Iran Newspaper

7 راهکار برای مقابله با اقدام ضد فلسطینی ترامپ

فلسطین باید به موضوع اول جهان اسالم برگردد ایران برای دفاع از قدس آماده همکاری بدون پیش شرط با همه کشورهای اسالمی است

-

رئیس جمهوری در ســخنرانی خود در اجالس فوقالعــاد­ه ســران کشــورهای ســازمان همــکاری اســالمی در اســتانبول، تأکیــد کــرد کــه فلســطین بایــد بــه موضــوع اول جهــان اســالم برگــردد. حجتاالســا­لم حســن روحانــی ضمــن تشــریح پیشــنهاده­ای هفتگانه جمهوری اســالمی ایران بــرای مقابله بــا این اقدام دولــت امریکا، گفت که جمهوری اســالمی ایران آمادگــی دارد با تک تک کشورهای اسالمی برای دفاع از قدس، بدون هیچ گونه مالحظه و پیششرطی همکاری کند.

اجالس فوقالعاده ســران کشــورهای سازمان همکاری اســالمی، یک هفته پس از آن برگزار شد کــه دونالد ترامــپ رئیس جمهــوری امریکا اعالم کرد ســفارت امریکا را از تلآویــو به بیتالمقدس منتقــل خواهــد کــرد.در ادامــه محکومیــت ایــن اقــدام از ســوی ملتهــا و دولتهــای اســالمی، دیروز ســران و مقامهای 57 کشــور عضو ســازمان همــکاری اســالمی در اســتانبول ترکیه ایــن اقدام و راههــای مقابله با آن را بررســی کردنــد. روحانی نیــز در ســخنرانی خود، هفــت پیشــنهاد راهبردی ایران را ارائه داد که محکومیت این اقدام، وحدت جهان اســالم و گفتوگو با شرکای امریکا از جمله آنهاســت. رئیس جمهوری هنگام ورود به محل اجالس از ســوی «رجب طیــب اردوغان» همتای ترکیــهای خــود مــورد اســتقبال گرفت.بــه گزارش پایگاه اطالعرســا­نی ریاست جمهوری، متن کامل سخنرانی رئیس جمهوری به این شرح است: بسم اهلل الرحمن الرحیم «سبحان الذی اســرى بعبده لیال من المسجد الحــرام الی المســجد االقصــی الذی بارکنــا حوله لنریه من آیاتنا انه هوالسمیع البصیر»

جنــاب آقــای اردوغــان، ریاســت محتــرم جمهوری ترکیه رؤسای محترم کشورهای اسالمی رؤسای هیأتهای شرکت کننده السالم علیکم و رحمة اهلل و برکاته در ابتــدا مراتب قدردانی خــود را از برادر عزیزم جناب آقای رجب طیب اردوغان به جهت برگزاری این نشست بسیار مهم اعالم میکنم. موضوعی که باعث گردهمایی ما شــده اســت تبادل نظر درباره فاجعــه غمانگیــز و زخــم کهنه امت اســالم در 100 سال اخیر است که با توطئه بالفور شروع شد و اینک بــا اقدام غلط و غیر قانونی رئیس جمهوری امریکا برای انتقال سفارت این کشور به شهر قدس شریف فصل جدیدی در آن پدید آمده است.

امــروز از قــدس ســخن میگوییــم کــه اولیــن قبلــه گاه مســلمانان و ســومین حــرم مقــدس اســالمی اســت و هویــت و اعتبــار فلســطین بــه آن شــناخته میشــود. انتفاضــه جدیــد مــردم مجاهــد فلســطین در روزهــای گذشــته علیــه امریــکا و اشــغالگرا­ن صهیونیســت یــک بــار دیگــر آشــکار ســاخت که فلســطینیا­ن به طرحهــای پوچ دل نبسته، و برخواسته بحق خود پافشاری میکنند.

خوشبختانه کشورهای اسالمی در قبال رویکرد دولت امریکا نســبت به شهر قدس واکنشی سریع از خود نشان دادند و تشکیل این نشست معطوف بــه قرائــت درســت کشــورهای اســالمی از اقــدام نادرست رئیس جمهوری امریکا است. برادران و خواهران گرامی

بایــد از همــه راههــای ممکن مانع اجــرای این اقــدام غیرقانونــ­ی دولت امریــکا شــویم. اما جای طرح این سؤال وجود دارد که چه عناصر و عواملی باعــث شــد رئیــس جمهــوری امریــکا اینچنیــن گستاخانه حرمت شکنی کند؟!

بــه عقیده مــن آنچه بیــش از هر چیــز دیگری محــرک و مشــوق این تصمیم گیری بــوده، تالش برخــی برای ایجــاد ارتباط با رژیم صهیونیســت­ی و هماهنگی و همکاری با آن رژیم اســت که به جای مقابله با تهدیدهای صهیونیســت­ها، در همراهی با امریکا و رژیم صهیونیســت­ی، نسخههایی را برای آینــده فلســطین تجویــز میکننــد کــه در صــورت عملــی شــدن، صهیونیســت­ها بــرای همیشــه بر فلسطین مسلط خواهند شد.

امــروز دیگــر همــه میداننــد کــه بــزرگ ترین دشــمن یهودیان، نه مســلمانان و نــه اعراب بلکه طرح خطرناک صهیونیســم اســت. ما مسلمانان و مســیحیان و یهودیــان، صاحبــان تاریخــی ایــن منطقه هســتیم. این صهیونیستها هستند که در این جمع غریبهاند و خود را بر این منطقه تحمیل کردهاند؛ آنانی که بذر تروریســم و خشــونت گرایی را از ســالهای آغازیــن قــرن گذشــته بــه منطقــه مــا آوردنــد.در طــول چنــد دهــه گذشــته رژیــم صهیونیستی مسئول کشــتار و آوارگی فلسطینیان و بــی حرمتی به مقدســات اســالمی در فلســطین اســت و در تمامــی ایــن جنایــات، ایــاالت متحده امریکا با آن همراه و در شورای امنیت با وتوی خود آن را حمایت کرد و در ارســال انواع ســالح مخرب بــرای جنــگ افروز از هیچ تالشــی فروگــذار نکرد و متأســفانه برخی امریکا را در طول سالها مذاکره، داور گرفتند یا از آن حمایت خواستند و دل در گرو میانجیگری آن ســپردند. ایــاالت متحده هیچ گاه میانجــی صادقی نبوده و نخواهد بــود. اقدام اخیر دولت امریکا برای کسانی که هنوز روزنه امیدی به ایفای نقش مثبت امریکا در حل بحران فلسطین داشتند آشکارا روشن ساخت که امریکا تنها در پی منافع حداکثری صهیونیســت­ها است و احترامی بــرای خواســتهها­ی مشــروع فلســطینیا­ن قائــل نیست. آقای رئیس

بــرای مقابلــه با ایــن اقدامات ظالمانــه و کوته نظرانــه ضــرورت دارد اقدامات عملی ذیــل را در سرلوحه برنامه جمعی خود قرار دهیم:

-1 ضروری است تصمیم اخیر امریکا در اعالم قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال ســفارت خود به آنجا بشــدت از سوی این اجالس محکوم شود.

-2 در شــرایط کنونی، وحدت جهان اســالم در برابر رژیم صهیونیســت­ی بســیار ضروری است. اگر در برخی از مســائل با هم اختــالف نظر داریم، اما در مــورد دفــاع از قــدس و آرمــان فلســطین نباید اختالفــی داشــته باشــیم. همه معضــالت جهان اســالم از طریق گفتوگــو قابل حل اســت. تنها از طریــق وحدت اســالمی اســت که بهتر میتــوان از حقوق امت اسالم و قدس حمایت کنیم.

-3 دولت امریکا باید متوجه این واقعیت بشود که جهان اســالم نســبت به سرنوشــت فلسطین و قدس شــریف بی تفاوت نبوده و به ســخره گرفتن مصوبــات بینالمللی و نظــرات اکثریت قریب به اتفاق جامعــه بینالمللی در موضوع فلســطین، بدون هزینه سیاسی نخواهد بود.

4 - کشــورهای اسالمی به طور یکپارچه موضع اصولــی خود درمخالفت با اقدام اخیر امریکا را در گفتوگو با شــرکای امریکا بویژه کشورهای اروپایی مطــرح و بر لــزوم پایداری همــه کشــورها در برابر تصمیم اخیر ترامپ تأکید کنند.

5 - بایــد موضــوع فلســطین بــه موضــوع اول جهان اســالم برگردد. با شکســت داعش درعراق و ســوریه و لــزوم تــداوم مبــارزه با دیگــر گروههای تروریســتی، نباید از خطرات رژیم صهیونیســت­ی از جمله زرادخانه هستهای این رژیم که کل جهان را مورد تهدید قرار میدهد غافل باشیم.

-6 ســازمان ملل متحد بویژه شــورای امنیت و مجمــع عمومی آن در مقطع کنونی نقش کلیدی در مخالفــت بــا تصمیم اخیــر امریکا دارنــد. الزم است هیأتهای نمایندگی کشــورهای اسالمی در ســازمان ملل به طــور فعال در مباحثات شــرکت کنند.

-7 بایــد تحــرکات رژیــم صهیونیســت­ی به طور مســتمر مورد رصد قــرار گیرد و ســازمان همکاری اســالمی در صورت نیاز برای اتخــاذ تدابیر الزم در سطح وزیران یا سران تشکیل جلسه دهد.

جمهوری اسالمی ایران آمادگی دارد با تک تک کشورهای اســالمی برای دفاع از قدس بدون هیچ گونه مالحظه و پیش شرطی همکاری کند. اِن ‪ُ ُ َ‬تنصروااهلل ‪ُ ُ َ‬ینصرکمَ وَُ یثت ‪ُ َ َ‬اقدامکم

َ و السالم علیکم و رحمةاهلل و برکاته ■

دیدار روحانی با اردوغان

روحانی در حاشــیه نشست ســازمان همکاری اســالمی با رجب طیــب اردوغان رئیس جمهوری ترکیــه دیــدار و گفتوگــو کــرد. وی در ایــن دیــدار آمادگــی تهــران را بــرای توســعه همکاریهــا­ی اقتصــادی بــا آنــکارا مورد تأکیــد قــرار داد و گفت: ضــروری اســت که هر چــه ســریعتر توافــق تبادل تجــاری با پولهای ملی دو کشــور عملیاتی شــود. روحانــی همچنین با قدردانــی از برگزاری اجالس فوقالعاده ســران ســازمان همکاریهای اسالمی در استانبول و با تأکید بر اینکه همکاری مشترک ما برای تقویت ثبات و امنیت در سوریه باید همچنان ادامــه یابد، افزود: کشــورهای منطقــه بویژه ترکیه و ایــران باید همــکاری درازمدتــی در منطقه برای مبارزه با تروریسم داشته باشند.

رئیس جمهوری ترکیه نیز در این دیدار با اشاره بــه حضور گســترده رؤســای کشــور عضو ســازمان همــکاری اســالمی در نشســت اســتانبول گفت که این حضور گسترده نشانه اشتراک نظر ما در مورد فلســطین اســت و امیــدوارم ایــن وحــدت باعــث شــود کــه هر چــه بیشــتر در مســیر احقــاق حقوق ملــت فلســطین گام برداریــم. اردوغــان بــا تأکید بر ضرورت گســترش بیش از پیــش همکاریهای تهران– آنکارا گفت: باید همکاریهای دو کشور در همه زمینههای مورد عالقه بیش از پیش گسترش یابد. روحانی دیشب به تهران بازگشت.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran