Iran Newspaper

یوزهای صادراتی

گزارش «ایران» از وضعیت لژیونرها در لیگ های مختلف سال 2017

- حامد جیرودی

تیم ملی در حالی خود را برای حضور در جام جهانی8۱۰2 روسیه آماده میکند که کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی، در بیش از 6 سالی که هدایت تیم فوتبال ایران را برعهده داشته، نشان داده است که به بازیکنان شــاغل در فوتبــال اروپــا یــا بــه اصطــالح همان لژیونرهاعا­لقهبیشترین­شانمیدهدتا­بازیکنانی کــه در داخــل ایــران و در لیــگ برتــر فوتبــال بازی میکنند. چرا که معتقد است لژیونرها حرفهایتر تمرین میکنند و مسابقه میدهند و دراین شرایط، تیم ملــی نیاز به اردوهای بلند مــدت کمتری دارد. کارلوس در مصاحبه اخیر خودش در برنامه ۰9 نیز اعالم کرده که ۰5 تا 55 درصد ترکیب تیم ملی را از بینلژیونره­اانتخابخوا­هدکرد.

در این میان، کــی روش همواره بهدنبال حضور بازیکنانلژ­یونربیشتری­درتیمملیاس­توبازیکنان هم که این را میدانند، ترجیح میدهند در تیمهای اروپایی بازی کنند تا بیشــتر در تیررس مرد پرتغالی باشــند. ماننــد کاوه رضایــی مهاجم فصل گذشــته اســتقالل کــه بــه بلژیک رفــت و پس از پیوســتن به شــالروا بود کــه بعــد از مدتها دوباره بــه تیم ملی دعــوت شــد. در ایــن میــان، ســامان قــدوس دیگر بازیکنــی بود که کی روش همانند رضا قوچاننژاد و سید اشکان دژاگه به سراغ او رفت و با اینکه قدوس شــرایط خوبی در سوئد داشــت و دو بار هم پیراهن تیم ملی سوئد را در بازیهای دوستانه پوشیده بود، توانست او را راضی کند که به تیم ملی ایران بیاید.

امیرعابدزا­ده،فرزنداحمدر­ضاعابدزاده­کاپیتان پیشین تیم ملی و دروازه بان بزرگ فوتبال ایران که در ماریتیمو پرتغال عضویت دارد، آخرین لژیونری اســت که توانســت نظر مثبــت کارلــوس را به خود جلــب کنــد و در اردوی اروپایی اخیــر تیم ملی، کنار ملیپوشانحض­ورداشت.

نمایش درخشان تعدادی از لژیونرهای ایران در لیگهــای مختلف، در هفتههای پایانی ســال جاری میــالدی بــه اوج خود رســیده اســت. ســردار آزمون، علیرضاجهان­بخش،کریمانصاری­فردوکاوهرض­ایی، گل سرسبد لژیونرها در هفتههای گذشته بودند که با گلها و عملکردشــا­ن، بارها اسمشان بر سر زبان ها افتاد. اما آنچه در این گزارش مورد توجه قرار گرفته، بررســی وضعیت لژیونرهای پر تعداد ایرانی اســت. گروهــی که با وجود شــرایط ایده آل فنــی اما از لحاظ کیفی در کشورهای درجه یک فوتبال شاغل نیستند و خبریازحضور­بازیکنانای­رانیدرلیگه­ایمعتبری چون بوندســلیگ­ا، اللیگا، ســری A و لیگ برتر جزیره نیســت. ایــن در حالی اســت که در مقطعــی، تعداد لژیونرهایک­شورمانکمتر­اماحضورشان­درتیمهایی چون بایرن مونیخ، شالکه، وولفسبورگ، هامبورگ، هرتابرلیــ­ن، اوساســونا، فولهــام، بولتــون، پروجــا ...و حســابی دلگرمکننده بود و حاال امیدواریم عملکرد جوانهــای ایــران در جــام جهانــی روســیه مانند 98 فرانسه، به گونهای باشد که درهای جدید و بزرگی به رویفوتبالی­ستهایمانگش­ودهشود.

علیرضاجهان­بخش؛درخششدرلیگ­هلند

ایــن بازیکــن یکــی از بازیکنان اصلــی آلکمار به شــمار میرود و با گلها و پاس گلهای خود، نقش محوری دراین تیم دارد. او در بازی آخر تیمش برابر هرکولــس گل ســوم آلکمــار را در دقیقــه ۱8 به ثمر رساند تا در پیروزی پنج بر صفر تیمش و قرارگرفتن در رده دوم جدول لیگ اردوویژه هلند مؤثر باشد.

کریمانصاری­فرد؛دراوج

ایــن مهاجم تیــم ملی که حــاال بــا المپیاکوس در صــدر جــدول ســوپر لیــگ یونــان تا پایــان هفته چهاردهــم قرار دارد در ابتدا نیمکت نشــین بود اما حاال در ترکیب المپیاکوس میدرخشــد. او در بازی اخیرتیمشبر­ابرپاناتین­ایکوس،گلسومرادرد­قیقه 66 به ثمر رســاند تا در پیروزی چهار بر یک تیمش مؤثرباشد.

گوچــی جزو بازیکنــان اصلی هیرنفیــن ایــن تیــم بــه شــمار میرفــت امــا در ایــن فصل که 5۱ هفتــه از آن گذشــته، در 4۱ بازی تنها دو گل در هفتههای اول و چهارم به ثمر رسانده و این موضوع باعث شده تا در دو بازی اخیر از ترکیب اصلی خارج شــود و حتی در بازی آخر برابر ونلو اصالً به میدان نرود.

مسعودشجاعی­ازپانیونیو­سجداشد

کاپیتان تیم ملی که مدتی است توسط کارلوس کی روش دعوت نمیشــود، در چهار بــازی اخیر تیمــش غایــب بــوده کــه گویــا علــت آن هــم تنبیــه انضباطی از ســوی باشــگاهش بــوده اســت. شجاعی آخرین بار در هفته یازدهم مقابل ژانتی در ترکیب قرار داشــت و از ابتدای نیمه دوم جای خود را به ســارامانت­اس داد و دیشــب هم خبــر آمد که از پانیونیوسج­داشدهاست.

سعیدعزتالل­هی؛آمکار

ایــن هافبــک ۱2 ســاله که بهصــورت قرضــی از روســتوف بــه آمــکار پیوســته، از هفتــه دوازدهم در ترکیــب آمکار قرار گرفتــه و در 8 بازی برای این تیم به میدان رفته که آخرین آن شکست 3 بر یک برابر کراســنودا­ر بود که از دقیقه 55 جــای خود را به گول داد.

سامانقدوس؛ستارهجدید

این بازیکن ستاره جدید تیم ملی است. قدوس که دســت رد به ســینه تیم ملی ســوئد زد و به ایران آمد، در لیگ برتر سوئد که به تازگی به پایان رسید، بــرای اوسترشــون­دس بــازی کــرد و بــا زدن 8 گل و دادن 4 پــاس گل، یکی از بهترینهای تیمش بود و با اوسترشــون­دس در جایگاه پنجم لیگ سوئد قرار گرفت.

میالدمحمدی؛بازگشتبهتر­کیب

ایــن مدافع تیم ملی از ۰2 بازی احمــد گروژنــی در 3۱ بــازی به میــدان رفته و چند بازی را هم بهدلیل مصدومیت از دســت داده اســت. محمــدی در بازی ما قبــل آخر برابــر کراســنودا­ر، به ترکیب برگشت و در بازی آخر تیمش برابر زنیت که بدون گل مساوی شد هم ۱2 دقیقه بازی کرد.

امیرعابدزا­ده؛درخششدرجام­حذفی

پســر احمدرضــا عابــدزاده کــه میخواهــد پا جــای پای عقــاب بگــذارد، هنوز نتوانســته در 3۱ بــازی ماریتیمــو در لیــگ برتر پرتغال بــه میدان برود اما تنها انجــام دو بازی در جام حذفی برابر اســپورتین­گ و اســتوریل کــه امیــر در آن گلی هم دریافت نکرد و درخشــش داشت، باعث دعوت او به تیم ملی شد.

سردارآزمون؛طلسمشکست

بهتریــن گلــزن حــال حاضــر تیــم ملــی، در بازگشت دوباره خود به روبین کازان، در 8۱ بازی، پایشبهگلزن­یبازنشدهبو­دتااینکهدر­بازیاخیر تیمش برابر خاباروفســ­ک گل اول تیمــش را در دقیقه 25 زد و پاس گل سوم را هم در دقیقه 49 به ازدیف داد.

مرتضیپورعل­یگنجی؛روزهایکنار­ژاوی

پورعلــی گنجی در حــال حاضر تنهــا ایرانی لیگ ســتارگان قطر اســت که در تیم ملی عضویت دارد. او در ۰۱ بــازی از ۱۱ بــازی تیمــش در لیگ قطــر در ترکیب اصلــی بوده و تنها در بــازی آخر این تیم برابر الخریطیات غایب بوده اســت. مرتضی با زدن سه گل در کنار ژاوی درخشیده است.

کاوهرضایی؛مزددرخشش

مهاجمسابقا­ستقاللکهمز­ددرخششخودد­ر شارلوا را گرفت و به تیم ملی دعوت شد، در آخرین بــازی تیمــش برابــر اندرلشــت تأثیرگــذا­ر بــود و در پیروزی 3 بر یک این تیم، گل اول شارلوا را در دقیقه 6۱ به ثمر رساند. او در این فصل از لیگ بلژیک، تنها یک بازی را از دست داده است.

طرحهایآیند­ه

احســان حاج صفی؛ بازیکن اصلی

حــاج صفــی یکــی از بازیکنان اصلی پانیونیوس بوده و گویا پیشــنهادا­تی از المپیاکــو­س وآ ا ک آتــن دارد در 3۱ بــازی از 4۱ بــازی تیمــش حاضر بــوده و در بــازی آخــر برابــر پالتیانیــ­س هــم در ترکیب اصلی بوده و از دقیقه ۰8 جای خود را به ووکالتوس داده است.

سیداشکاندژ­اگه؛بدونتیم

کاپیتــان دوم تیــم ملــی آخرین بار در نیم فصل دوم فصــل 7۱-6۱۰2 بونــدس لیــگا و در مرحلــه پلــی آف برای وولفســبور­گ مقابل اینتراخت برانشوایگ بازی کرده و از دقیقه 68 به جای ویرینها پرتغالی به میدان آمده بود. آن بازی در 8 خرداد 96 برگزار شده که در حال حاضر 6 ماه و 2۱ روز از آن میگذرد.

علیرضاحقیق­ی؛سقوطدرلیگس­وئد

حقیقــی، فصــل گذشــته در 7۱ بــازی بــرای اسکیلســتو­نا در لیگ برتر ســوئد به میدان رفت که آخریــن آن 26 آبان در شکســت 3 بــر یک این تیم برابر ســیرویوس بــود و با این تیم بــه لیگ پایینتر ســقوط کرد. نام حقیقی در فهرســت فصل جدید اسکیلســتو­نا قــرار نــدارد و باید دید او بــا این تیم به کارش ادامه میدهد یا خیر!

لژیونرهاید­ورازتیمملی

در حــال حاضــر بازیکنــان لژیونــر دیگــری هم هســتند که در اردوی آخر تیم ملی حضور نداشــته و بــرای تیــم ملی بــازی نکردهاند. ســروش رفیعی (الخــور)، محمد طیبی (القطــر)، علیرضا حقیقی (اسکیلستونا) و سوشــا مکانی (میوندالن) از جمله اینبازیکنا­نهستند.

ملیپوشانسا­بقولژیونر

امــا فوتبــال ایــران لژیونرهای دیگــری هــم دارد که مدتهــا از زمــان حضــور آنهــا در تیــم ملــی میگذرد. مهردادپوال­دیکهدربانک­وکیونایتدت­ایلندبازیم­یکند سرشــناستر­ین این بازیکنان اســت که به خاطر نرفتن به ســربازی به ایران بازنگشت و از جام ملتهای 5۱۰2 اســترالیا به بعد دیگر به تیم ملی دعوت نشــده اســت. دانیــال داوری کــه در دویســبورگ بازی میکنــد، بعد از جام جهانی 4۱۰2 برزیل، دیگر به تیم ملی دعوت نشد و اســتیوون بیت آشــور که برای تورنتو به میدان میرود، وضعیتی مشابه با او دارد. امید نظری هم که در سرس نگــروس فیلیپین بــازی میکنــد، از ســال 2۱۰2 به بعد نتوانست نظر کارلوس را به خود جلب کند.

لیگبرتریها­یسابق

خالد شــفیعی (اف سی سئول)، میثم مجیدی (الشــمال)، ســیامک کوروشــی (المعیــذر قطــر)، میــالد زنیدپــور (آرمــی یونایتــد تایلنــد) و شــهاب زاهدی (وستمانایا ایســلند) لژیونرهایی هستند که درفهرستتیم­ملیجاییندا­شتهاند.

لژیونرهایی­باملیتهاید­یگر

اما تعدادی لژیونر ایرانی هم هســتند که ملیت دیگر کشــورها را دارند. میثاق بهــادران (فیلیپینی) در گلوبال فیلیپیــن، بهرنگ صفری (ســوئدی) در مالمو ســوئد، آریاجسور هاســه گاوا (ژاپنی) در اومیا آردیجا ژاپن و ویلیام سیروس آتشکده(سوئدی) در اورگریت سوئد، از این دست بازیکنان هستند.

بازیکنــان لژیونر و جوان دیگری هم هســتند که گفته میشــود کی روش آنها را زیر نظر دارد و قصد دارد در طرح های آینده تیم ملی از آنها استفاده کند که الکس سمیعزاده (کیلمارنوک اسکاتلند) و رایان تفضلــی (پیتربــورو یونایتد انگلیــس) از جمله این بازیکنانهس­تند.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran