Iran Newspaper

بغداد به تجربه تهران در بازسازی احتیاج دارد

عربستانمید­اندتجربهدم­وکراتیکعرا­ققابلحذفنی­ست

- مختار حداد

عــراق طــی ماههــای اخیــر شــاهد تحوالت مهمی در صحنه سیاســی بوده است، یکی از مهمترین این تحوالت در مجلس اعای اســامی عــراق از مهمتریــن جریانهــای اصیل سیاسی در این کشور صورت گرفت و رئیس جوان آن سید عمار حکیم با جدایی از آن تأســیس جریان حکمت را اعام کرد. از سویی دیگر و در صحنه میدانی عراقیها توانســتند به ســیطره داعش بر بخشهای مهمی از این کشور پایان دهند و یک پیروزی تاریخی را علیه تروریســم رقــم بزنند. برای بررســی این تحوالت گفت و گویی با شــیخ «همــام حمــودی» رئیس مجلــس اعای اســامی و نایــب رئیــس اول مجلس عراق انجامدادیم. ■ عراق در آســتانه انتخابــات پارلمانی قرار دارد، آیــا این انتخابات در موعــد مقرر برگزار خواهد شــد؟ و آیا گفت و گوها برای تشکیل ائتالفهاآغ­ازشدهاست؟

در صحنه سیاســی عــراق دو نظر وجود دارد، برخیها میگویند انتخابات در موعد مقــرر برگــزار شــود و بعضــی میگوینــد که برگزاری آن به عقب بیفتد؛ آنان که خواهان عقب افتادن انتخابات هستند میگویند که اکنون وضع کشــور خاص است، بخصوص اینکــه هنــوز مســأله آوارگان وجــود دارد، امــا عمــق مســأله چیز دیگــری اســت و آن اختافات سیاســی موجود در داخل احزاب سیاســی در کردســتان عــراق و اســتانهای غربــی کشــور اســت. ایــن موضــوع در حال پیگیری اســت و سازمان ملل نیز در آن وارد شدهاست.مادرمجلسعر­اقبرایبرگز­اری انتخابات در موعد مقرر زمینه الزم را از نظر امکاناتایج­ادخواهیمکر­د،همچنینازنظ­ر قانونــی قانون اســتان ها و قانــون انتخابات مجلس نماینــدگا­ن را آمــاده خواهیم کرد، البتــه کمیســیون انتخابــات هنــوز در حــال ثبتنام احزاب است،اما در زمینه ائتافها هنوز این مســأله مطرح نشــده است، شاید برخی از پیشبینی ها و نظرها در رســانهها منتشــر شــده باشــد و مثاً فان فراکســیون گفتهباشدما­بانخستوزیر­هستیمیامثاًبا فانفراکسیو­نوحزبمتحدم­یشویم،اما این مســأله بهطور جدی در پایان ماه آینده میادیمشخصم­یشود. ■ برنامهعــر­اقبــرایمر­حلهبعــداز­داعش چیست؟

ملتونیروها­یمسلحعراقت­وانستندبا راهنمایی مرجعیت و حکمت نخستوزیر وجود نظامــی داعش و دولــت خرافه آنان را پایــان دهند. االن آنچه برای بعد از جنگ الزم اســت اوالً بازگشــت آوارگان و بازسازی مناطــق تخریــب شــده اســت. همچنیــن در زمینــه صلــح اجتماعــی کــه ارتباطی به سیاســت ندارد و دربــاره برخی تعدیها به امــوال خصوصــی و اختافات پیــش آمده بین افراد اســت، تاشهایی در حال انجام اســت و چهرههای مــورد احترام در عشــایر بــا حمایــت مجلــس و دولت این مشــکل را کــه داعش مســبب اصلی آن اســت حل میکنند. اما مســأله دوم بازسازی شهرهای تخریب شده است، در این راستا تاشهای بینالمللــ­ی در حــال انجــام اســت کــه کمکهایی جمعآوری شود، موضوع دیگر چالشامنیتی­است،همانطورکهم­یدانید داعــش در نبردهــای اخیر از شــهرها خارج شد و بهسمت بیابانها و مرزها حرکت کرد، برای همین تأمین امنیت مناطق آزاد شده امری مهم و ضروری اســت، البته ما در این مســأله توفیقاتی داشــتیم و تمامی مناطق صحرایی را پاکســازی کردیم. مســأله سوم فکــری بــود کــه داعــش آن را مطرح کــرد و رفتارهاییب­ودکهبادیگر­انداشتوغیر­خود را تکفیر میکرد و با جنایت با مردم برخورد میکرد،امابرادران­درالحشدالش­عبینقش مثبــت و اخــاق مدارانــها­ی را در مناطــق آزاد شــده دارنــد و امروز آنــان از این مناطق محافظت میکنند. همچنیــن با همکاری اوقافدرحال­پیداکردنخط­باییهستیمک­ه بتوانند بخوبی تفکر اسامی درست را برای مواجههباای­نفکرمنحرفم­طرحکنند. ■ باتوجهبهنق­شایــراندر­حمایتازعرا­ق درمبارزهبا­تروریســم،روابطباتهـ­ـراندراین مرحلهجدیدچ­گونهخواهدب­ود؟

همــان طــور کــه اشــاره کــردم موضــوع داعش یــک بحران جهانی اســت و باید در آن از تبــادل تجربههــا و اطاعات اســتفاده کرد تا این ویروس بار دیگر رشــد پیدا نکند. جمهــوری اســامی ایــران از همــان روز اول از تجربــه دموکراتیــ­ک عــراق حمایــت کرد و نقــش بســیار خوبــی در حــل بســیاری از مشــکات عــراق مثــل موضــوع بــرق و گاز و موضــوع هایــی مثــل بازســازی داشــت، بخصــوص اینکــه ایــران پــس از جنــگ تجربــه خوبــی در مبحث بازســازی مناطق آســیب دیده کســب کــرده اســت. ایــن یک تجربه بسیار مفید اســت و ما به آن احتیاج داریم، درهــای اقتصاد و ســرمایهگذ­اری در عراق برای برادرانمان در جمهوری اسامی ایران باز اســت. من معتقــدم تجربه وجود سردارحاجقا­سمسلیمانید­رکناررزمند­گان و ارتش عراق یک پیام مثبت داشت؛ وجود بزرگمــردی بــا این تجربه بــاالی نظامی که خود به این صحنه پرمخاطره میآید تا این سرزمینراآز­ادکندیکپیا­ممحبتبهملت عــراق بــود و نشــان دهنده عشــق و محبت مــردم ایــران به مردم عراق اســت و نشــان داد کــه ملت ایران با اخــاص در کنار عراق ایستادهاند­وماازآنانت­شکرمیکنیم. ■ ریاض اعــالم کرده اســت کــه میخواهد روابطجدیدی­باعراقداشت­هباشد،عربستان بهدلیــل حمایــت از تروریســته­ا در عراق بدنام اســت، آیــا اکنــون میتوانید بــه آنها اعتمادکنید؟

مــا در عــراق با توجه به تنــوع موجود در آن و جایــگاه جغرافیایــ­یاش و تاریخ ما در منطقه، تاش میکنیم با همه و بخصوص با همســایگان روابط خوبی براساس قانون اساسیداشته­باشیم.

البتــه ایــن روابط بایــد براســاس احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی باشد و ما شــاهد بودیم کشــورهای همســایه بجز عربستان در آن ایام روابط خوبی پایهگذاری کردند. متأســفانه عربســتان در آغاز مرحله جدید که بعد از ســقوط صدام بود به تجربه دموکراتیک عــراق بیاحترامی و تاش کرد آن را تضعیف کند.اکنون عربستان میداند کــه ایــن تجربــه قابل حــذف نیســت، چون اســاس دولت عــراق قانون اساســی و مردم هســتند. عربســتانی ها که در مدت گذشــته انــواع اقدامــات از جمله تــاش برای جنگ طایفهای و آوردن داعش و اشغال و تقسیم و..راپیگریکرد­ندولیتاشآن­انبهشکست منجرشدوآنه­ابایدحقیقت­رامیپذیرفت­ند. در ســفر اخیر یک هیأت پارلمانــی عراق به عربستان، هنگامی که عربستانیها از روابط ممتاز ما با ایران انتقاد کردند اعضای هیأت بــه آنــان پاســخ صریــح و واضحــی دادند و گفتند این یــک امر مربوط به عراق اســت و روابــط ما با ایران یک روابط تاریخی اســت و درهای کشــور ما برای همه باز است و اجازه نخواهیم داد که کسی در روابط ما و سیاست ماواولویته­ایماوآنچهر­اکهمصالحمل­ت عراقرامحقق­میکنددخالت­کند. ■ آیاپروندهب­حراناخیراق­لیمکردستان­عراق بستهشد؟

متأسفانهمس­عودبارزانی­باوجودنصای­ح متعدد موضــوع رفراندوم جدایی را مطرح کــرد و ما آن را به مانند ضربه زدن از پشــت برشــمردیم، چون ما در شرایطی بودیم که ســاح هایمــان را به ســمت داعش نشــانه گرفته بودیم و او متأسفانه یک جبهه جدید در یــک شــرایط فوقالعــاد­ه بــاز کــرد. او به روابــط تاریخی بین ملــت عراق بخصوص بین شیعه و کردها بیاحترامی کرد، ولی به فضل خدا و با قدرت دولت عراق و حکمت نخستوزیروا­رتشوپلیسوح­شدالشعبی و بخشهایــی از نیروهــای پیشــمرگه ایــن مســأله به پایان رسید. امروز مسأله تقسیم بــدون بازگشــت بــه پایــان رســید و یــک بار معنــوی مجــددی را بــه دولــت و نیروهای مســلح عــراق بخشــید و بــه غیــر از اینکــه موضوع تقسیم تمام شده است شاهد این هستیمکهاقل­یمکردستانع­راقبهمرزها­ی اصلــی خــود بازگردانده شــده اســت، چون شاهدآنبودی­ماقلیمبهصو­رتغیرقانون­ی مرزهای خود را گسترش داده بود و امروز به آن مرزی بازگشــته که در زمان سقوط نظام ســابق در آن قرار داشت و این پیروزی سوم بودکهموضوع­داعشبهپایا­نرسید. ■ برنامه مجلــس اعــالی در مرحلــه جدید فعالیتاشچگ­ونهخواهدبو­د؟

مجلس اعلــی در زمــان رفــاه و آرامش و بر اســاس رقابتهای سیاســی اجتماعی ساخته نشد، بلکه در زمانی تأسیس شد که آنانی که میدانستند شهادت ممکن است سرنوشــت آنان باشد آن را تأسیس کردند و بهآنپیوستن­د.

ما در مجلس اعای امروز به راه شــهید محراب آیتاهلل شــهید محمد باقر حکیم و تــاش مجدانــهاش در تمامــی ســطوح داخلــی و خارجــی و جهــادی و فکــری و فرهنگیبازگ­شتهایم.ماامروزبهر­اهخدمت به رزمندگان و دفاع از آنان و حشدالشــعب­ی و حمایــت از آن بــاز گشــتیم و میبینیــد که امــروز در پارلمان عــراق تاش کردیــم تا از حشدالشــعب­ی حمایــت کنیم و توانســتیم قانونیرادر­اینراستاتص­ویبکنیم.ماامروز بهمحورمقاو­متبازگشتیم­اینمحوراصی­ل که با تاش دشــمنان برای به زانو کشــاندن ایــن امت مبارزه میکنــد با همکاری محور مقاومت میخواهیم مفاهیــم مقاومت را بین جوانان ترویج دهیم.ما بهدنبال ایجاد سازمانیهست­یمکهبراساس­قواعدواساس درست و مهارت ها باشد ، نه براساس افراد. ما بهدنبال ســاخت مؤسســهای هستیم که براساستعال­یمدیناسامب­اشدوبراساس ایــن اصــول آیندهاش را میســازد. درســت اســت که با توجه به روند تصحیح، مجلس اعای جدیدی را شاهد هستیم ولی در عین حال اصالت داریم و در همه صحنهها وارد میدان میشویم و از حشدالشعبی حمایت کردیــم و در مقابــل رژیــم صهیونیســت­ی ایســتادیم چــون در مجلــس اعلــی اعتقاد داریمدشمنی­کهمیخواهدع­راقراتقسیم کنــد و به کســانی که بهدنبال تقســیم عراق هستند نیزکمکمیکن­د،اسرائیلاست.

در ایــن راســتا طرحــی را در پارلمــان عراق تصویب کردیم که به موجب آن هرفرد پرچم رژیم صهیونیســت­ی را در عراق بلنــد کند مورد پیگرد قــرار گیرد. در مراســم اربعین حســینی امســال پرچــم رژیم صهیونیســت­ی را زیــر پای زائــران پیــاده امام حســین علیــه الســام قرار دادیــم. ایــن مجلــس اعــای جدید اســت که اصالتخودشر­ابااینجدیت­نشانمیدهد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran