Iran Newspaper

صدا و سیما نقد نمیکند تخریب میکند

- گپ روز

محمد هاشــمی، رئیس اسبق ســازمان صدا و سیما هــم مانند خیلی از منتقدان این رســانه، برنامههای جام جم را یکی از زیرساختهای اعتراضات اخیر میداند. او در گفتوگو با «ایران» توضیح میدهد که صدا و ســیما در شناخت و بیان مشکات کشور خوب عمل نکرده است.

بســیاری از منتقــدان عملکــرد صدا و ســیما، این رســانه و برنامههایـ­ـش در طول ســالهای اخیر را یکــی از زیرســاخته­ای اصلی اعتراضــات اخیر میدانند. شما هم با این نظر موافق هستید؟

آن طور که از ظاهر ناآرامیهای اخیر میشــد برداشــت کــرد، دلیــل ایــن حرکــت نارضایتی از وضعیت اقتصادی کشور بود. وقتی به عقبه این حرکــت نگاه کنیم و اینکه چــه جریانی در داخل زمینه این حرکت را با شعارها و مطالبی که بیان میکرد مهیا کرده بود، نقش صدا و ســیما بهتر روشن میشــود. آنچه که در صدا و سیما انجام میشود، در واقع نقد دولت و یک جریان سیاســی نیســت، بلکه تخریب آن اســت. در نقد ارزیابــی عملکــرد و مجموع کارنامههــ­ای مثبت و منفی ماک قــرار میگیرند امــا آنچه که صدا و ســیما انجام میدهد، تکیه و تأکید بــر ناکارآمدیه­ا و البته برجســته کردن مشکات کشور اســت. منتها توجه ندارند که مردم و قشری که معترض بودند، عموماً فرقی بین دولت و بقیه ارکان نظام نمیگذارند و همه چیــز را نظــام میدانند. به همیــن دلیل هم دیدیــم که خیلی زود شــعارها از مخالفت با دولت به سمت کلیت نظام چرخید. شــما در همین چنــد روز اگــر برنامههای صــدا و ســیما را دیدهاید و آنهــا را رصد کردهاید، چه برداشتی از خط و مسیر این برنامهها دارید؟

مــن خیلــی زیــاد برنامههــا را ندیــدم امــا آنچه کــه مــن میدیدم، بیشــتر برنامههای حمایتی علیه این ناآرامیها بود که از مردم و کارشناسان علیه این اتفاقــات گزارشها و صحبتهایی پخش میشــد و در خیلــی از این برنامهها هم ریشه این اتفاقات صرفاً به خارج از کشور مربوط دانسته میشد. خب چه ارزیابی از این رویکرد دارید؟

چند مســأله در این میان وجود دارد. یکی اینکــه طرف دیگر این نا آرامیها یعنی موضع معترضان و حرف آنها از یکی دو روز اول نادیده گرفته شد. خب این میتواند معترضان اخیر را بیشتر از قبل عصبانی و ناامید کند. چون به هر حــال با خود فکر میکنند تا همین دیروز صدا و ســیما و رســانههای دیگری که خــط مخالفت با دولت دارند، تمام تمرکز خود را بر بیان مشــکات اقتصادی گذاشته بودند و مدعی بودند که صدای مردم هستند و یک باره تمام معترضان را آمدند به بیگانگان نســبت دادند، این تناقض است. من نمیخواهم بگویم در میان معترضان مرتبطین با معاندان نظام وجود نداشت اما کل معترضان این افراد نبودند. نکته بعدی این اســت که صدا و ســیما باز هم آمد تمام بار را به دوش دولت انداخت و دولت را مســئول همه مشــکات کشور معرفی کرد. در حالی که میدانیم به هیچ عنوان چنین نیســت. مثاً خود صدا و سیما تا به امروز حتی یک گزارش ساده هم درباره عملکرد مالی خود به هیچ دستگاهی نداده است و هیچ جایی از آن حساب کشی نکرده.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran