Iran Newspaper

راهی جز وحدت نیست باید یکصدا تصمیم ترامپ را محکوم کنیم

روحانی در آستانه برگزاری اجالس فوقالعاده سران سازمان همکاری اسالمی:

-

اجالس فوقالعاده ســران سازمان همــکاری اســالمی درخصوص قدس شــریف امــروز در اســتانبول بـــرگزار می شــود. رئیس جمهوری کشــورمان روز گذشــته بــه منظــور حضــور در ایــن اجــالس به ترکیه ســفر کرد. بــه گزارش پایگاه اطالع رســانی ریاست جمهوری، حســن روحانــی عصــر سهشــنبه، در فــرودگاه مهرآبــاد و در گفتوگــو بــا خبرنــگارا­ن بــا بیــان اینکــه ســفرش به ترکیه به دعوت رئیس جمهوری ترکیه که ریاســت ســازمان همکاری اســالمی را نیــز برعهــده دارد و بــرای شــرکت در نشســت اضطراری سران عضو سازمان همــکاری اســالمی انجــام مــی گیــرد، گفــت: «قدس ســرزمین مقــدس همه مسلمانهاسـ­ـت و پایتخــت دولــت فلســطینی خواهد بود و این هدف مهم و مقــدس را هیچ وقــت از یاد نخواهیم برد.»روحانــی بــا یــادآوری اینکه قدس و بیتالمقــد­س ســرزمینی اســت کــه برای مسلمانها و مسیحیان و یهودیان شــهر مهــم و مقدســی اســت، اظهــار داشــت: «در ســرزمین فلســطین آنچه که غریب و غریبه است، صهیونیستها هســتند وگرنه مســلمانها، یهودیها و مســیحیها قرنهــا در کنــار هــم در این سرزمین زندگی کردند.»

رئیس جمهوری تصمیم نادرســت و غیرقانونــ­ی رئیــس جمهــور امریــکا، بــرای اعــالم اینکــه ســفارت امریــکا به بیتالمقــد­س و قــدس منتقــل شــود را در مقابــل مســلمانان گســتاخانه توصیف کرد و افزود: «ســرزمین قدس و بیتالمقــد­س تعلــق بــه یــک ملت یــا یــک منطقــه جغرافیایــ­ی نــدارد. ایــن ســرزمین مــورد احتــرام همــه مســلمانها­ی جهان اســت. قبلــه اول مســلمانها مســجداالق­صی بــوده و امروز هم ســومین مــکان مقدس برای مسلمانهاست.»

روحانی با بیان اینکه اگر مســلمانان در برابــر ایــن تصمیــم نادرســت و غلــط و غیرقانونــ­ی، ســاکت بودنــد و عکسالعمــل نشــان نمیدادنــد، چــه نقشههای شومی بعداً طراحی میشد، تصریح کرد: «این همه نقشــه اســتکبار و صهیونیســم علیه فلســطین و جهان اسالم نیست. این بخشی است که ظاهر شده و آنها دارند احساسات مسلمانها، افــکار عمومــی جهــان اســالم و خــود فلســطینیه­ا را تســت میکنند.»رئیس جمهــوری بــا اشــاره بــه اینکــه سراســر دنیــای اســالم از شــرقیترین نقــاط در اندونــزی تا غربیترین نقاط در مراکش بــا ایــن تصمیم نادرســت بــه مخالفت برخاستند، گفت: «این تصمیم، سرآغاز یــک تنــش جدیــد در منطقــه خواهــد بــود و اگــر مســلمانها وحــدت و اتحاد خودشــان را حفــظ کننــد و در برابــر این تصمیم بایســتند، یــک پیــروزی بزرگ برای مســلمانها و فلسطینیها خواهد بــود. مردم فلســطین در این چنــد روز، شــجاعانه به صحنه و به خیابان آمدند و تظاهــرات کردنــد و انتفاضــه جدید را اعالم کردند.» بایــد یکصــدا در برابــر تصمیم غلط امریکاایست­ادگیکنیم

رئیس جمهوری کشورمان همچنین به مکالمه تلفنی خود با اسماعیل هنیه اشــاره و تأکید کرد: «ایــن حرکتی که در فلسطین آغاز شده، این صدای واحدی که امروز در فلسطین به گوش میرسد، وحــدت مســلمانها در فلســطین و فلســطینیا­ن، اولیــن موضــوع اســت و وحــدت جهــان اســالم، مســأله دوم اســت کــه میتواند در برابــر این توطئه، مقاومت و ایستادگی کند.»

روحانی در تشــریح موضــع ایران در اجــالس امروز گفــت: «در اســتانبول به جهــان اســالم و بــه شــرکتکنند­گان در اجالس خواهیم گفت که مسأله قدس تعلق به کل دنیای اسالم دارد. سرزمین مقدس برای همه ما است. امروز راهی جــز وحــدت و اتحاد و همبســتگی برای مــا وجــود نــدارد. یکصــدا بایــد در برابر تصمیــم غلط امریکا ایســتادگی کنیم و آن را محکــوم کنیم و بگوییم که این کار شدنی نیست و اگر امریکاییها بخواهند بــه آن عمــل کننــد، منطقــه مــا بــا یک فاجعه بزرگ مواجه میشود.»

روحانــی بــا یــادآوری اینکه اســتکبار جهانــی در طــول ســالهای اخیــر بــا مســلط کــردن تروریســم بــر منطقــه موضــوع فلســطین را بــه موضــوع دوم منطقه تبدیل کرد و فکر کرد که موضوع فلســطین از ذهنها فراموش شــده و از اعتقادات مردم پاک شده است، گفت: «این حادثه علیرغم شوم بودنش، یک نقطه مثبتی هم در تاریخ دنیای اسالم بود. چون همه مسلمانها یکصدا فریاد زدند و متحد شــدند و وحدتشان را به نمایش گذاشتند. به همه گفتند مسأله فلســطین همــواره مســأله اول دنیــای اســالم است. به همه گفتند فلسطین را فراموش نخواهند کرد.»

روحانی موضــوع اول دنیای اســالم و مســلمانها را قــدس اعــالم کــرد و افــزود: «بایــد حمایــت قاطع خــود را از ملت فلسطین اعالم کنیم و تا زمانی که فلسطینیها به سرزمینشان بازنگشتند و به حقوق حقه خود نرسیدند، باید این حرکــت در دنیــای اســالم ادامه داشــته باشــد و انتفاضه مردم فلســطین ادامه خواهــد یافــت تــا زمانــی که بــه اهداف خودشان دست یابند.»

روز گذشته اجالس کارشناسان ارشد ســازمان همــکاری اســالمی بــا حضــور هیأتــی کارشناســی بــه نمایندگــی از کشــورمان به منظور بررسی راهکارهای مناســب مقابله بــا تصمیــم نابخردانه ترامپ در مورد قدس شــریف و تنظیم پیــش نویــس بیانیه نشســت ســران در استانبول برگزار شد.

تصمیــم بــه برگــزاری نشســت فوقالعاده ســازمان همکاری اسالمی پس از دســتور رئیس جمهوری امریکا مبنــی بــر انتقــال ســفارت کشــورش از تــل آویــو بــه اورشــلیم (قــدس) و ایــن اعــالم ترامــپ که قــدس پایتخت اســرائیل اســت و بعــد از گفتوگــوی تلفنــی حســن روحانــی با رجــب طیب اردوغــان که کشــورش ریاســت دورهای ســازمان همــکاری اســالمی را برعهــده دارد، گرفتــه شــد.در ســالهای اخیــر نشســت هــای ســازمان همــکاری های اسالمی با فراموشــی دالیل تشکیل این سازمان بیش از آنکه بخواهد به مسائل فلســطین بپــردازد بــه فرصتــی بــرای اتهامزنی عربستان علیه ایران و تدوین بیانیه هــای فرمایشــی علیه کشــورمان تبدیل شــده بود. حال آنکه این سازمان ۵۲ ســپتامبر ۹۶۹۱ بــه ابتکار و پیشــنهاد پادشــاه وقــت مغــرب و در واکنــش بــه آتشســوزی جنایی مســجداالق­صی در بیــت المقدس اشــغال شــده تأســیس شد.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran