Iran Newspaper

برخی با ناامید کردن مردم، آب به آسیاب دشمن می ریزند

-

آیـــتاهلل آملـــی الریجانـــ­ی گفـــت: یکـــی از قویترین مؤلفههای اقتدار جمهوری اســـالمی در منطقه و جهان، شـــهادت و حضور شهیدان اســـت. به گزارش میـــزان، رئیس قـــوه قضائیه روز گذشـــته در اولین روز از سفر استانی خود به اســـتان ایالم در دیدار با خانواده معظم شهدا، ایثارگـــر­ان و جانبازان و رؤســـای عشـــایر افزود: امـــروز نظام اســـالمی و انقالب اســـالمی ایران نقـــش بیبدلیلی در منطقه دارد و هیچ کس را یارای انکار آن نیســـت. وی بـــا بیان اینکه امروز توانایی نظامی ایران بر کســـی پوشیده نیست، تصریح کـــرد: توانایـــی علمی و توانایـــی ایران در حیطههای مختلـــف فرهنگی هم بر احدی پوشیده نیست و تأثیر جمهوری اسالمی بسیار فراتر از تأثیر قدرت نظامی است.

رئیـــس دســـتگاه قضـــا همچنیـــن در دیدار قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان ایالم با انتقاد از اینکه برخیها تمام خدمات دســـتگاه قضایـــی را نادیـــده میگیرنـــد و با ســـیاهنما­یی و ناامیـــد کردن مردم، آب به آســـیاب دشـــمن میریزند، گفت: قـــوه قضائیه تا ایدهآل فاصله دارد، ولـــی باید دید از کجا آغـــاز کردیم و امروز به کجا رسیدیم.

به گزارش ایسنا، آیتاهلل آملی الریجانی با انتقاد از میزان بودجه قوه قضائیه گفت: جذب نیرو برحسب ظاهر قانون و مصوبات مجلس و دولت است. اگر این تعبیر را به کار ببریم که در بحث بودجه و استخدام قوه قضائیه میجنگد، واقعیت اســـت. دســـتگاهه­ا کمـــک نمیکنند، البته مدعیاند که محدودیت دارند ولی اگرچه دولت دارای محدودیت اســـت، اما نمیدانیم ایـــن محدودیـــت عادالنـــه بین قـــوه قضائیه و دســـتگاهه­ای دیگر تقســـیم شـــده یا خیـــر. اگر بناست محدودیتها تقسیم شود، باید عادالنه تقسیم شود.

وی ادامـــه داد: ما تـــالش خودمان را در این بـــاره میکنیـــم، ولـــی مجموعـــها­ی از مضایق قانونی و مضایق اجرایـــی و عملی وجود دارد؛ یعنـــی دولت بخواهـــد میتوانـــد در چارچوب قانون پرداخت کند، ولی نمیکند. یک زمان از سوی معاونت برنامه و بودجه به من گفته شد کـــه ما قانونی داریم که به دولت اجازه میدهد وقتـــی مجموعـــه درآمدهـــا­ی دولـــت کفایت پرداخـــت همه بودجـــه را نمیکنـــد، میتواند بـــه نظر خـــود اولویتبندی کند و مـــن در آنجا اصرار کردم که قانـــون مربوطه را بیاورید. ماده را خواندیـــم و اصالً این اختیار بـــه دولت داده نشـــده که بودجه مجلس را اولویتبندی کند. هماکنون که زمان مجلس است، از نمایندگان میخواهیم که نیازهای قوه قضائیه را ببینند.

رئیس دستگاه قضا گفت: علیه قوه قضائیه تبلیـــغ میشـــود کـــه قـــوه قضائیـــه مخارجش زیـــاد اســـت که ایـــن موضوع کذب اســـت. یک زمانی دولت اصالحات خواســـت علیه شورای نگهبـــان تبلیغ کند و میگفت شـــورای نگهبان 12 عضـــو دارد و 12 میلیـــارد بودجـــه. هر عضو بـــا یـــک میلیـــارد چـــکار میخواهد بکنـــد؟ در حالی که شـــورای نگهبان مجموعهای از دفاتر، بخشهای استانی و ســـتادهای مختلف است. اکنـــون هـــم علیه قـــوه قضائیـــه این ســـخنان گفته میشـــود.آملیالریجا­نی اضافـــه کرد: به لحاظ شـــرع و قانون اساسی عالوه بر اینکه قوه قضائیه مرکز تظلمخواهی و شـــکایت اســـت، مســـئولیت­های خطیر دیگری دارد. همچنین موضـــوع عدالت که غایت قوه قضائیه اســـت، بدون استقالل و اقتدار این اختیارات و وظایف قابـــل تحقـــق نیســـت. در قانـــون اساســـی این اختیارات نوشته شده و بر استقالل قوه قضائیه تأکید شده، اما اینها کفایت نمیکند، اینها یک انشا است. ما برای اقتدار و استقالل قوه قضائیه باید در عمل اقدام کنیم.

رئیس دســـتگاه قضا تأکید کـــرد: ما در طول این چند ســـال اصرار داشـــتیم که قوه قضائیه باید با هر هزینهای اســـتقالل خود را حفظ کند. در طول این چند سال برخی از دولتها اصرار داشـــتند با روشهای غیرقضایـــ­ی و حقوقی به قوه قضائیه نزدیک شـــوند و مشکالتشـــ­ان را حـــل کنند؛ ما زیر بار نرفتیـــم و فقط یک حرف داشتیم، آن هم عمل به قانون و رعایت حقوق مردم بـــود. افـــرادی که یـــک زمانـــی صاحب قدرتنـــد اگـــر قوه قضائیـــه به سراغشـــان برود، میگویند من معاون رئیس جمهوریام، یکی میگوید من رئیس جمهوریام و یکی میگوید من وکیل یا وزیرم، در حالی که قانون برای همه نوشته شده است. بســـیاری از این هجمههایی که علیه قوه قضائیه مطرح میشـــود، ناشی از همینها است.

وی اضافـــه کرد: دشـــمن بیرونـــی از اقتدار قـــوه قضائیه هراس دارد. قـــوه قضائیه در فتنه 88 ایســـتادگ­ی کـــرد و در فتنههای مشـــابه هم اینچنیـــن خواهد بـــود. قـــوه قضائیه بـــا اقتدار خواهد ایســـتاد. اگر بنا باشد اجرای قانون فقط برای افراد ضعیف باشد و افراد صاحب قدرت کنار بکشند، این اجرای عدالت نیست. عدهای با فریبکاری پاســـخگوی­ی به قانـــون را به طرف دیگری میبرنـــد و سیاســـیکا­ری میکنند. اگر قـــوه قضائیه بخواهد وظایف خود را عمل کند، باید در میدان نبرد با اقتدار و با صالبت بایستد و قانـــون را اجـــرا کنـــد و بـــه تخلـــف متخلفین رسیدگی کند.

آملـــی الریجانی با اشـــاره به ســـخنان اخیر مقام معظم رهبـــری، گفـــت: از مقام معظم رهبری تشـــکر میکنم که امروز ســـخنان بسیار مهمی داشـــتند. عدهای ســـیاهنما­یی میکنند، قوه قضائیه با هزاران هزار پرونده و با میلیونها خدمت به مردم، خدمترسانی میکند، اینها خدمات قـــوه قضائیـــه را زیر ســـؤال میبرند و ســـیاهنما­یی میکننـــد، این ســـیاهنما­ییها چه وجهی دارد. دشـــمن کـــه کار خـــود را میکند و ســـالها در پـــی تخریب قوه قضائیه اســـت. در درون کشـــور هم عدهای آب به آسیاب دشمن میریزنـــد. با ناامید کردن مردم و ســـیاهنما­یی کردن رســـیدگی به میلیونها پرونده و خدمات قضایی را نمیبینند و یـــک پرونده را با تحلیل خـــود ســـیاهنما­یی میکنند؛ چرا بـــه این مقدار بیانصافی انجام میشـــود. ایـــن همه قضات امین با کمال سالمت کار میکنند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran