رو برداشت و خالق یک شگفتی شد؛ باز کردن دروازه تیم بزرگی چون بایرنمونیخ. سردار، یک سال پس از آن شب بزرگ، از قرعه ایران در جام جهانی صحبت میکند. قرعهای سخت که مسیر صعود به مرحله دوم را دشوار میکند. شماره 20 تیم ملی و بهترین گلزن فعلیاش، با امیدواری به قرعه ایران نگاه میکند. در کنار همه این امیدها، ســردار با اشــاره به فضای مجازی، انتقاد میکند از آنهایی که تیم ملی ایران را به ســخره گرفتند و شــخص او را درباره ماجرای ماریا (مجری مراســم قرعهکشــی جام جهانی) مورد انتقاد قرار دادند. گفتوگوی جذاب خبرنگار «ایران» با سردار آزمون پیش روی شماست.

■ دوســت داریم بدانیم قرعهکشــی جام جهانی را کجــا دیدی و احوالتپساز­همگروهیباا­سپانیا،پرتغالومرا­کشچطوربود؟

من داخل اتوبوس روبین کازان بودم و از فرودگاه به ســمت هتــل میرفتیــم تــا بــرای بــازی مقابــل لکوموتیو مســکو آماده شــویم. واقعیتش قرعه ایران هم خوب بود و هم ســخت اما ما به خودمان ایمان داریم و نمیترسیم از اینکه بخواهیم مقابل اسپانیا،پرتغالیاهر­تیمدیگریبا­زیکنیم. ■ اماگروهایر­ان،گروهمرگاست.البتهبرایم­اومراکش.اینراکه میپذیری؟

بــازی در جام جهانی را از دو بعد میتوان بررســی کرد؛ ابتدا اینکه در گروه آســانی قرار بگیریم و مســیر صعودمان آســانتر باشــد. دوم اینکــه در گروه ســخت قرار بگیریم و تجربــه بازی با تیمهــای بزرگ را بــه کارنامه خودمان اضافه کنیــم. من هر دو حالت را میپســندید­م که دومی برای مــا اتفاق افتاد. ما مقابل اسپانیا و پرتغال میتوانیم سطح فوتبالمان را بدانیم و البته آن را باالتر ببریم. نه تنها گروه ما که تمام گروههای دیگر هم سخت هستند. اصالً در جام جهانی گروه آسان وجود ندارد. ■ یعنیاسترسن­داریدکهمقا­بلستارههای­اسپانیاوپر­تغالبازی کنید؟

اســترس؟ معنــی ایــن کلمــه را نه تنها مــن که هیــچ یک از بازیکنــان تیم ملی نمیداننــد. برای موفقیــت در جام جهانی انگیــزه داریــم و تمرکــز میکنیــم تا بهتریــن نتایج را به دســت بیاوریم. دیدید که خودم هم از این قرعه خوشحال شدم و البته در فضای مجازی هم نوشتم اوف، عجب گروهی. تازه ما در جام

جهانی یک برگ برنده هم داریم. ■ برگبرنده؟منظورتچیست؟

کارلوس کــیروش که روی نیمکت حضــور دارد، به ما قوت قلــب میدهــد. خوب میدانیم کــه چه مربی بزرگــی در اختیار داریم. او ســالها سرمربی تیم ملی پرتغال بوده و بازیکنان این تیم را مثل کف دستش میشناسد. از طرفی سابقه کار در اسپانیا را دارد و با ســبک فوتبال این کشــور آشناســت. اینها به ما کمک میکند تا امیدوار باشیم و موفقیت در جام جهانی را هدف قرار بدهیم. ■ شــما امیدوارید اما هواداران تیم ملــی نه. این را میتــوان از به سخره گرفتن قرعه ایران و جوکهایی که در چند ساعت ساخته شد،فهمید.ناراحتنشدی­ازاینجوکها­ولودگیخاصی­کهدر آنهامشاهده­میشد؟

ما برای ایران بازی میکنیم و واقعاً خوب نیست که مردم به تیم ملی اعتماد ندارند. جوک خوب اســت، خنده خوب اســت اما نه تا این حد. متأســفانه برای خیلی از مردم، حضــور در فضای مجازی و حملــه به صفحههای شــخصی افراد و نوشــتن نظرات عجیب و غریب تبدیل به یک تفریح شــده. خیلــی راحت توهین میکنند و انواع و اقسام صحبتها مطرح میشــود. واقعاً نمیدانم کافو چه نقشی در قرعه ایران داشت که او را هم مورد لطف خود قرار دادند! ■ البته تو هم در امان نماندی...

مردم را تا یک حد مشخص درک میکنم که باید شاد شوند اما نه به هر قیمتی. درباره من نوشتند با این قرعه کاری از دست ســردار آزمون برنمیآید و کیروش باید ســردار ســلیمانی را به تیم ملی دعوت کند. نمیدانم چرا ولی در فضای مجازی با هر انسان بزرگی شوخی میکنند. سردار سلیمانی یکی از افتخارات ایران است ولی خب مردم به خودشان اجازه میدهند درباره او همصحبتکنند.فقطمیتوانم­بگویممتأسف­م. ■ اما خیلیهــا دخالت تو در نوع پوشــش لباس مجری مراســم قرعهکشــی جام جهانی را بی مورد دانستند و انتقادهایی مطرح کردند.انتقادهایی­کهبهنظرمیر­سدصبرتوراه­ملبریزکرده.

وقتی ماریا میگوید به نفع خودم اســت که به عنوان مجری برنامه لباس مناســب بپوشــم، دیگر جای هیچ انتقــادی باقی نمیمانــد. نقدهــا را میخوانــم و اگــر منطقی بود، انجامشــان میدهــم. نمیدانم چــکار کردم که ایــن گونه مورد انتقــاد قرار گرفتم. نوشتهاند ســردار مجری برنامه را اجبار کرد تا با پوشش مناســب در مراسم حاضر شود. مگر ماریا خواهرم است که او را اجبار کنم؟ درخواســت دوســتانه دادن با اجبار واقعاً فرق دارد. متأسفانه همین افراد ادعا میکنند که فرهنگشان باال است اما از نظر من در این زمینه زیر صفر هســتند. آنها جزو شــبکههایی هستند که خارج از کشور حضور دارند و مردم را تحریک میکنند. ■ شاید حرفهای جدید تو دوباره مورد انتقاد آنها قرار بگیرد. این مسألهبرایت­ومهمنیست؟

به هیچ وجه. از کسی ترسی ندارم و همیشه حرفم را میزنم. اینها فقط یاد گرفتهانــد آدمها را خراب کنند. اگر بخواهند رو در روی آنها مینشــینم و حرفهایم را میزنم. اصالً اگر شــما هم خواستید پیامکهایی که بین من و ماریا رد و بدل شد را برایتان میفرســتم تا بدانید خواســته من دوســتانه بــود و نــه اجباری. مطمئنباشید­اگرماریادر­کنداشت،هیچوقتایند­رخواست را با او در میان نمیگذاشتم. ■ بعدازپایان­قرعهکشی،ماریاتوئیت­یمنتشرکردو­نوشتایران، راضیشدى؟منظوراورضا­یتازپوششمن­اسبشبود؟

نمیدانم چرا همه فکر میکنند او از لباس پوشیدنش گفته. اگر منظورش پوشــش مناسب بود، مینوشت آیا از پوشش من راضی بودید؟ من با او صحبت کردم. توئیت او درباره گروه ایران در جــام جهانی اســت. منظورش هم این اســت که آیــا از قرعه راضیهستید؟ ■ در ماجرای ماریا کوماندنایا هم با جمالتی تند به تو حمله کردند. اص ًال از ابتدا میگویی در این چند روز چه گذشت و چه اتفاقهایی رخ داد؟

ً منمردمراوا­قعادرکنمیک­نم.خیلیها دوســت داشتند قرعهکشــی جام جهانی را از نزدیک تماشــا کنند. در ایران هستند مردمی کــه دسترســی به ماهــواره یا اینترنــت ندارند. به عنوان نمونــه مردم زلزلهزده کرمانشــاه یا خیلیهای دیگر در نقاط مختلف کشور. آنها از مــن خواســتند به دلیل ارتباطی کــه با ماریا داشتم، این مسأله را به اطالع او برسانم. من هم بــا ماریا صحبــت کــردم و بــه او گفتم آیا ممکن اســت این کار را انجــام بدهی و طوری لباس بپوشــی که مــردم، نه تنهــا در ایران که در تمام کشــورهای اســالمی بتوانند مراســم را بــه طــور زنــده تماشــا کننــد؟ ماریــا همــان لحظه پذیرفت که این کار را انجام بدهد. این برمیگشــت بــه درک بــاالی او. ضمــن اینکه خودش گفت از قبل به این فکر بود که مقابل دوربینباپو­ششمناسبحاض­رشود.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran