Iran Newspaper

نتیجهای مهمتر از بازگشت سپنتا به شورای شهر

- جالل میرزایی عضو فراکسیون امید مجلس

تصویب طرح موسوم به اصالح قانون تشکیالت و وظایــف و انتخابــات شــوراهای اســالمی کشــور و انتخــاب شــهرداران را باید یک اتفاق بســیار مهم و تأثیرگذار در مناسبات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشــور دانست. این اهمیت نه الزاماً در گرو بازگشت عضو زرتشــتی شورای شــهر یزد به ترکیب این شورا اســت و نــه صرفــاً مربوط بــه ایســتادگی مجلس بر موضــع خود میشــود. بلکه به نظــر موضوع اهمیتی به مراتب بیشــتر از این دارد کــه در آینــده مشــخص خواهد شــد. جنبشهــای مختلــف اجتماعی و سیاســی ایران در طول دهههای متمادی همواره به دنبال بسط حقوق اقشار مختلف مردم جامعه ایران و به عبارت صحیحتر، نزدیکتر شدن به مفهوم حقوق شــهروندی بوده و هســتند. موقعیتی کــه در آن اوالً قانون حرف اول و آخــر را میزنــد و ثانیاً افراد جامعــه همگی بدون در نظــر گرفتن تفاوتهای دینــی، زبانی، نژادی، جایگاههای اجتماعــی غیره در برابر این قانون حقوقی مســاوی و برابــر دارند. از ایــن حیث تصویب طرح اصالح قانون تشــکیالت و وظایف و انتخابات شوراهای اسالمی کشور و انتخاب شهرداران، قدمی مهم در قبال این وضعیت است. نکته حائز اهمیت در این موضوع آنجاست که به یاد بیاوریم چه حجمی از نیروهای سیاسی اجتماعی در کشور ما برای گرفتن حق ضایع شــده عضو ساده شورای شــهر یک شهرستان بسیج شدند و حتی دو نفر از رؤسای قوا هم به این موضوع ورود کردند و بر احقاق این حق تأکید کردند.

ایــن دســتاورد کوچکــی بــرای جامعــه مــا نیســت کــه احقــاق حــق یــک غیرمســلما­ن تا این ســطح باعث برانگیختن حساســیتها شــود و نظرها را متوجــه خود کنــد. وقتی بــه تاریخ جنبشهای بــزرگ کشــورمان و حتی دنیا هــم نگاه میکنیم، درمییابیم که تحوالت بزرگ تاریخی و اصالحات عمیق جوامع از حرکتهایی کوچک اما مداوم و مســتدام شــروع شدهاند. بر همین اساس اتفاقی که هم اکنون برای گرفتن حق یک زرتشتی در شورای شهر یزد در جریان است دارای اهمیت تاریخی و اجتماعی خواهد شد.

در این موضوع، ســپنتا نیکنام را میتوان نماد و سمبلی از حقوق عمومی دانســت که مورد توجه قرار نمیگیرند و با همین نگاه اســت که ابعاد وســیع اهمیت این موضوع آشکار میشوند. ادامه راهی که هم اکنون آغاز شده شاید در ظاهر و در کوتاهمدت تنها به احقاق حق یک غیر مسلمان و بازگشت او به شــورای شهر منتهی شــود اما در واقع دارای اهمیت تاریخی بسیار بزرگتری اســت که آن هم شــامل تقویت حقوق اقلیتها و تعمیق حقوق شــهروندی در جامعه خواهد شد. قوانین هیچ نظام حقوقی در دنیا نه از اول کامل و بی نقص بوده و نه به چنین موقعیتی خواهند رســید. بحث مهم این اســت که راه اصالح رویهها و مبانی مخل عدالت اجتماعی و سیاسی باز باشد و امکان تجدید نظر در مواقع مقتضی فراهم گردد. با این مصوبه هم سپنتا نیکنام به شــورای شــهر برمیگردد و هم رأی مردم یزد پاسداری میشود، اما مهمتر از این موضوع مسیری است که به بهانه مشکل سپنتا نیکنام در کشور ما گشوده شده است. مسیری که نباید اجازه دهیم بسته شود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran