Iran Newspaper

فناورانهتر­ین جام جهانی فوتبال در روسیه

- میثم لطفی

فناوری کمک ویدئویی به داور )VAR( مدتی اســـت که در برخی کشـــورها مورد استفاده قرار میگیرد تا خطاهای داوری هنگام قضاوت در بازی فوتبال به حداقل برسد و در این میان «جانی اینفانتینو» رئیس سازمان فیفا این هفته اعالم کرد که تصمیم دارد از فناوری مذکور در «جام جهانی 2018 روســـیه» استفاده کند. او به روزنامه گاردین توضیح داد آزمایشهای الزم روی این فناوری انجام شده است و با شـــرایط کنونی وجود دســـتیار ویدئویی در کنار داور و مربیان ضروری به نظر میرسد و نگرانی زیادی دارد که در مسابقات نهایی، خطاهای داوری باعث تغییر نتیجه شود. او در این خصوص گفت: «ما به فناوری نیاز مبرم داریم و حتماً باید از آن بهره ببریم.»البته برنامهریزی­های اینفانتینو برای جام جهانی 2018 روسیه فقط به فناوری ویدئویی کمک به داور ختم نمیشـــود و او پیشبینیهای دیگری را هم انجام داده است تا به اعتقاد کارشناسان، سال آینده فناورانه ترین مسابقه جامجهانیفو­تبالدرتاری­خبرگزارشود.

■ فناوریهای فوتبالی

«همه مسابقاتی که در جام جهانی پیشرو برگزار میشوند به فناوری نیاز دارند و تجربه ما در لیگهای پرتغال و ایتالیا نشـــان داد که دستیار ویدئویی داور تا چه اندازه به ما کمک میکند.»

ایـــن جملهای بود کـــه رئیس فیفا در ابتـــدای صحبتهـــای خـــود بیان کـــرد و توضیـــح داد تصمیـــم نهایی برای استفاده از فناوریهای مختلف در ایـــن مســـابقات، مـــارس پیشرو اتخـــاذ میشـــود و بـــا وجـــود ایـــن از هماکنون مشخص شـــده است کدام فناوریهـــ­ا در این دوره از مســـابقات مورد اســـتفاده قرار بگیرنـــد. او گفت: «این یک گام رو به جلو اســـت. شـــما از ایـــن پـــس نمیتوانیــ­ـد فوتبـــال را بدون فنـــاوری VAR در نظر بگیرید. این فناوری به تمام مشـــکالت داوری پایان میدهد.»

سیســـتم دیگری که برای این دوره از مســـابقات جـــام جهانـــی فوتبـــال پیشبینی شـــده «فناوری الکترونیکی خط دروازه» اســـت که در مســـابقات لیگ برتر روســـیه مـــورد آزمایش قرار گرفته است. «الکسی نیکالیف» مدیر ســـازمان داوری در اتحادیـــه فوتبـــال روســـیه گفـــت که بـــر اســـاس آخرین همکاریهـــ­ای خـــود با فیفـــا، تمامی آزمایشهـــ­ای الزم را روی این فناوری به اتمام میرساند و استفاده از آن در جام جهانی 2018 قطعی شده است.

به گفته او مدیران سازمان جهانی فیفا قوانین الزم برای اســـتفاده از این فنـــاوری را در جـــام جهانـــی پیشرو تعییـــن کردهاند و تمامـــی اصالحات مورد نیاز روی فناوری تشخیص عبور تـــوپ از خـــط دروازه صـــورت گرفتـــه است.

فنـــاوری الکترونیکی خـــط دروازه بـــه گونـــهای طراحی شـــده اســـت که میتوانـــد به صـــورت خـــودکار گلها را ثبـــت کنـــد و در آن واحـــد بـــه داور اعـــالم کند که توپ از خط دروازه عبور کرده اســـت یا نه. سیســـتم هوشـــمند تشـــخیص گل، یکبار در دسامبر 2012 در کشـــور ژاپن بـــه صورت آزمایشـــی بهکار گرفته شد و سپس در سال 2013 در جام کنفدراســـ­یونها، ســـال 2014 در جـــام جهانی فوتبال برزیل، ســـال 201۶ در مســـابقات یـــورو در فرانســـه و همچنیـــن در مســـابقات 201۶ لیگ نهایی اروپا تمامی آزمایشهای الزم را پشتسر گذاشت.

مرکـــز مدیریت پخش مســـابقات جهانی فوتبال موســـوم به FIFATV نیـــز فنـــاوری جدیدی را بـــه کار گرفته است که در جام جهانی 2018 بهترین کیفیت پخش مســـابقات ورزشـــی در تاریـــخ ارائه میشـــود. با ایـــن فناوری تمامی 4۶ مســـابقها­ی که در این دوره از مســـابقات جـــام جهانـــی فوتبـــال پخش میشـــوند بـــرای نخســـتین بار کیفیت تصویـــر فوقالعاده بـــا دامنه دینامیکـــ­ی بـــاال خواهند داشـــت و به عبارت سادهتر، سیستم جدید ترکیبی از کیفیتهای ویدئویی ‪UHD، HDR‬ و 1080 پیکســـلی را ارائـــه میکنـــد که روی یک تصویر ویدئویـــی واحد ارائه میشوند.

در ایـــن دوره از مســـابقات جـــام جهانـــی فوتبال ۷3 دســـتگاه دوربین فیلمبـــرد­اری مـــورد اســـتفاده قـــرار میگیرنـــد که هشـــت دســـتگاه از آنها قادر است تصاویر را با کیفیت UHD/ HDR با خروجی دوگانه 1080p/SDR تهیه کند، هشـــت دوربیـــن تصاویر را بـــا کیفیـــت 1080p/HDR و 1080p/ SDR ضبـــط میکند، هشـــت دوربین دیجیتالی برای نمایش تصاویر بسیار کند و حرکات آهســـته پیشبینی شده است، دو دوربین فوقالعاده حساس در مقابل حـــرکات بازیکنـــا­ن در نظر گرفته شده اســـت، یک دوربین کابلی و یـــک دوربیـــن هلیکوپتـــ­ری مـــورد اســـتفاده قرار میگیـــرد و تمامی این سیســـتمها­ی تصویربردار­ی در تمام اســـتادیو­مهای ورزشـــی بـــه کار گرفته میشوند.

بازیکنانــ­ـی کـــه قرار اســـت تصاویر آنهـــا از طریـــق ایـــن دوربینهـــ­ا بـــه نمایـــش درآیـــد هـــم فناوریهـــ­ای هوشـــمند را مقابـــل خـــود میبینند. شـــرکت آلمانـــی آدیداس بـــرای این دوره از مســـابقات جـــام جهانی توپی را طراحـــی کرده اســـت کـــه هماکنون در کشـــور روســـیه آزمایش میشـــود. ایـــن توپ چنـــدی پیش در مراســـمی کـــه «لیونـــل مســـی» حضور داشـــت بـــرای نخســـتین بـــار رونمایی شـــد و شـــرکت ســـازنده اعـــالم کـــرد در آن تراشـــه هوشمندی را به کار برده است که به صـــورت لحظه بـــه لحظه همه اطالعات الزم از جمله فشار وارد شده به توپ هنگام شـــوت شـــدن، سرعت حرکت، زاویه حرکت، شتاب حرکت، مســـافت طی شـــده از ابتدا تا انتهای بـــازی ...و را بـــه اپلیکیشـــ­ن مربوطـــه انتقال میدهد. این تراشـــه همچنین قادر اســـت هنگام عبـــور کردن از خط

دروازه و خطوط کنـــار زمین اطالعات الزم را در اختیـــار داور بگـــذارد و تمام ایـــن محتوا هر لحظه به صورت دقیق به داور مخابره میشود.

میکروچیپــ­ـی کـــه در این تـــوپ کار گذاشـــته شده اســـت گیرنده کوتاهبرد NFC را شـــامل میشـــود و افـــراد میتوانند از طریق گوشـــی هوشـــمند خـــود به صورت مســـتقیم با این توپ در تمـــاس باشـــند. هـــر کـــدام از این توپها یک شناســـه منحصـــر به فرد دارنـــد، اطالعات اختصاصی و ویژه را به کاربر انتقال میدهند و جزئیاتی را ارائـــه میدهند که بـــه برگزاری هرچه بهتـــر مســـابقه کمـــک میکنـــد. این

نخستین باری اســـت که تراشه NFC در توپهای مســـابقات جـــام جهانی فوتبال مورد اســـتفاده قرار میگیرد و پیشبینی شـــده است کیفیت بازیها را باالتر ببرد.

پیشبینی شـــده است در این دوره از مســـابقات جـــام جهانـــی فوتبـــال، بیش از 1000 ســـاعت تصویر ویدئویی اصلـــی بازیهـــا بـــه صـــورت زنـــده و مســـتقیم در پلتفرمهای اجتماعی و سایتهای اینترنتی معتبر به اشتراک گذاشـــته شـــود تـــا از این نظـــر «جام جهانـــی »2018 رکـــورددا­ر بزرگتریـــ­ن پخش زنده تصاویر در اینترنت باشد.

سازمان فیفا پیشبینی کرده است

کـــه ایـــن تصاویر زنـــده بـــه زبانهای اصلـــی پخش شـــوند و از ایـــن طریق ارتباط مســـتقیم بـــا کاربـــران جهانی برگزار شـــود. مدیـــر ســـازمان فیفا در ایـــن خصـــوص گفـــت: «بـــا ایـــن کار میخواهیـــ­م یـــک حرکـــت فرهنگـــی بـــزرگ انجـــام دهیـــم و بهصـــورت مســـتقیم با مـــردم جهـــان در ارتباط باشیم.»

قرار اســـت همه این موارد در کنار دیگر فناوریهای هوشمند بهگونهای مورد اســـتفاده قرار بگیرند تا تابستان آینده فناورانهتر­ین و هوشمندانهت­رین مســـابقات جـــام جهانـــی تاریـــخ را مشاهده کنیم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran