Iran Newspaper

قدس شرقی پایتخت رسمی دولت فلسطین است

-

گــروه جهــان/ نشســت فوقالعــاد­ه ســازمان همــکاری اســالمی دیــروز بــا هدف بررســی تصمیم دونالد ترامپ و بــه رســمیت شــناخته شــدن قدس بهعنوان پایتخت رژیم صهیونیســت­ی برگــزار شــد، با صــدور بیانیــهای به کار خودپایاندا­د.اینبیانیهت­أکیدمیکند، کشورهای شرکتکننده در این نشست دولت فلسطین به مرکزیت قدس شرقی را به رسمیت میشناسند.

بــه گزارش ایرنا، در بیانیه نهایی این نشســت همچنین عنوان شــد: «از جامعه جهانــی میخواهیــم قدس شــرقی را بهعنوان پایتخت اشــغالی دولت فلســطین به رسمیت بشناسد.» کشورهای شرکتکننده در این نشست همچنین اعالم کردند: «تصمیــم رئیس جمهوری امریکا در خصوص شناســایی قــدس به پایتختی رژیم صهیونیســت­ی و نیز انتقال ســفارت امریکا به این شــهر مقدس اسالمی را نپذیرفته و آن را بشدت محکوم میکنیم.»

کشــورهای شــرکتکنند­ه در ایــن نشســت همچنیــن اعــالم کردنــد: در صورتی کــه شــورای امنیت ســازمان ملل متحــد در قبــال تصمیم امریــکا در مــورد قدس اقدامــی نکنــد، ایــن پرونــده را بــه مجمــع عمومــی ســازمان ملــل خواهیــم بــرد. در این بیانیه همچنین آمده است: تصمیم امریکا در مورد قدس، حمله به حقوق ملت فلسطین است و امریکا باید خود را از روند صلح فلسطین کنار بکشد.

در این نشست مقامات 57 کشور و در سطح رؤسای جمهوری و نخستوزیران بیش از 20 کشــور اســالمی از جمله ایران، فلســطین، اردن، قطر، پاکســتان، کویت، اندونــزی، مالــزی، جمهــوری آذربایجــا­ن، لیبــی، ســومالی، ســودان، لبنــان، گینه، افغانستان،بنگالدش،توگو وعمانشرکتک­ردند.کشورهایمصر،بحرینوامار­ات متحده عربی در سطح وزیر خارجه در نشست حضور یافتند و عربستان سعودی نیز وزیر امور اسالمی خود را برای حضور در نشست اعزام کرد.

بنــا به دعوت ریاســت ســازمان همکاری اســالمی، نماینده بخش ترک نشــین قبــرس و نیکــوالس مــادورو رئیس جمهــوری ونزوئال و هیأتــی از روســیه، آفریقای مرکزی، تایلند و بوسنی و هرزگوین بهعنوان میهمان در این اجالس حضور یافتند.

در پایان این نشست، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در کنفرانسی خبری شرکت کرد و به سؤاالت خبرنگاران پاسخ گفت. وی در این سخنان تأکید کرد: اساس سازمان همکاری اسالمی حفظ موقعیت تاریخی قدس است و در نشست فوقالعاده ســازمان همکاری اسالمی در اســتانبول بار دیگر نشان دادیم که قدس تنها نیست و صلح در منطقه با پایان اشغال قدس میسر خواهد شد.

وی در خصوص تقسیم فلسطین نیز اظهار کرد: نقشه کنونی فلسطین حاصل ذهنیت صهیونیســت­ی و اوانجلیستی است که دشمنان مسلمانان از دوران سلطان عبدالحمید عثمانی در پی آن هستند. ■ دعوتازولیع­هدسعودیبرا­یسفربهتلآو­یو

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی فاش کرد، «اسرائیل کاتز» وزیر امنیت رژیــم صهیونیســت­ی از «محمد بن ســلمان» ولیعهد ســعودی برای ســفر رســمی به سرزمینهای اشغالی فلسطین دعوت کرده است.

براســاس ایــن گزارش، کاتــز درمصاحبه بــا روزنامه اینترنتی ســعودی «ایالف» کــه دیــروز منتشــر شــد، بــا توصیف بــن ســلمان بهعنــوان «رهبــر جهان اســالم»، به طور رسمی از او برای سفر به تل آویو دعوت کرد.

این وزیر صهیونیســت با ابراز خشــنودی از مذاکره با طرف ســعودی، پیشــنهاد داد تا رژیم سعودی بهعنوان پشتیبان روند سازش بین صهیونیستها و تشکیالت خودگردان فلسطین وارد عمل شود.

گفتــه میشــود بــن ســلمان بهعنــوان حامــی اصلــی تصمیــم دونالــد ترامپ رئیسجمهــو­ری امریکا در شناســایی قدس بهعنوان پایتخت رژیم صهیونیســت­ی و انتقال ســفارت این کشــور از تل آویو به قدس، محمود عباس را برای پذیرش این تصمیم تحت فشار گذاشته است.

گزارش صفحه 20 را هم بخوانید

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran