Iran Newspaper

اصل برائت به منزله عدم امکان تعقیب متهمان نیست

-

پاسخ دادستانی تهران به احمدینژاد:

احمدینــژا­د دیروز با دســتهای هرچنــد خالی، به وعده خود عمل کــرد. پس از پایان مهلت ادعایی ۸4 ســاعته بــه رئیــس قوه قضائیــه، او با انتشــار یــک ویدئو، «عملکرد ۸ ســاله آقای آملی الریجانی رئیس قوه قضائیه» را بررســی کــرد، ویدئویی که جز تکرار ادعاهــای گذشــته، مطلب تازهای نداشــت. لحظاتی پس از انتشــار ایــن ویدئو، روابــط عمومی دادســتانی تهــران و خبرگزاری میــزان با انتشــار دو مطلب جدا در ایــن خبرگــزاری، به اظهارات رئیس دولتهای نهم و دهم پاســخ دادند. در این پاســخها، احمدینــژا­د، منحرف و فتنهگر توصیف و به او توصیه شــد که به جــای تهدید دیگران، به مرجع قضایی پاســخگو باشــد و قبل از شــروع پردهای دیگر از این نمایشنامه، قدری به پرده آخر بیندیشد.مطابق آنچه روابط عمومی دادســتانی تهران منتشر کرده اســت، احمدینژاد در ویدئوی قبلی مدعی شده بود که «رئیس محترم قوه قضائیه که بیش از همه باید پایبند به قانون اساسی و قوانین عادی باشد، به کرات این اصول را زیر پا میگذارد» و از جمله «در جمع غیرعلنــی دانشــجویا­ن... عناوین مجرمانهای را» به احمدینــژا­د و همکارانش نسبت داده و از جمله آنان را «فتنهگر، منحرف و حامی بابک زنجانی» نامیده است.دادســتانی تهران، نخســت تأکید کرد که مفاد اصل 37 قانون اساســی که پایــه را بر فرض اولیه «برائت» گذاشــته، به منزله عدم امکان تعقیب متهمان کــه دالیلــی علیه آنها موجود اســت، نیســت. همچنین درباره برخــی همکاران نامبــرده (احمدینژاد) نیز نوشــت که دالیل قابل توجهی بر انتســاب اتهامات موجود است که مطابق مقررات در حال رسیدگی است.احمدینژاد در ویدئوی قبلی عنوان کرده بود که «اگر اعضای دولت ما هر ارتباطی با ایشــان (زنجانی) دارند مستنداً اعالم کنند که دادستانی تهران در پاسخ گفت: اوالً، برخالف رویه غیرقانونی احمدینژاد مبنی بر ایراد توهین، تهمت و افترا به اشخاص از طریق رسانهها و شبکهها به نحو آشکار که خالف قوانین و واجد وصف مجرمانه است، قوه قضائیه وظیفهای در اعالم عمومی اتهامات یا جرایم ارتکابی از سوی افراد ندارد، ثانیاً، پروندههای افرادی از دولت پیشین که مرتبط با محکومعلیه بابک زنجانی بودهاند، تحت رسیدگی است.

دادســتانی، ضرباالجــل ۸4 ســاعته تعییــن شــده از ســوی احمدینــژا­د را ناشــی از تمایــل وافــر او و جریان همراه بــا وی به ایجاد هیاهو و تشــویش اذهان عمومی دانســت و تأکید کرد کــه این جمله تهدیدآمیز تأثیــری در عزم قضات رســیدگیکن­نده بــه پروندههــا­ی اتهامــی افــراد مرتبط بــا احمدینــژا­د نخواهد داشــت، چــرا که مســئوالن قضایــی با ایــن قبیل اظهــارات و اقدامــات متهمان ذینفــوذ و حامیــان آنها که بــه جای حضور در مرجع قضایــی، با قصد انحراف اذهــان عمومی یا اضرار به مقامات قضایی، اقدام به نشــر اکاذیب یا ایراد افترا و توهیــن از قبیل «دادگاه فرمایشــی تحت امــر خودتان» میکنند، آشــنا بوده و ایــن روال معمول چنین افرادی برای فرار خود یا دیگران از محاکمه و مجازات اســت. به نامبــرده توصیه میشــود به جای تهدیــد دیگران، بــه مرجع قضایی پاسخگو باشید.

همزمــان بــا ایــن اطالعیــه، خبرگزاری میــزان یک «مقالــه وارده» بــا عنوان «میان پرده دیگری از احمدینژاد، حتی در آخرین ویدئوی ضبط شدهاش هم نتوانست دروغ نگوید!» منتشر کرد.

ایــن مقالــه بــا «غیرمتعــار­ف» خوانــدن تعییــن ضرباالجــل از ســوی احمدینــژا­د، تأکید کرد که رئیس قوه قضائیه از احمدینژاد به عنوان منحرف و فتنهگر یاد نکرده اســت، حال اگر احمدینژاد و همکارانش حســب مشــهور و بر اســاس آنچه مردم درباره شما میاندیشند، خود را مصداق جریان انحرافی و فتنهگــر یافتهانــد! بــه جای ســؤال از قوه قضائیه بهتر اســت در ممشــای خود تأمــل کنند.این مقاله، احمدینژاد را فردی خواند که «از نظر بســیاری از مردم و رسانهها، اوصاف و ویژگیهایی چون دروغگویی، فتنه و انحراف دارد» و افزود: «فتنــه و انحراف، اوصافی اســت کــه در محکمه وجدان، تاریــخ و افکار عمومی قابل رسیدگی است، اما عناوین مجرمانه او، نامهای دیگری دارد که به پشتوانه دالیل متعدد و متنوع در دادگاه بدانها رسیدگی خواهد شد.»

ایــن خبرگــزاری، اقدامــات احمدینژاد در انتشــار ایــن ویدئوها را خط و نشــان کشیدن، گروگانگیری رسانهای و قصهای پلیسی توصیف کرد و نوشت: احمدینژاد ازقوهقضائی­هخواستهاست­اسنادفتنهگ­ری،انحرافوارت­باطویبامفس­دانرامنتشر کند. بدیهی است دستگاه قضا، در انتشار اسناد اتهامات یک متهم، بیش و پیش از هرچیز از قانون تبعیت میکند و منتظر اجازه یا ضرباالجل نمیماند! اما در عین حال، برای انتشــار ســند انحراف وی، راه دور نباید رفت. همین کلیپ و کلیپهای قبلــی وی کــه در آنهــا لحنی ســتیزهجو و پر آشــوب دارد، بهترین ســند بــر انحراف احمدینژادا­ست.اواسنادفتن­هگریوانحرا­فشرابارهاخ­ودبهدستخوی­شمنتشر کردهاست.پسآقایاحمد­ینژاد!نیازیبهضرب­االجلنیست.هرچهمیخواه­ید «اظهارنظر»کنید،امابدانیدک­هبرخالفاظه­ارنظرکهحقی­اساسیاست،تشویش اذهانعمومی،نشراکاذیب،توهینوافتر­اتضییعحقعا­مهولطمهبهن­ظمعمومی به حساب میآیند. پس قبل از شروع پردهای دیگر از این نمایشنامه، قدری به پرده آخربیندیشی­د.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran