Iran Newspaper

<توتال>‌7‌مناقصه‌برگزار‌کرد

مجری طرح توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی:

-

وزارت نفـــت پـــس از اجـــرای برجام برنامهریــ­ـزی کرده بود که ظرف مدت معینـــی بیـــش از 10 قـــرارداد نفتی و گازی را امضـــا کنـــد. قراردادهای­ـــی که میتوانســـ­ت میزان توســـعه صنعت نفت و ضریب بازیافت مخازن نفتی را افزایـــش دهـــد. اما زمان بـــر بودن اجماع داخلـــی روند جذب ســـرمایه خارجـــی را کند کـــرد و از میـــان تمام مذاکرات و تفاهمنامهه­ای نفتی کشور تاکنون فقط قرارداد فاز 11 میدان گازی پـــارس جنوبـــی نهایـــی و وارد مرحله اجرا شده است.

البتـــه هنـــوز هـــم در داخل کشـــور شـــاهد ســـنگ اندازیهایی در مســـیر جـــذب ســـرمایه خارجی حتـــی برای قرارداد امضا شده فاز 11 پارس جنوبی هســـتیم. اما مذاکرهکنند­گان صنعت نفت میگویند که با وجود این شرایط جـــذب ســـرمایه خارجـــی در حـــال پیگیری و پیشـــرفت اســـت. مسئوالن کشور معتقدند که تحریمهای امریکا نیـــز نمیتواند این روند را متوقف کند چرا که ســـرمایهگ­ذاران خارجی نیز به این موضوع توجهـــی نمیکنند. برای مثال توتال بدون توجه به تهدیدهای رئیـــس جمهـــوری امریـــکا مبنـــی بر احتمال بازگشـــت تحریمهای ایران، االن قـــرارداد فـــاز 11 پـــارس جنوبی را دنبال میکند.

در ایـــن باره مجری طرح توســـعه فـــاز 11 میدان گازی پـــارس جنوبی به «ایـــران» گفـــت: توتال طبـــق برنامه زمانبنـــد­ی شـــده در حـــال اجـــرای تعهداتـــش اســـت و نماینـــدگ­ان این شـــرکت در ایران کارهای اجرایی را به ترتیب دنبال میکنند.

رســـول فالحنژاد ادامـــه داد: توتال فرانسه تاکنون 7 مناقصه خرید جکت و تجهیزات را برگزار کرده و یکی از آنها با یک شرکت ایرانی نهایی شده است.

او بـــا بیـــان اینکه مباحـــث مالی و فنی مناقصات در حال پیگیری است و بـــزودی نهایـــی خواهد شـــد، اظهار کرد: بعـــد از این مرحلـــه، توتال وارد فـــاز عملیاتی خواهد شـــد کـــه برآورد میشود زمان اتمام مرحله طراحی و مناقصات، پایان سالجاری باشد. به این ترتیب از ابتدای سال 97 عملیات اجرایی فاز 11 آغاز خواهد شد.

مجری طرح توسعه فاز 11 میگوید که همکاری نفتی ایران و توتال جدی اســـت و بـــا اخبار کـــذب رســـانهها­ی داخلـــی و خارجـــی ایـــن شـــرکت از سرمایهگذار­ی در صنعت نفت ایران دســـت نخواهد کشید. البته وزیر نفت نیـــز بارها بر این موضـــوع تأکید کرده اســـت. حتـــی اخیـــراً بیـــژن زنگنه در حاشـــیه اجـــالس 173 اوپـــک مقابل خبرنگاران ایرانی و خارجی قرار گرفت و در پاســـخ به خبرنگاران اظهار کرد: برای مـــا تحریمهای شـــورای امنیت اهمیت دارند، نه تحریمهای امریکا؛ ما و دیگر کشـــورهای جهان میدانیم کـــه چطـــور بـــا تحریمهـــا­ی یکجانبه امریـــکا ضـــد ایران کنـــار بیاییـــم. این تحریمها منافع شرکتهای امریکایی را تهدیـــد میکننـــد و نمیتوانم درک کنم چرا شـــرکتهای نفتی امریکایی نمیتوانند وارد بازار ایران شوند.

زنگنه با اشاره به اینکه تحریمهای امریکایـــ­ی بیشـــتر ضـــد شـــرکتهای نفتی این کشـــور هســـتند، گفت: آنها نمیتواننــ­ـد در بزرگتریـــ­ن پروژههای نفتی جهـــان در ایران در غرب کارون، آزادگان، آب تیمـــور، منصـــوری و یادآوران، مشـــارکت داشـــته باشـــند؛ مـــا بـــه میلیاردهــ­ـا دالر ســـرمایه و فنـــاوری نیـــاز داریم و هیچ مشـــکلی برای حضـــور شـــرکتهای امریکایی در پروژههـــا­ی صنعـــت نفـــت ایران نداریـــم. او حتی نســـبت بـــه امضای قراردادهای­ی با این شـــرکتها تا پایان امســـال ابراز امیدواری کـــرد. البته به نظر نمیرســـد که هر 10 قراردادی که وزارت نفـــت در ابتـــدای ســـالجاری برای امضـــای آن ابراز امیدواری کرده بـــود، به نتیجـــه برســـد. اما بـــه گفته منابـــع آگاه بـــزودی مناقصـــه میدان نفتـــی آزادگان بـــر گزار خواهد شـــد و احتمـــاالً تا پایـــان ســـالجاری جذب ســـرمایه برای میادینی نظیر الیههای نفتـــی پـــارس جنوبی نهایـــی خواهد شد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran