Iran Newspaper

مدیریت کشورباید شجاع و با انگیزه باشد

جهانگیری در افتتاح پروژه های صنعتی و عمرانی خوزستان:

- عطیه لباف

مــا میدانیم که مردم از گرانی اذیت میشــوند و بیکاری جوانــان بویــژه جوانــان تحصیلکــرد­ه را در سراســر کشــور آزار میدهــد. خوشــبختان­ه تــوان الزم درکشــور بــرای عبور از مشکالت وجود دارد

موضوع فعال کردن واحدهای کوچک و متوسط و بزرگ صنعتی و کشاورزی در سال 97 نیز جزو اولویت هاست

اصرار داریم راهآهن شلمچه به بصره و سپس به راهآهن سراسریعراق­متصلشودتاز­مینهتوسعها­ستانخوزستا­ن فراهم شود

از صبح روز یکشــــنبه که رئیس جمهوری الیحه بودجه سال 1397 را تقدیم رئیس مجلس شورای اسالمی کرد، شایعاتی در خصوص افزایش قیمــــت هر لیتر بنزین تا 1500 تومان برای سال آینده در فضای مجازی و حتی رسانهها به راه افتاد. خبری که دولــــت و مجلــــس آن را کذب محض میداننــــ­د و از مــــردم میخواهند که برای اطــــالع از سرنوشــــت قیمــــت حاملهای انــــرژی بویژه بنزین در ســــال آینده مدتی صبر کنند.البته روز گذشــــته وزیر نفت به خبرگزاری خانه ملت توضیحاتی داد که نشــــان میدهد دولت مصمم به اصالح قیمت حاملهای سوخت بویژه بنزین در سال آتی است اما قرار نیست که طی این اصالحات قیمت بنزین بــــه 1500 تومان برای هر لیتر برســــد. بیژن زنگنــــه با بیان اینکه افزایــــش قیمت بنزیــــن در بودجه ســــال 97 دیده شــــده، اظهار کــــرد: زمان و چگونگــــی افزایش قیمــــت بنزین هنوز مشخص نیســــت.این عضو کابینه دولت دوازدهــــ­م، تصریح کــــرد: مبحث تعیین قیمت بنزین هنوز باز است و این تصمیم در مجلس جای بحــــث دارد.نمایندگان مجلس نیز آنچــــه زنگنه میگوید را تأیید میکننــــد، امــــا نــــگاه مجلس بــــه تعیین قیمت بنزیــــن برای ســــال 97 متفاوت از دولت است.

در این باره نمایندگان مجلس عقیده دارنــــد کــــه قیمــــت حاملهای ســــوخت از مباحــــث اســــترات­ژیک کشــــور اســــت و نمیتوان بــــه راحتی از آن عبــــور کرد، لذا مجلس با نگاه ویژهای به شرایط مردم و درخواســــ­ت دولت در قالب الیحه بودجه سال آتی به بررســــی آن خواهد پرداخت و قیمتی را تعیین خواهــــد کرد که منافع کشور را تأمین کند.

دولت بــــه دنبــــال کســــب اختیارات قانونی برای تعیین قیمت بنزین است

یکــــی از نماینــــد­گان مجلس شــــورای اســــالمی میگوید که درخواســــ­ت دولت برای گرانــــی 50 درصــــدی قیمت بنزین کذب محض است و در الیحه بودجه سال 1397 چنین درخواستی داده نشده است، اما دولت به دنبال کسب اختیارات قانونی برای تعیین قیمت بنزین است.

اسداهلل قرهخانی الوستانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسالمی در گفتوگــــو با «ایــــران» ادامــــه داد: هنوز بررسی الیحه بودجه سال 97 در مجلس آغاز نشــــده اما نه دولــــت و نه مجلس با رســــیدن قیمت هــــر لیتر بنزین بــــه 1500 تومان موافقنیستن­د.

او با بیان اینکه بررســــی موارد مربوط به وزارت نفت و نیرو در الیحه بودجه در کمیســــیو­ن انرژی مجلس انجام خواهد شــــد، اظهــــار کــــرد: قیمــــت حاملهای انرژی از این دست است و بعد از بررسی در کمیســــیو­ن تخصصی، پیشــــنها­دات به کمیســــیو­ن تلفیق بودجــــه 97 اعالم میشــــود و درنهایــــ­ت بعــــد از بررســــی در ایــــن کمیســــیو­ن، در مجلــــس به رأی گذاشــــته خواهد شد. قرهخانی الوستانی تأکید کرد: تا آن زمــــان نمیتوان ادعا یا پیشبینی کرد که قیمت بنزین در سال آینده چقدر خواهد بــــود.او با بیان اینکه اعضای کمیســــیو­ن انــــرژی نیــــز موافق اصالح پلکانی قیمت بنزین در سال آتی هســــتند، گفت: مدتی اســــت که قیمت بنزین در نــــرخ 1000 تومان برای هر لیتر ثابت شــــده و ایــــن اتفاق به نفع کشــــور نیســــت. هرچند که در این مدت قدرت خریــــد مردم چندان افزایــــش نیافته اما برای اثر بخش شدن نظام قیمتگذاری در میزان مصرف باید اصالحات انجام شود. ضمن آنکه تمام هزینهها در حال افزایش است و ثابت نگه داشتن قیمت بنزینتولید­اینفرآورده­نفتیرابامش­کل مواجه خواهد کرد. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسالمی ادامه داد: دولت میخواهــــ­د اختیار تعیین قیمت بنزین را در ســــال آینده در اختیار بگیرد. کاری کــــه در دولــــت هــــای نهــــم و دهم نیــــز تجربه آن را داشــــتیم، اما تصور من این اســــت که نمایندگان سقفی را برای اختیارات دولــــت در این زمینه تعیین و اجازه افزایش قیمت حاملهای انرژی را به دولت خواهند داد.

فع ًالدرمرحلهت­عییناعضایک­میسیون تلفیقهستیم

محســــن بیگلــــری، دبیــــر کمیســــیو­ن برنامــــه و بودجــــه و محاســــبا­ت مجلس شورای اسالمی نیز خبر درخواست دولت برای افزایش قیمت بنزین تا 1500 تومان را تکذیب کرد و به «ایران» گفت: مجلس فعالً در مرحله تعیین اعضای کمیسیون تلفیــــق اســــت و بررســــیه­ای تخصصی شــــروع نشــــده، لــــذا اینکه برخــــی مدعی میشــــوند قیمت بنزین در سال آینده به 1500 تومان برای هر لیتر خواهد رســــید، کاری غیر حرفهای و شایعه است.

او ادامه داد: البته ممکن است دولت در الیحــــه بودجــــه هــــر درخواســــ­تی را به مجلس ارائه دهد، اما مهم این اســــت که مجلس چه درخواستی را و با چه کیفیتی تصویب و تبدیل به قانون کند.

همچنین زیبا اســــماعی­لی سخنگوی شرکت ملی پاالیش و پخش فرآوردههای نفتی در واکنش به شایعه افزایش قیمت بنزیــــن از اول دی گفــــت: تاکنــــون هیــــچ مصوبهای بــــرای افزایــــش قیمت بنزین ابالغ نشده و تعیین قیمت بنزین تنها بر اساس مصوبات مجلس است.

محمدباقـــ­ـر نوبخــــت ســــخنگوی دولــــت نیز یک روز پــــس از تقدیم الیحه به مجلــــس در این باره گفته بــــود: برای افزایش قیمــــت بنزین فعــــالً برنامهای مشــــخص نشــــده و هر گونــــه تصمیمی اطالعرسانی و اعالم میشود.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran