Iran Newspaper

لحظههایی درخشان از زندگی چریک سیاستمدار

- محمد مطلق منتقد و مدرس سینما

«رئیس جمهوری پیشمرگه» یا «بخشــی از خاطرات مام جال طالبانی رئیس جمهوری عراق» اگرچه ســال 2۹۳1 در ایران ترجمه و منتشــر شــده اما مــرگ جال طالبانی و حوادث اقلیم کردستان عراق پس از همهپرسی استقال، بار دیگر توجهها را به ســمت این کتاب جلب کرد تا اینکه بــه تازگــی نشــر دات چــاپ دوم آن را نیز به بازار فرســتاد. «رئیسجمهــو­ری پیشــمرگه» کتابــی اســت بــا فرازهایی درخشــان از خاطرات مام جال و زندگی یک ماهه «معد فیاض» نویسنده روزنامه شرقاالوسطب­ااوکهدر002 صفحهگردآور­یشدهو02 صفحهآخرکتا­بنیزبهآلبو­می از تصاویر گفتوگو شونده در مقاطع مختلف زندگی اختصاص پیدا کرده است. این نوشته ابتدا در شرق االوسط و در 10 شماره به صورت پاورقی چاپ شده است. پس از آن«علیسوران»تصمیممیگیر­دسلسلهگزار­شهایاینروز­نامهرابهصو­رتکتاب جمعآوری و به کردی ترجمه و منتشر کند. سامان سلیمانی مترجم فارسی اثر نیز از آنجایی که به هر سه زبان تسلط دارد، شاکله کتاب کردی و نوع فصلبندیها را حفظ کرده اما متن اصلی را همان گزارشهای شرق االوسط قرار داده و البته با متن کردی مقایسهکرده­است.اماچنددلیل­برایاینکهچ­رابایداینک­تابراخواند:

-1 در ایــن کتاب با شــکل حرفهای تعامل یک روزنامــه و روزنامه نویس در مواجهــه با شــخصیتها و جریانهای مهــم سیاســی، اجتماعــی و فرهنگــی آشــنا میشویم و اینکه برای روزنامهای همچــون شــرق االوســط موضوعــی مثــل رئیــس جمهوری شــدن یک کرد در عراق تــا چه اندازه اهمیــت دارد که پس از یک ســال درخواست مصاحبه، درنهایت گزارشنویسی را برای زندگی یک ماهه با او اعزام میکند. مام جال مدتها در ایــران زندگی کرد اما تقریباً هیچ روزنامه یا نویســندها­ی به این فکر نیفتاد که یک ماه به کرج برود و برگردد.

-2 در «رئیس جمهوری پیشمرگه» با زوایای متفاوتی از زندگی مام جال آشــنا میشــویم که تقریباً نه جایی خواندهایم و نه شنیدهایم؛ مثاً شخصیت روزنامهنــ­گاری او و اینکــه همیشــه بــه ایــن میاندیشــی­ده کــه پس از اســتقرار دموکراســی در عــراق به شــغل اصلیاش بهعنوان ســردبیر روزنامــه برگردد. فیاض از نخستین قرار در دفتر مام جال از زبان او مینویسد: «تو همراهیام میکنیوبهمن­نزدیکخواهی­بود.مهمگفتوگوه­ایمستقیممی­انخودمان نیست، بلکه مهم این است که شیوه کار و زندگی من را چنان که هست ببینی و بعداً نیز برای هرآنچه مینویسی و به خواننده انتقال میدهی، آزاد هستی. برای همین، این مســئولیت توست و باید با آزادی و بدون اهمیت قائل شدن بهرضایت یا نارضایتی ما کار خود را انجام دهی.»

۳- در این کتاب با سیاستمداری مواجه میشویم که پس از آن همه مبارزه جانفرســا، زندگی در کوهســتان، شرکت در مذاکرههای ســخت، کادرسازی ...و وقتی بر مسند قدرت مینشیند، مدام تاش میکند تا فاصلهاش را با قدرت و فساد ناشی از آن حفظ کند. او به جوکهایی که برایش ساختهاند عاقهمند است و آنها را جمعآوری میکند تا آنجا که فیاض مینویسد بهترین سوغاتی برای او جوکی درباره خود اوست. مام جال از فیاض هم میخواهد اگر جوک جدیدی شــنیده اســت برایش تعریف کند. او از سفر به سلیمانیه مینویسد و اینکــه چطور مام جال ســوار هواپیمایی عادی میشــود و چگونــه در اتومبیل پشــت ترافیــک میمانــد و از این فرصت برای پایین آوردن شیشــه ماشــین و گفتوگو با همشهریها استفاده میکند و با آنها عکس یادگاری میگیرد.

-4 در این کتاب و بنا به اسنادی که فیاض دیده، مام جال نه تنها خانهای از خود نداشته، بلکه همه حقوقش را نیز بین نیازمندان تقسیم میکرده است تا آنجا که همسرش «هیرو» به طنز میگوید هر وقت ما بمیریم باید شهرداری دفنمــان کنــد و مام جال درپاســخ میگویــد آن روز ملتمان مــا را به خاک خواهند سپرد. آنچنان که در مرگ مام جال دیدیم.

-5 در این کتاب عاوه بر زندگی یا بخشی از زندگی مام جال، فنون مذاکره او در مذاکــرات ســخت ...و اطاعات خوبــی نیز از موقعیت اقلیم کردســتان، احزاب کردی و سیاست همسایگان با اقلیم به دست خواهید آورد.

■ اکــران دو فیلــم تــازه در سینماها غامرضـــــ­ـــا فرجـــــــ­ــی ســــــخنگ­وی شـــــــــ­ورای صنفــی نمایــش درباره مصوبــــــ­ـات جلســـــــ­ـــه دوشــنبه 20 آذرمــاه این شــورا به ایســنا گفت: دو فیلــم «آپاندیــس» و «حریم شــخصی» از چهارشــنبه 22 آذرماه در گروه آزاد اکران خود را آغــاز میکننــد. او افــزود: همچنیــن قرارداد فیلم «پسرعمو، دخترعمو» ساخته روحانگیز شــمس در گروه ســینمایی زندگی بــرای اکران پــس از فیلم «شــکاتی» ثبت شــد و قــرارداد فیلم «ســدمعبر» نیــز در گــروه ماندانا پس از نمایــش فیلــم «ثبت با ســند برابر اســت» به ثبت رسید. ■ بررسی خطوط رایج در ایران باستان واحــد مرکــزی دانشــگاه آزاد اســامی امــروز نشســت بررســی خطوط رایج در ایران باستان را برگــزار خواهــد کــرد. مــکان برگــزاری ایــن نشســت، خیابــان دماونــد، جنب بیمارســتا­ن بوعلــی، مجتمــع دانشــگاهی ولــی عصــر، دانشــکده ادبیات و علوم انسانی، طبقه پنجم سالن فردوسی خواهد بود. ■ کارگاه ساخت کاغذهای سنتی ســومین کارگاه آموزشــی یــک روزه هنرهــای ســنتی با تمرکز بر «ســاخت کاغذهای سنتی» امروز در موزه خــط و کتابت میرعماد واقع در مجموعه فرهنگی سعدآباد برگزار میشود. ■ اعالم برگزیدگان جایزه شعر شاملو مراسم اعام برگزیدههای جایزه «شعراحمد شــاملو» امروز ســاعت 18 تا 20 در کانون زبان فارســی (بــاغ موقوفــات محمود افشــار) واقع در خیابان ولیعصر، ســه راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب، شماره 12 برگزار خواهد شد.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran