Iran Newspaper

هنرمندان از وزارت ارشاد ادب ، صداقت و امانت میخواهند

-

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی در سفر هفته گذشته خود به قمضمندیدار­وگفتوگوباآ­یتاهللیزدی­رئیسجامعهم­درسینحوزهع­لمیه و حجتاالسالم­والمســلمی­ن شهرســتانی نماینده آیتاهلل سیستانی در جلسه درس اخالق آیتاهلل العظمی جوادی آملی نیز حاضر شــد و با ایشــان دیدار و گفتوگوکرد.صالحیدراکا­نتتوئیتریخ­وددربارهای­نسفراینگون­هنوشت:«در دیداری که دیروز با آیتاهلل جوادی آملی داشتم، نکتهای را یادآور شدند، اینکه هنرمنداناز­دولتمردانت­وقعزیادیند­ارند،تنهاسهموضو­عراانتظارد­ارند:ادب، صداقت و امانت. آرزومندم که مدیون این سه خواسته نشوم.» ســیدعباس صالحی که در ســفرش به قــم درهمایــش کتابخانهها­ی تخصصی اســتان قــم (مکنــا) هــم حضورپیــدا کــرد طــی ســخنانی در این همایــش گفت: نقــش کتابخانههـ­ـای تخصصی تنها امانت دادن کتاب نیســت بلکــه باید کمک کننــد تا مســألههای کمتــر پرداخته شــده علوم، مورد رســیدگی جدی قــرار گیرد. اوافــزود: کتابخانههـ­ـای تخصصــی بایــد بــرای پرداختن بــه موضوعــات جدید و مســتحدث شــکل بگیرد و از هر نظر غنیتر و متفاوتتر از کتابخانهها­ی عمومی باشــد و همانگونه که کتابخانهها­ی عمومی فضای عام دانش را فراهم میکنند، کتابخانهها­ی تخصصی نیز بنا به نقش و رسالت خود، باید قرارگاهی جدی برای پشــتیبانی تولید علم و دانش در کشور باشد. کتابخانه سیاسی، فرهنگ و معارف قرآنی ...و در دهه ۰6 در قم بوده و عده زیادی از بزرگان مراوداتی با آنها داشــتند، امروز شــاهد گســترش این کتابخانهها در این شــهر مقدس هســتیم و از نماینده آیتاهلل سیستانی و علما و مراجع تقلید نیز که کتابخانهها­ی تخصصی زیادی را دایرکردهان­د،قدردانیمیک­نیم.

او بــه ارتباطات و گســترش کتابخانههـ­ـای تخصصی حوزههــای علمیه درون مجموعه قم و کتابخانهها­ی سایر کشور تأکید و یکی ازخطوط ارتباطی میان حوزه با بیرون را وحدت حوزه و دانشگاه مطرح کرد. تعامالت کتابخانه تخصصی قم با تهران و ایران هم جامعه علمی دو نهاد را به یکدیگر نزدیک میکند و هم در رأس تولید دانش و علم نقشهای جدیتری را خواهد داشت. صالحی در ادامه گفت: کتابخانهها­ی تخصصی باید مناسبات خود را با مخاطبان تقویت کنند و با این نگاه و نگرش فرصتی برای پاتوق علمی شــدن نخبگان یک رشته فراهم کنند. پاتوق شدن نخبگان نیاز به مهارت و دانش دارد و اگر بخواهیم کتابخانه را باشگاه رشته خاص کنیم باید مهارتهای الزم را کسب کنیم. تبدیل کردن کتابخانه تخصصی بــه پاتــوق محققــان آن علــم، نیازبــه کارآمــدی دارد و بایــد کارگاههــا­ی افزایش مهارتهای ارتباطی نیز برای کتابداران برگزار شود. ■ جشنوارهداس­تانبانه،قوامبخشآرم­انهاینابان­سانیواسالم­ی

وزیــر فرهنــگ و ارشــاد اســالمی همچنیــن در پیامی بــه یازدهمین جشــنواره سراسری داستان بانه ادبیات را عرصهای گسترده برای نیل آدمی به ادراک خویش و جهــان پیرامون دانســت و گفت: درســاحت ادبیات اســت که مفهوم انســانیت میتواند در البه الی آفرینشهای استعالیی ادبی، به وسیله خود انسان کشف شود و تصــور جهانی بیبهره از ادبیــات، دنیای زیبایی نخواهد بود و بیهویتی معنوی در چنین جهانی سرگشــتگی انســان را در پی خواهد داشــت. در بخش دیگری از این پیام آمده اســت: جشــنواره داستان بانه در دومین دهه برگزاری خود به مثابه رســالهای فاخر مسیر آگاه ســاختن جامعه، قوام بخش آرمانهای ناب انسانی و اســالمی اســت که در تالقی دو عرصه ادبی فارسی و کردی و تضارب اندیشههای گفتمانهــا­ی ادبی متنوع، افقهــای جدیدی را فــرا روی مخاطبان فرهیخته این جشنواره میگشاید. اهمیت این رویداد تأثیرگذار فرهنگی - ادبی و حمایت همه جانبه از آن ضروری اســت و همتی مضاعف، هم از ســوی مسئوالن و هم از سوی مخاطبان و شرکتکنندگا­ن و عالقه مندان این حوزه میطلبد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran