Iran Newspaper

«ترافیک» تهران از داعش هم خطرناکتر است

رئیس شورای شهر تهران در نشست هم اندیشی اعضای شورا با استاندار :

-

اســتاندار تهــران، فرمانــدار­ان و بعضی از اعضای شــورای شــهر، سهشنبه شب بــرای هماندیشــی دربــاره مشــکالت تهران دور هم جمع شدند تا مهمترین چالشهای پیش روی تهران را بررســی کنند. محمد حســین مقیمی، استاندار تهران در این نشســت گفت: ۸ میلیون جمعیت در شــهر تهــران و ٥ میلیون و ۰۰٥ هزار نفر جمعیت شهرســتانه­ای اســتان تهــران اســت که ایــن جمعیت ۵.۳۱ میلیونــی ۷۱ درصــد جمعیــت کشور را شــامل میشود. استاندار تهران بــا بیــان اینکــه آلودگــی هــوا مهمترین مشــکل پایتخــت اســت، گفــت: بایــد آلودگــی هوای تهران را طی این 4 ســال به حــد قابل توجهی کاهــش دهیم. در این زمینه طی سالیان گذشته اقداماتی بیاثــر و هزینه بــر از جمله بنزیــن یورو 4 هم در دســتور کار قــرار گرفت و اگر به جــای این همه هزینه بــرای فیلتر دوده اتوبوسهــا و تعویض کاتالیســت اقدام شــده بــود، بــه مراتــب کمتــر از هزینــه سوخت یورو 4 و از کاهش آلودگی هوای شهر کاسته میشد.

وی با بیان اینکه برای ســر و ســامان دادن بــه اوضــاع چرخــه حمــل و نقــل عمومــی نیاز بــه ســرمایهگذ­اری در این بخــش داریم، تصریح کــرد: دو میلیون و ۰۰٥ هــزار نفــر در اســتان تهــران در بافت فرسوده هستند. از این تعداد یک میلیــون و ۰۰۲ هــزار نفر در شــهرتهران و یــک میلیــون و ۰۰۳ هــزار نفــر در شهرستانهای استان در بافت فرسوده ســکونت دارنــد و بایــد این بافــت های فرسوده احیا شوند.

مقیمــی بــا اشــاره بــه حاشیهنشــی­نی در اطــراف شــهرهای اســتان تهــران بیان کــرد: بایــد بــه مشــکالت یــک میلیــون و ۰٥۱ هزار حاشیهنشین در شهرستانهای اســتان رســیدگی کرد و امکانات در اختیار حاشیهنشینه­ا قرار داد.

وی دربــاره مراکز درمانی نیز گفت: ۰٦ درصــد نیاز بــه تخت بیمارســتا­نی تأمین شــده و ۰4 درصــد کمبود تخت داریم. ■ مترو7میلیو­نسفرظرفیتد­ارد اما2 میلیونسفرا­نجاممیشود

رئیــس شــورای شــهر تهــران هم در این جلسه گفت: زیرساختهای تهران عمدتــاً متناســب با جمعیــت ۸ و نیم میلیونــی اســت ولــی جذابیــت تهــران موجــب شــده افــراد مهاجــر نتوانند در خــود تهران اقامت کنند و به شــهرهای اقمــاری برونــد. از همیــن رو در حــال حاضر جمعیــت اقمار و تهــران حدود ۵۱ میلیــون نفر شــده اســت، امــا با این شــرایط و افزایــش جمعیت پیشبینی میشــود تا ســال ۹۰۴۱ جمعیــت اقمار تهران از خود آن بیشــتر شــود. بنابراین اگرامروزبخ­واهیمبهمشک­التبپردازی­م بایــد تهــران را بــا فــرض جمعیــت ۰۲ میلیونی و مشــکالت اطراف آن در نظر بگیریــم. وی با اشــاره به موضوع حمل و نقل حومه شــهر تهــران تصریح کرد: بــا وجود ریل، دولت وظیفه دارد در این حــوزه کارهایــی را انجــام دهــد و این در شرایطی است که در حال حاضر بیش از ۰۵۷ هــزار خــودرو روزانــه وارد شــهر میشــود و پیشبینــی میشــود کــه این میــزان به ســه تا چهــار میلیون برســد. تنها ریلی که ســاخته شده، ریل تهرانکرج اســت و به نظر میرســد که دولت وظایف خود در زمینه ترافیک و حمل و نقل تهران را بخوبی انجام نداده است.

هاشمی ادامه داد: در حال حاضر در تهران نزدیــک ۰۰۲ کیلومتر مترو داریم که ظرفیت ۷ میلیون ســفر را دارد، ولی در حــال حاضــر ۲ میلیــون ســفر انجام میشــود زیرا خطوط مترو تجهیز نشده و ایــن مربوط به دولت اســت که وظیفه خود را انجام نداده اســت. ضمن اینکه بــه خاطر حمل و نقل ریلی، شــهرداری بدهیهایی را متحمل شده است و اینها در بخشــی صورت گرفت که دولت باید آن را تجهیز میکرد. هاشمی با اشاره به موضوع ترافیک تهــران گفت: به نظرم مشــکل اصلی شهر ترافیک است که در حال تبدیل شــدن به یک مسأله امنیتی اســت و گاهــی بــه شــوخی میگویم که ترافیــک برای امنیــت تهــران از داعش نیز خطرناکتر است. ما نمیتوانیم این ترافیک را حل کنیم بنابراین باید به یک آلترناتیو توجه کنیم و آن هم مترو است. وی با بیان اینکه عوارض شــهر تهران به روز نشده در مورد عوارض شهری تأکید کــرد: در حال حاضر عــوارض به قیمت منطقــهای ‪۲۱ ۰۱،‬ ســال پیــش محاســبه میشود و این مسأله باید تغییر کند. ■ تعیینمکانی­برایتجمعات اعتراضی

فرماندار تهران با اشاره به زلزلههای اخیر در کشــور از اهمیت توجه به بافت فرســوده در تهــران گفت: حــدود یک و نیم میلیــون نفر از جمعیــت تهران در مســاحت ۰۰۷۳ هکتــار بافت فرســوده زندگــی میکننــد و امیدواریــ­م در پایان چهــار ســال فعالیــت شــورا بتوانیــم از رشد مشــخصی در زمینه اصالح بافت فرسوده صحبت کنیم. عیسی فرهادی همچنیــن خواســتار تعییــن تکلیــف وضعیــت ســاختمان پالســکو شــد و گفــت: انتظار میرود ســریع تــر کار این ساختمان دنبال و پروانه آن صادر شود.

حل مشکل ساکنان شهرک زیتون از موارد دیگر مورد اشــاره فرماندار تهران بود و وی همچنین پیشنهادی نیز برای تجمعات ارائه کرد و گفت: خوب است محلی را برای تجمعات مردم در تهران تعییــن کنیــم تا هر کســی که خواســت اعتــراض کند بــه آنجا برود و مســئوالن هم آنجا در جمع مردم حاضر شوند.

فرهــادی کمبــود مــدارس در تهران را از دیگــر دغدغههــا برشــمرد و در این زمینــه گفت: تنهــا در منطقــه ‪٥۳۱ ۲۲،‬ مدرسه کم داریم که باید به این موضوع توجه شود.

■ ری آلودهترینن­قطهاست

هدایــتاهل­ل جمالیپــور؛ فرمانــدار شهرستان ری هم در این جلسه با تأکید بــر اینکــه ری آلودهتریــ­ن نقطــه تهران اســت، گفت: هر مشکلی که وجود دارد نمونــهای از آن در ری قابــل مشــاهده اســت، تمــام مراکــز تــرک اعتیــاد در منطقــه ری وجود دارد همچنین ۰۰٥۸ تــن زبالــه روزانه به ایــن منطقه منتقل میشــود قنــات هــای ما که سرچشــمه آنها در خیابان نواب و شــوش است هم از بین رفته است. ■ وجود09هزار­بیسواددرشه­رتهران

در ادامه ســیاوش شهریور، مدیرکل امــور اجتماعــی و فرهنگی اســتاندار­ی تهــران بــا بیــان اینکــه حــدود ۰۹ هــزار بیســواد در شــهر تهــران وجــود دارد گفــت: دولت بــه تنهایــی نمیتواند بار تأمیــن بهداشــت را بــه عهــده بگیرد و یکی از اولویتهای اساسی آینده تهران بازسازی بیمارستانه­ای فرسوده است. ■ وجود054هزا­رواحدمسکون­یخالی در تهران

ســپس اعضای شورای شــهر تهران بــه بیــان نظــرات خــود در ایــن جلســه پرداختنــد. علــی اعطــا بــا بیــان اینکــه

تراکم فروشــی هم دیگر در شهر تهران درآمــدزا نیســت، تأکید کــرد: ۰٥4 هزار واحــد مســکونی خالی در تهــران وجود دارد و این به معنی این است که عرضه و تقاضا دیگر وضعیت ســابق را ندارد و باید به موضوع درآمد پایدار برای اداره شهر تهران توجه کرد.

حســن رســولی هم گفت: کسانی که در تهران زندگی میکنند باید به میزان خدماتی که دریافت میکند هزینه اداره شــهر را بدهد و این مســأله برای کســی که در منطقــه یک زندگــی میکند باید با فردی که در منطقه ۰۲ ســاکن اســت، متفاوت باشــد. اجرای این کار زندهباد و مردهباد دارد ولی باید با شــجاعت یک تصمیم مهــم با کمک همدیگر در این رابطــه بگیریم. زهــرا نژادبهــرا­م، دیگر عضو شورا با اشاره به بافتهای فرسوده در تهــران گفــت: ۹۱ بیمارســتا­ن بزرگ تهران فرسوده هســتند و اغلب بیش از ۰4 ســال ســن دارنــد و همچنین حدود ۰۰۰۱ مدرسه فرسوده داریم.

احمــد مســجدجامع­ی هــم گفــت: تهــران را بایــد بهعنــوان شــهر تهــران و همینطــور پایتخــت ایــران در نظــر بگیریم و هزینــه اداره پایتخت را باید با

هزینه اداره شــهر تهران جــدا کنیم و در زمینه هزینــهای که مربــوط به پایتخت بــودن تهــران اســت دولت بایــد کمک کند. ■ 14 هزار تاکسی فرسوده در تهران

رئیــس مرکــز مدیریــت محیــط زیســت و توســعه پایدار شــهرداری نیز در ایــن جلســه با بیان اینکــه ٦۲ درصد تاکســیهای تهــران بــه مرز فرســودگی رســیدهاند، گفت: از ٥۸ هزار تاکسی در سطح شــهر تهران ۳۱ تا 4۱ هزار تاکسی فرســوده انــد و کاتالیســت ۰٥ درصــد تاکسیها نیاز به تعویض دارد و بیش از ۰٥ درصد اتوبوسها در سن فرسودگی قرار دارند. علیپور با اشاره به ضرورت بــه روزرســانی و ورود اتوبوسهــا­ی برقــی و هیبریــدی تصریح کــرد: ٦هزار و ۸٦۲ اتوبــوس در تهــران فعال اســت کــه بیشــترین تعــداد آن گازســوز و تــک کابیــن هســتند و خــودرو برقــی و هیبریدی سهمی در این تعداد ندارد در حالی کــه هر اتوبوس برقــی دو میلیارد تومــان قیمت دارد. به گفته وی، حدود یک هزار و ۰۱۷ اتوبوس کمتر از ۸ ســال سن در تهران است و تا ٦٥ درصد بیش از ۸ سال سن دارند و فرسودگی دارند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran