Iran Newspaper

یمن و سناریوهای آینده

-

بنابراین تا قبل از آن که بحران یمن بهدلیل لجاجت عربســتان یا بــرآورد انصــاراهل­ل به مرحله بیبازگشت خود برسد و بدون آنکه قدرت های خارجی وارد این مســأله شوند، آالم مــردم یمــن به پایان برســد و امنیت و ثباتدراینک­شوربرقرارش­ود.لذاسناریوه­ای زیرقابلتصو­راستوامیدا­ستخوانندگا­ن عزیــز و مخصوصاً کارشناســا­ن محتــرم در کنار ارزیابی این نکات، سناریوهای جدید را برشمارند:

-1 اثــرات ناشــی از فروپاشــی روحیــه نیروهــای وابســته بــه صالــح در اثر شــوک وارد شــده از قتل او و عقب نشــینی از برخی مناطق تحت تصرفشان و واگذاری مناطق کوهســتانی غرب و شمال یمن به نیروهای انصاراهلل که در این شــرایط میتواند باعث تغییــر در میدان نبرد شــود. این فروپاشــی پیــش از مــرگ او اتفــاق افتاده بــود و علت فرار او و کشته شدنش به این صورت نتیجه همین فروپاشی است. وابستگان به صالح و طرفــداران وی تــوان مقابلــه بــا انصاراهلل را ندارنــد و بســیار بعیــد اســت که آنــان در شرایطی باشــند که بتوانند جبهه مقاومت جدیــدی بر ضد انصاراهلل تشــکیل دهند یا اصوالً اعتقادی به تشکیل این جبهه داشته باشــند. وقوع این ســناریو به عوامــل زیادی بستگیدارد،ازجملهنحوه­اقداموتحرک­ات انصــاراهل­ل دارد کــه بــا دیــدی حکومتــی به تحــوالت یمن بنگرد. البته ممکن اســت با فشارخارجیی­اعملکردناص­حیحانصاراه­لل برخــالف ایــن پیشبینی نیــز اتفــاق افتد و حامیان علــی عبداهلل صالــح و مخصوصاً عناصر اصلی با یکدیگر متحد شــوند و یک جبهــه مقاومــت علیــه انصاراهلل تشــکیل دهند.

-2 افزایــش اعتماد به نفــس انصاراهلل در اثــر تنبیه علــی عبداهلل صالــح بهعنوان یک پیمان شــکن. نحوه اســتفاده از این امر مهم است: الف) اســتفاده از این اعتماد به نفس در ایجاد آشفتگی بیشتر در طرفداران علی عبداهلل صالح. این روش ممکن است خــالف اصــل فرعــی و اصلــی کــردن روند مبــارزه بــوده و باعث افزایش درگیــری ها و خشونت هایداخلیوت­ضعیفجبههمب­ارز بامنصورهاد­یوعربستانش­ود.اماانصاراه­لل قطعــاً در برابر آن دســته از طرفداران علی عبداهللصال­حکهاحتماالًبخواهندبهت­وطئه و تخریــب در برابــر انصاراهلل ادامــه دهند و درنتیجهبهت­ضعیفجبههمق­اومتدربراب­ر عربستان کمک کنند واکنش نشان خواهند داد و موضــوع اصلــی یا فرعــی روند مبارزه بــرای آنها مطرح نیســت. ب) این افزایش اعتمــاد بــه نفــس چنــدان موجــب تغییر صحنه مبارزه نشــود. زیرا اگرچــه انصاراهلل توانایینظا­میمناسبیدا­رندولیبرای­ورود بهدشتهایبا­زشرقیمنآما­دگینداشته باشد. زیرا این منطقه به سادگی مورد هدف حمالتنیروه­ایائتالفقر­ارخواهدگرف­ت. البتهازشوا­هدوقرائنبر­میآیدبهدلی­لآنکه آنجا برایشــان منطقه اســتراتژی­ک نیست، لــذا انصاراهلل فعالً عالقه و تمایلی به رفتن به سوی شــرق یمن (صحرای حضرموت) ندارد. این منطقه صحرایی، بســیار وســیع و کــم جمعیت اســت و هماکنون در کنترل طرفداران هادی است و نیروهای وابسته به القاعــده و داعش نیز در آنجــا حضور دارند و رفتــن بــه آن ســو باعــث گشــایش جبهه جدیــدی بــرای انصــاراهل­ل خواهد شــد. ج) اعتمــاد به نفــس انصــاراهل­ل باعــث جذب تدریجــی و بخشــی بــزرگ از قبایــل حامی صالحونههمه­آنهاومخصوص­اًمهمترین یاقدرتمندت­رینآنهاشده­واقداماتیا­زسوی جبهه مقاومت یمنی در مناطق کوهستانی غربوشمالیم­نصورتگیردک­هنیروهای ائتالف نیز فاقد توانایی ورود به آنها هستند. در این صورت بخشــی از آنها هم که جذب نشــده باشــند موضعــی در مخالفــت یــا موافقتنخوا­هندگرفت.

٣-تشکیلاتحاد­یهجدیدیازا­نصاراهلل و حــزب کنگــره از طریــق عناصــر تأثیرگذار ایــن حزب بهمنظــور تقویت قــدرت جبهه مقاومتعلیه­ائتالف.

4-عربستان با کشته شدن علی عبداهلل صالح، شلیک موشک به ریاض و تجربیات و نتایج حاصل از جنگ در سه سال گذشته، بهقــدرت انصــاراهل­ل اذعــان داشــته و بــا به رســمیت شــناختن آن و با توجه بــه اوضاع داخلی خــود و نیاز بــه آرامش بــرای انجام اصالحــات و انتقــال قــدرت بــه محمد بن ســلمان برای پایان بحران یمن مذاکرات را آغاز کند. این سناریو با توجه به بافت قدرت و نحــوه سیاســت و حکومــت در عربســتان خوشــبینان­ه اســت. این ســناریو تنهــا گزینه معقولبرایخ­روجعربستان­ازباتالقیم­ن استوعربستا­نسرانجاممج­بورخواهدشد بهاینگزینه­تندهد.

-5 کشــته شــدن علــی عبــداهلل صالح مایــه خشــم عربســتان بویــژه محمــد بــن سلمان شــود که در سیاســت خارجی اش، مجموعهای از شکســتها را متحمل شده اســت. در ایــن صورت باید منتظــر افزایش حجــم حمالت بیشــتر عربســتان بــه یمن باشــیم. اما افزایش حجــم حمالت نتیجه دلخواهعربس­تانرادرپین­خواهدداشت.

-6 گســترش حمالت هوایی بر مواضع انصــاراهل­ل، تقویــت مواضع منصــور هادی و کســب حمایت بیشــتر بینالمللــ­ی برای اعمالفشارب­یشتربرانصا­راهللبرایک­شاندن آنهــا بــه پای میــز مذاکــره. این ســناریو هم بهدلیــل آنکه ائتالف ضد یمنی تــا به حال هــر آنچه که توانســته انجام داده اســت و با توجه به تجربیات گذشــته احتمال مذاکره انصاراهلل با عربســتان بــدون اخذ تضمین برای قبول حقوق سیاســی ایــن جنبش در حکومتیمندر­اینشرایطبس­یارکماست.

-7 عربستان عالوه بر افزایش فشارهای نظامی بر انصاراهلل برای مذاکره یا استفاده از نقش میانجیهــا، بهدنبال رهبری فرزند علی صالح و ارتباط گیری با قبیله حاشد در راســتای ادامه ایجاد درگیری داخلی باشــد. اینسناریون­یزبهدلیلعد­ممقبولیتفر­زند صالحنسبتبه­پدرمقتولشچ­ندانزمینه ای برای اجرا ندارد.

٨- افزایــش فشــارهای بینالمللــ­ی بر عربســتان بــرای پایان جنگ یمــن بهدلیل اوضاع وخیم انســانی و شیوع قحطی و وبا، افزایش حمالت عربســتان با مشکل عدم مشروعیت بینالمللی مواجه شود. در این صورت انصاراهلل باید اوضاع و توازن داخلی را بــه گونــهای ســامان دهد که بتوانــد از این وضعیتاستفا­دهکند.

-9 شکســت ائتــالف و جدایی امــارات و عربســتان بهدلیــل طوالنی شــدن جنگ و پیامدهای آن برای اوضاع داخلی کشورها، بیحاصلــی جنــگ، از دســت دادن فردی تأثیرگذار مانند علی عبداهلل صالح که امید آنها بر پیروزی بر انصاراهلل بود و فشار افکار عمومی. در این صورت محمد بن ســلمان باید همه هزینههای بحران را خود بر دوش بکشد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran