Iran Newspaper

جنگ بمب و سنگ

حمالت هوایی و توپخانه ای «تل آویو» به غزه تشدید شد

-

گــروه جهــان/ گویــی بــرای رژیــم صهیونیســت­ی حملــه به مــردم معترض فلســطین در خاک کشورشــان، کافی نبود که از فردای سخنرانی ترامپ درباره اعالم رســمی بیتالمقدس بهعنــوان پایتخت رســمی رژیــم اشــغالگر، رگبــار حمــالت هوایــی بــر ســر مــردم فلســطین باریــدن گرفت. اســرائیل از هفته پیــش که ترامپ ســخنرانی ضدفلســطین­ی خــود را ایــراد کــرد، نه تنهــا با اســتفاده از نیــروی هوایی و توپخانــها­ی خــود به فلســطینیا­ن حمله کرده اســت کــه به ســمت مــردان و زنانی کــه پشــت مرزهــای غزه ایســتاده و شــعار می دهند، گلوله پرتاب می کند.

به گزارش «ایران» به نقل از خبرگزاری رویتــرز، ارتــش رژیم صهیونیســت­ی ظهر دیــروز جنگندههای رژیم صهیونیســت­ی موتورســیک­لتی را در منطقه المنشــیه در بیتالهیــا کــه در شــمال غزه واقع شــده اســت،هدف قــرار دادنــد که طــی آن دو فلسطینی به شهادت رسیدند. همچنین چهار شهروند فلسطینی براثر گلولههای اشــغالگرا­ن در جریــان درگیریهــا­ی شــرق غزه زخمی شــدند که حال برخی از آنهــا وخیــم اســت. جنگنــده هــای رژیم صهیونیســت­ی صبح سهشــنبه هم پایگاههای مقاومت در شمال نوار غزه را مورد هــدف قرار داده بودنــد. پس از آن، ارتــش رژیم صهیونیســت­ی اعتــراف کرد که پایگاههای جنبش حماس در شــمال نــوار غــزه را بــا توپخانــه و جنگندههــا­ی مجهز خــود مورد هدف قرار داده اســت. ارتــش رژیــم اشــغالگر مدعــی شــده که این حمله در پاســخ به حمله موشکی از نــوار غزه بوده که به داخل ســرزمینها­ی اشــغالی فلســطین در شــورای اقلیمــی اشــکول اصابــت کــرده اســت؛ حملهای که نه خســارت مالی به همراه داشــته نه خســارت جانی و بعدتر هم رســانههای اســرائیلی اعــالم کردند که ســامانه گنبد آهنیــن، این موشــک را رهگیری و خنثی کــرده اســت. ایــن حملــه کــه شــاید تنها راهحلبرایم­ردممظلومفل­سطینبرای نشــان دادن اعتــراض و خشمشــان بود، دســتاویز حمــالت مســتمر هوایــی رژیم اشــغالگر به فلسطین شد. توپخانه رژیم صهیونیســت­ی دوشــنبه شــب نیــز پایگاه مقاومت فلســطین در جنوب نوار غزه را بعد از اعالم شــلیک یک موشــک از این منطقه به اراضی اشغالی هدف قرار داد. پیش از این، به گزارش «ایران» به نقل از پایگاه خبری اسکاینیوز، در حمله هوایی رژیــم صهیونیســت­ی بــه پایــگاه نظامــی حمــاس در نوار غزه در تاریخ 9 دســامبر 18( آذر) دو فلسطینی کشته شده بودند. ارتش اســرائیل روز شنبه به بهانه حمله راکتی فلسطینیها، به غزه حمله هوایی کرد و 2 کشته و بیش از 30 زخمی، نتیجه این حمله شــد. ارتش رژیم اشــغالگر در بیانیــهای اعتــراف کرد به ۴ پایــگاه رزمی حماس در غزه حمله کرده است.

واکنشهایار­دوغان

در همیــن حــال، عصــر روز دوشــنبه والدیمیــر پوتیــن پس از ســفر به ســوریه و مصــر، بــرای گفتوگــو بــا رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به آنکارا ســفر کــرد. ایــن دو رئیــس جمهــوری در خصوص روابــط دوجانبه، تحوالت اخیر در قــدس و ســوریه و مســائل منطقــهای مذاکــره کردنــد و ســپس در نشســتی مطبوعاتــی مشــترک حاضــر شــدند. به گــزارش «ایــران» بــه نقــل از خبرگــزاری آسوشــیتدپ­رس، اردوغــان در نشســت مطبوعاتی مشترک با همتای روسیاش با اشاره به اتفاقات اخیر فلسطین گفت: «اسرائیل درصدد است تا اوضاع منطقه و فلســطین را وخیمتــر کند، هــدف آنها دقیقــاً همیــن اســت. اســرائیل شــرایط کنونی را فرصتی بــرای افزایش اقدامات خشونتآمیز و فشــار علیه فلسطینیها میدانــد. هــر فردی کــه وجــدان، اخالق و اصــول داشــته باشــد، نمیتوانــد از کشــتارهای اســرائیل چشمپوشــی کنــد نســبت بــه اقداماتــش بیتفاوت باشــد. امروز بــا رئیسجمهــو­ری روســیه عالوه بر روابط دو جانبه، در خصوص مســائل منطقــهای بخصــوص در زمینه تحوالت مربــوط بــه قدس نیــز گفتوگــو کردیم. تصمیــم دولــت امریــکا در به رســمیت شــناختن قدس بهعنــوان پایتخت رژیم اســرائیل، در جهــان بــا خشــم و انزجــار مواجه شد و این تصمیم باعث ناراحتی مســلمانان، مســیحیان و حتی یهودیان شد. با آقای پوتین، دیدگاههای مشابهی در مــورد قــدس داریــم و دربــاره تــداوم دیدارهــای خــود در ایــن رابطــه نیــز بــه توافــق رســیدیم.» او در ادامه با اشــاره به هشــتمین دیدار خود بــا والدیمیر پوتین در ســال میالدی جاری اظهــار کرد: «این موضوع نشاندهنده روابط نزدیک ترکیه و روســیه اســت و همــکاری دو کشــور هر روز بیشــتر توسعه مییابد.» او همچنین با اشــاره بــه نهایی شــدن خرید ســامانه موشــک دفاعــی اس-00۴ از روســیه اضافــه کــرد: «تــالش الزم در ایــن زمینه انجام شده و در هفته جاری کارشناسان و متولیان امر در دو طرف گردهم میآیند و ایــن موضــوع را بــه نتیجــه خواهنــد رساند.»

والدیمیرپو­تینرئیسجمه­وریروسیه نیــز در این نشســت با اشــاره بــه تصمیم ترامــپ دربــاره ســرزمینها­ی اشــغالی و قــدس بیان کرد: «هم روســیه و هم ترکیه درباره این تصمیم موضع مشترکی دارند و هــر دو معتقدنــد که این بــه ایجاد نظم در خاورمیانه کمکی نکــرده و در عوض بر پیچیدگی اوضاع افزوده و مخل مذاکرات صلح فلســطین و اســرائیل شــده اســت. وضعیت قــدس باید با تماس مســتقیم میــان فلســطین و اســرائیل مورد بررســی و پیگیــری قــرار گیــرد.» رئیــس جمهوری 65 ســاله روســیه، در ادامــه دربــاره روابط روســیه و ترکیــه گفــت: «همــکاری میــان مســکو و آنــکارا بــه صــورت موفقیتآمیز در حــال گســترش بوده و حجــم مبادالت تجــاری میــان روســیه و ترکیــه از آغــاز ســالجاری تــا ماه ســپتامبر به میــزان 30 درصــد افزایــش یافتــه اســت.» پوتین در انتهای کنفرانس ســخنانش را با اشــاره به ســوریه به پایان برد: «سوریه کامالً از وجود تروریســته­ای داعش پاکســازی شده و از تــالش رئیسجمهــو­ری ترکیه بــرای حل بحران سوریه قدردانی میکنم.»

بســیاری از تحلیلگــرا­ن فلســطینی معتقدنــد مخالفــت جهانــی گســترده با تصمیمترامپ­باعثقدرتوق­وتگرفتن موضع فلســطینیا­ن بهطور عــام و موضع عباس بهطور خاص شد است. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه فرامنطقهای الحیاه واشــنگتن طــوری در این میدان شکســت خــورد و به انزوا رفــت که چیزی نمانده به عباس التماس کنند با پنس دیدار کند. اگر این روند چند هفته دیگر ادامه یابد، امریکا مجبور به عقبنشینی از موضعگیریاش در قبــال قدس میشــود که ایــن میتواند ضربهای بزرگ برای این کشور باشد.

 ??  ?? مدت بازداشت نوجوان فلسطینی سه روز دیگر تمدید شد
مدت بازداشت نوجوان فلسطینی سه روز دیگر تمدید شد

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran