Iran Newspaper

سرمای‌هگذاری‌01‌هزار‌میلیارد‌تومانی‌بخش‌خصوصی‌در‌بنادر

با امضای 13 تفاهمنامه همکاری دریایی و بندری انجام شــد

-

بـــا حضـــور وزیـــر راه و شهرســـازی تفاهمنامهه­ـــای مختلفی بین ســـازمان بنـــادر و بخش خصوصی برای توســـعه بنـــادر و ســـواحل شـــمالی و جنوبـــی به امضا رســـید. ایـــن تفاهمنامهه­ـــا میان ســـازمان بنادر و دریانـــور­دی با صندوق ضمانـــت صـــادرات ایـــران، شـــرکت عمـــران و بهســـازی شـــهری، شـــرکت فرودگاههــ­ـا، هلدینگ ســـیاحتی و مراکز تفریحی بنیـــاد مســـتضعفا­ن...به امضا رســـید. تفاهمنامهه­ـــا بـــه ارزش 10 هزار میلیـــارد تومـــان تا پایان ســـال از ســـوی بخـــش خصوصی با همـــکاری تعدادی دستگاههای تابع وزارت راه و شهرسازی در بنادر شمالی و جنوبی انجام میشود. ایـــن تفاهمنامهه­ا در حوزه هشـــت بندر شـــهید رجایی، بندر امـــام خمینی(ره)، بندر بوشهر، بندر چابهار، بندر خرمشهر، بندر امیرآباد، بندر انزلی و بندر نوشـــهر اســـت. عبـــاس آخونـــدی وزیـــر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای تفاهمنامهه­ای سازمان بنادر با بخش خصوصی و شرکتهای دولتی 4 برنامه تجهیز و توســـعه زیرساختهای ریلی در بنادر بازرگانی کردن رویکرد بنادر ارتباط مستقیم بنادر با شهرهای بندری و مدیریت کریدورهای مختلف در کشور را مهمترین برنامهها برای توسعه بنادر و بهدنبال آن تبدیل شدن ایران به کریدور ترانزیتیمن­طقهنامبرد. آخوندی گفت: این کافی نیست که فقط به موقعیت ژئوپلیتیک ایران تکیه کنیم بلکه برای تبدیل شدن به هاب ترانزیتی باید قدرت رقابتی در بنادر را ایجاد کنیم و اگـــر بـــه این موضـــوع توجـــه نکنیم در ترانزیت مشـــکل جدی خواهیم داشت. محمولههایـ­ــی که در ماههای گذشـــته از هند به مقصد افغانستان در بندر شهید بهشـــتی تخلیه شـــد را مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شـــدیم مشکالت زیادی بـــرای انتقـــال بـــار از کشـــورهای دیگر به مقاصد مختلف داریـــم و باید با تعیین مدیـــر بـــرای هـــر کریـــدور در کشـــور این مشکالت را حل کنیم.

وزیـــر راه و شهرســـازی بـــا اشـــاره بـــه مســـئولیت اجتماعی ســـازمان بنادر در توسعه بافت شهری شهرهای بندری از عدم حمایت این ســـازمان از شـــهرهای بندریانتقا­دکرد.مهمترینبحث­دریایی این است که باید قدرت رقابت در سطح جهانی پیدا کنیـــم. حمل و نقل دریایی، میدان بازی جهانی است و نمیتوانیم به اندازه اقتصاد ملی در حوزه دریایی اکتفا کنیم.این قدرت رقابت شامل هوشمند شدن بنادر، تجهیزات، ایمنی، عملکرد روان، ســـخت افزارهـــا و نـــرم افزارهـــا و سیستممقررا­تاست. ■ افزایشظرفی­تبندرشهیدر­جایی به۸ میلیون TEU

محمد راســـتاد مدیرعامل ســـازمان بنـــادر و دریانـــور­دی هم در این مراســـم بـــا بیان اینکه ارتقـــای ظرفیت کانتینری بنادر در دســـتور کار است گفت: با شروع زیرساخت فاز سوم بندر شهید رجایی که کمیســـیون مناقصه آن 4 بهمن 96 اجرا و تکلیف پیمانکار مشـــخص میشـــود، ظرفیـــت کانتینری این بندر، ظرف ســـه سال به 8 میلیون TEU میرسد.

وی گفـــت: با شـــروع زیرســـاخت فاز ســـوم بندر شـــهید رجایی که کمیسیون مناقصـــه آن 4 بهمنماه امســـال اجرا و تکلیف پیمانکار مشـــخص میشود، در سه ســـال ظرفیت کانتینری بندر شهید رجایی به 8 میلیون TEU میرسد و 860 هزار میلیارد ریال سرمایهگذار­ی را در این حوزهپیشبین­یمیکنیم.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran