Iran Newspaper

زلزله های پیاپی مردم کرمان را کالفه کرد

گزارش «ایران» از ترس و نگرانی عمومی ناشی از تکرار زمین لرزه

- فریبا خان احمدی

از زمــان زلزلــه 6 ریشــتری ۰1 آذرمــاه در «هجــدک» اســتان کرمان تاکنــون ۲68 پس لــرزه رخ داده کــه 4 پــس لــرزه آن بیــش از 6ریشتر گزارش شده است. بعد از زمینلرزه ۲.6 ریشــتری کــه ظهــر روز سهشــنبه در «هجــدک راور» بــه وقــوع پیوســت و تــا ظهر روز گذشــته ۰۷1 پــس لــرزه به دنبال داشــت انتظار این میرفت که مردم شــهر کرمان که ایــن زمیــن لرزه را بشــدت احســاس کردهاند شــب پر از استرســی را پیش رو داشته باشند؛ ایــن موضــوع بــا زمین لــرزه 6.1 ریشــتری که ســاعت یک و نیم بامداد چهارشنبه به وقوع پیوســت، پررنگتــر شد.شــدت پــس لرزههــا طــوری بــود کــه مــردم کرمــان از نگرانــی به خیابانها آمدند و شــب را تا صبح در خیابان ســر کردنــد. همیــن امــر باعث شــد بــه گفته شهروندان کرمانی در کمتر از چند ساعت ۲1 تصــادف در معابر پر رفت و آمد شــهر اتفاق بیفتد. عاوه بر این صفهای طوالنی مقابل پمــپ بنزینهــا موجــب شــد ایــن پمپها با مشکل سوخت مواجه شوند.

هــر چنــد اکنــون نزدیــک به ســه هفتــه از زمینلرزههـ­ـای پــی در پــی در اســتان کرمان میگــذرد امــا بــه نظــر میرســد اخبــار زلزله کرمــان در بیــن خبرهــای مربــوط بــه زلزلــه کرمانشــاه نادیده گرفته شــده است به طوری کــه اهالی شــهر کرمــان معتقدند مســئوالن، زلزلــه کرمــان را جــدی نگرفتهانــ­د و تاکنــون هیچ نمایندهای از سوی دولت برای سرکشی از وضعیــت مناطــق زلزله زده به این اســتان ســفر نکرده اســت. دیروز هم هــر دو نماینده اســتان کرمــان از بیتوجهــی به زلزلــه زدهها در صحــن علنــی مجلــس گایــه کردنــد. حســنپور نماینده ســیرجان در تذکری اعام کــرد بــه رغــم آنکــه تاکنــون بیش از ســه بار زلزله باالی 6 ریشــتر اســتان کرمان را لرزانده حتــی یــک وزیــر از هیــأت دولــت بــه منطقه زلزلــه زده کرمان نیامده اســت. عاوه بر این پورابراهیم­ــی نماینــده کرمان نیز بــا انتقاد از مدیریــت بحــران در ایــن اســتان در مجلس متذکــر شــد ایــن موضــوع بــرای کرمانیهــا قابــل قبــول نیســت چــرا کــه حتــی انبارهای هــال احمــر در اســتان کرمان خالی اســت و مســئوالن باید رســیدگی کنند. گفته میشــود ازدحــام و شــلوغی خیابانهــا دقایقی بعد از زلزله موجب قفل شدن معابر و خیابانهای ســطح شهر شــد. یکی از شــهروندان کرمانی در گفتوگــو بــا روزنامه ایران گفــت: «از ظهر روز سهشنبه تا بامداد چهارشنبه قریب به ۲1 تصادف در خیابانهای پر رفت و آمد کرمان اتفاق افتاد.»

بنا به فیلم منتشــر شده در کانال تلگرامی «کرمانــه » دامنــه ایــن بحــث و جدلهــا در رابطه با عدم مدیریت بحران به جلسه ستاد مدیریت بحران نیز رسید و دو مدیر معترض به وضعیت موجود در استان کرمان از جلسه ستاد مدیریت بحران اخراج شدند. همچنین شــهباز حسنپور نماینده سیرجان با اشاره به زلزله بامداد چهارشــنبه اســتان کرمان گفت که بیــش از یک میلیــون نفر از مــردم کرمان در ســرمای زیــر صفــر درجــه در خیابانهــا ســرگردان شدند و با وجود قطعی آنتن دهی تلفنهــای همراه، وزیر ارتباطــات اعتنایی به این وضعیت نکرده است.

میــریزاده یکــی از ســاکنان شــهر کرمــان دربــاره وضعیــت شــهر کرمــان بعــد از وقوع پس لرزه 6 ریشــتری به روزنامــه ایران گفت: مــردم بــه دلیل تــرس، شــب را در خیابانها به صبح رســاندند. هوا بشــدت ســرد بود و تا منفــی ۷ درجــه کاهش یافــت. بیشــتر مردم بویــژه آنهایــی کــه در آپارتمانهـ­ـا زندگــی میکردند در پارکها و فضای سبز شهر چادر زده بودنــد. چنــد زلزله پشــت ســر هــم آمد؛ اولــی 6 ریشــتر بود، دومی 5 ریشــتر و بعد دو زلزلــه 4 ریشــتری تــا ســاعت ۰1 شــب مرتب تکــرار میشــد.اغراق نیســت بگویــم تــردد ماشــینها در شــهر به قدری باال بود که برای ســاعاتی خیابانها قفل شــدند. پیر و جوان و زن و بچــه همه به خیابان آمــده بودند؛ یکی از آنهــا تعریف میکرد که هنــگام فرار پایش روی موکــت لیز خورده و با ســر داخل شیشــه سقوط کرده بود. شــدت جراحاتش به قدری زیاد بود که سریع به بیمارستان منتقل شد.

شــهروند دیگــری هــم گفت: پســرعمویم 38 ســال دارد؛ موقع زلزله لیوان آب دستش بــود که بــه خاطر تــرس و دلهــره زیــاد لیوان در دســتش شکســته بود. بین مردمــی که در خیابــان جمــع شــده بودنــد یکــی از خانمها موقــع فــرار از پلههــا ســقوط کــرده و کتفــش آســیب دیــده بــود. از دو هفته پیــش خواب و خــوراک نداریــم. زلزلههــا بیشــتر از 6 ریشــتر بودند و پــس لرزهها همین طور ادامه دارد تا اینکه ســاعت یک بامداد چهارشــنبه دوباره پــس لرزه 6 ریشــتری آمد، هیــچ چیزی قابل پیشبینی نیســت. مردم ســر کوچههای شان چــادر زدهاند و شــبها میرونــد داخل چادر میخوابند.

شهاب انصاری خبرنگار استان کرمان هم در گفتوگــو بــا روزنامــه ایــران گفــت: تعداد زیــادی پــس لرزه بــه بزرگی بیش از 6 ریشــتر از حوالی ظهر روز سهشــنبه بشــدت در شــهر کرمــان احســاس میشــد. مــردم از خانههــا و اماکــن اداری بیــرون زده بودنــد امــا عمده شــلوغی و ازدحــام در اطــراف مــدارس بود، هر انــدازه معلمهــا و مدیرهــا دانشآموزان را بــه آرامــش دعــوت میکردنــد فایــدهای نداشــت. دانشآموزان خیلی ترسیده بودند و میترسیدند مدرسه روی سرشان آوار شود. پدر و مادرها به ســمت مــدارس هجوم برده بودنــد تــا بچههــای شــان را از مدرســه خارج کنند. در این میان و بویژه در جاهایی که چند مدرســه در یــک خیابــان بودند، بیشــتر از ۲1 تصادف اتفاق افتاد، بعد از یک ساعت روال عادی در شهر از سر گرفته شد.

او در ادامه این را هم گفت که اغلب ساکنان مجتمعهــای مســکونی جلــوی مجتمعهــای شــان چــادر زده بودند و بــا آتش خودشــان را گرم میکردند. تعــداد مصدومان بعد از پس لــرزه 6.1 ریشــتری بامداد چهارشــنبه افزایش یافت اما مشکل مهم صفهای بسیار طوالنی خودروهــا مقابــل پمپهــای بنزیــن بود.هــوا بشدت سرد بود و مردم میخواستند با بخاری خودروها، خودشــان را گــرم نگه دارند. فروش بنزیــن بــه میــزان 5۷ درصد افزایــش یافت و در همان ســاعات اولیه زلزله، ذخایر ســوخت پمپهــا تمــام شــد و بعــد از دو ســاعت ۰5 نفتکش بارگیری شــدند و کار سوخترسانی را انجام دادند.

بنــا بــه تصاویــر منتشــر شــده در فضــای مجــازی همچنیــن تــرس از زمیــن لــرزه در اســتان کرمــان موجــب شــد دانشــجویا­ن خوابــگاه دانشــگاه تربیــت معلــم، پردیــس خواجه نصیرالدین طوســی و دانشــگاه شهید باهنــر رختخوابهــ­ای شــان را در محوطــه خوابــگاه روی زمیــن پهــن کننــد و در هــوای منفی ۷ درجه بخوابند.

به گفته مدیر مرکــز حوادث و فوریتهای پزشــکی دانشــگاه علــوم پزشــکی کرمــان، زمین لرزه اخیر در اســتان کرمان هیچ تلفات جانــی در پــی نداشــته و حــدود 88 مصدوم بــه شــکل غیــر مســتقیم و بــه خاطر تــرس و اضطــراب بــه هنگام فــرار از موقعیــت دچار جراحاتــی شــدهاند امــا بــه ابعــاد روانــی این موضوع توجهی نمیشــود. ترس و اضطراب از زلزلــه فشــار مضاعف و قابــل توجهی را به سالمندان و جنین زنان باردار وارد میکند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran