Iran Newspaper

روسیه : روندهای داخلی ایران ارتباطی به شورای امنیت ندارد

ظریف: بهترین شیوه احترام ترامپ به ملت ایران، محروم کردنشان از منافع اقتصادی برجام است!

-

امریکا در شرایطی درخواست برگزاری نشســــت فوقالعــــ­اده شــــورای امنیــــت را بــــا هــــدف بررســــی اعتراضــــ­ات داخلــــی ایــــران تکرار کــــرده که گزینــــه بازگرداندن تحریمهای هستهای روی میز دولتمردان امریــــکا قرار گرفته اســــت. اظهارات ضد و نقیض مقامهای کاخ ســــفید درباره تأیید نکردن دوبــــاره پایبندی ایران به تعهدات برجامیاش را باید در این راســــتا ارزیابی کــــرد. بــــا این حــــال تــــالش ترامــــپ برای حمایــــت از معترضــــا­ن ایرانــــی و ادعای ایســــتاد­ن کنار آنها در شــــرایطی که برخی چهرههای سیاســــی امریــــکا هــــم او را در مواجهه بــــا ناآرامیهای ایــــران دعوت به ســــکوت میکنند و خواهــــان پایبندی کاخ سفید به برجام هستند، تالشی است که بی سرانجام بودن آن از هم اینک هویداست. ترامپ برای روشــــن کــــردن اینکه چگونه به خواســــته مردم معترض ایران احترام میگــــذار­د، بایــــد توضیح روشــــنی به این توئیت کنایهآمیز ظریف بدهد که «رئیس جمهوری شیوه عجیبی برای نشان دادن «چنین احترامی» برای ایرانیــــ­ان دارد: از برچســــب زدن آنها به عنوان یک «ملت تروریســــ­ت» و ممانعــــت از ورود آنهــــا به امریــــکا گرفته تــــا توهین تنــــگ نظرانه به نام خلیج فارس. اما بهترین آن، «کمک بــــه آنهــــا» از طریق محروم کردنشــــا­ن از منافع اقتصادی ناشــــی از برجام است.» اعتراض ظریف به موضعگیری خصمانه واشنگتن در شــــرایطی مطرح شده است که مقامهای سیاســــی امریکا بعد از طرح مواضع مداخله جویانه درباره اعتراضات برخی شهرهای ایران درخواست برگزاری نشست شورای امنیت را مطرح کردهاند. درخواستی که نخست با پاسخ رد شورای امنیت روبهرو شد اما نماینده دائم امریکا در ســــازمان ملل متحد بار دیگر شــــورای امنیت سازمان ملل را برای تشکیل جلسه اضطــــرار­ی بــــرای بررســــی اعتراضات در ایران فراخوانده است. با وجود این دولت روســــیه پیشــــاپی­ش با برگزاری این جلسه مخالفت و مقامات واشنگتن را به دخالت در امــــور داخلی ایران متهم کرده اســــت. ســــرگئی ریابکوف معــــاون وزیــــر خارجه روســــیه تأکیــــد کرد، مســــکو به واشــــنگت­ن درخصوص تالشها برای مداخله در امور داخلی ایران هشدار داده است. ریابکوف با اشــــاره به اینکه امریکا عمــــداً از اوضاع فعلــــی در ایران اســــتفاد­ه میکند تا ثبات در اجــــرای برجام را تضعیــــف کند، تأکید کرد:«واشنگتنتال­شکرده ازفرصتایجا­د شده برای مطرح کردن مسائل جدیدی در ارتباط با توافق هستهای ایران استفاده کند. این مســــأله شاهدی بر تالشی عمدی برای تضعیف تعهد جامعــــه جهانی به برجام است. این اصالً در شأن همکاران امریکایی ما نیســــت.» این دیپلمات روس همچنین گفــــت که روندهــــا­ی داخلــــی در ایران هیچ ارتباطی بــــه عملکردهای قانونی شــــورای امنیت ندارد.

معاون ترامپ: بــــه دنبال قانون جدید برایبرجامه­ستیم

با وجود مخالفت صریح کشــــورها­یی چــــون روســــیه بــــا مداخلهجویی­هــــای امریــــکا دربــــاره ایــــران و اعتراض به ســــوء اســــتفاد­ه واشــــنگت­ن از این موضــــوع برای تصمیمگیـــ­ـری دربــــاره برجــــام، معــــاون رئیس جمهوری امریکا از همکاری دولت واشــــنگت­ن و کنگــــره برای تصویــــب قانون جدیدی درباره توافق هستهای ایران خبر داده اســــت. مایک پنــــس در مصاحبه با صدای امریکا با اعالم این خبر که ترامپ اواخــــر ماه جــــاری یک بار دیگــــر پایبندی ایران به توافق هستهای را رد خواهد کرد، گفــــت: «دولت ترامپ و اعضای کنگره در حال کار روی تحریمهای جدید هستهای و موشکی ایران هستند که جایگزین توافق هستهای 2015 خواهد شد. توافق هستهای فعلی بــــه ایران اجــــازه می دهــــد برنامه توسعه تســــلیحا­ت اتمیاش را پس از 10 ســــال مجدداً از ســــر بگیرد.» وی در ادامه افــــزود: «واقعیــــت این اســــت کــــه توافق هســــتهای ایــــران، از پایه و اســــاس ناقص اســــت، چرا که بر اساس ایــــــــ­ن توافقنامه 10 ساله، ایرانیها میتوانند پس از سپری شــــدن این محدودیــــ­ت 10 ســــاله، برنامه تسلیحات هستهای را توســــعه دهند.» او

افــــزود: «دولــــت ترامپ و کنگــــره در حال تهیه قانونی هســــتند که اگر ایران تالشها برای توســــعه بمب اتمی و موشکها را از ســــر بگیرد، همه تحریمهای هســــتهای و موشــــکی فوراً علیه تهــــران اعمال خواهد شــــد.» او همچنیــــن در یادداشــــ­تی بــــرای روزنامــــ­ه واشــــنگت­ن پســــت در حمایت از ناآرامیهای ایران گفت «این بار امریکا در برابر اعتراضات ساکت نخواهد نشست.» سنا : طرح اصالح برجام آمادهنیست اشــــاره پنس به حمایت از معترضان و تــــالش بــــرای تغییــــر برجــــام در حالی اســــت که خبرگزاری فرانســــه بــــه نقل از برخی ســــناتور­های امریکایـــ­ـی خبر داده اســــت کنگــــره در حــــال کار روی طرحی بــــرای اصــــالح برجــــام اســــت امــــا ایــــن طرح درمــــاه ژانویه آماده نخواهد شــــد. در این راســــتا باب کورکــــر، رئیس کمیته روابط خارجی ســــنای امریــــکا که همراه با بن کاردین، ســــناتور ارشــــد دموکــــرا­ت در حال تدوین و بررســــی این طرح هستند از کاخ سفید خواســــته­اند تالش برای تغییر توافق هســــتهای نباید به اعتراضات ایران ارتباطی داشــــته باشــــد. باب کورکر گفت: «مــــن امیــــدوا­رم که مــــا روی این مســــأله

تمرکزنکنیم­ومحورایناع­تراضاتنباش­یم. این اقدام فقط به آنهــــا یک نیروی بیرونی میدهــــد تــــا روی ما متمرکز شــــوند و توجه مردم را به جای دولت به سمت ما متوجه میکند.»اینهشدارها­درحالیمطرح­شده اســــت که دفتر کنترل داراییهـــ­ـای خارجی امریکا که از نهادهای وابسته و تحت نظارت وزارتخزانه­داریاینکشو­ربهشمارمیر­ود، دو روز پیــــش نام پنج نهــــاد ایرانی از جمله مرکز پژوهشهای شــــهید اسالمی، صنایع شهید خرازی، صنایع شهید مقدم، صنایع شهیدصنیعخا­نیوصنایعشه­یدشوشتری رابهفهرستت­حریمهایخود­افزود.

شرمن: ترامپ ممنوعیت صدور ویزا برای ایرانیان را بردارد

مقامهـــای امریکایـــ­ی در حالـــی ادعا میکنند مواضع آنها تنها حاکمیت ایران را نشـــانه رفته اســـت که جیمـــز ماتیس، وزیر دفاع امریـــکا در اولین موضعگیری خود در مـــورد حوادث اخیر ایـــران گفته «امریکا با رژیم ایران مشکل جدی دارد، اما با مردم ایران مســـألهای ندارد» که بنا بـــه گفته برخی چهرههای ســـابق دولت امریـــکا، ترامـــپ میکوشـــد از فرصـــت اعتراضـــا­ت ایـــران بـــرای تصمیمگیری علیه توافق هســـتهای بهرهبـــرد­اری کند.

وندی شـــرمن، مذاکره کننده ارشد سابق امریکا در مذاکرات هستهای در یادداشتی که در نشـــریه تایم منتشر شد، نوشت که ترامـــپ و مشـــاوران­ش در حالی به دنبال اعتراضـــا­ت ایـــران و بـــا هـــدف کمک به معترضـــان ایرانـــی، توافق هســـتهای را نشـــانه گرفتهانـــ­د که این طـــرز تفکر یک درک کامالً اشـــتباه از شرایط است. شرمن در توضیح دالیل این اشـــتباه نوشته است: «برجـــام در ایران بســـیار محبوب اســـت، ایرانیهـــ­ا به این توافق به عنـــوان یک گام مهم در بهبود اقتصاد که خواســـته اصلی آنهـــا در اعتراضات نیز همین موضوع بود نگاه میکنند و اگر ترامپ توافق هســـتهای رالغوکند،ایناقدامبا­عثمقاومتبی­شتر مردمایرانع­لیهامریکام­یشود.»اینمقام سابقامریکا­درادامهبهت­رامپتوصیهک­رده اســـت اگر او واقعاً به دنبال کمک به مردم ایران اســـت بهتر اســـت گامهـــای دیگری بردارد؛ از جمله اینکه نشان دهد که خود او نیز به حقوق بین المللی پایبند اســـت و همچنین ممنوعیت صـــدور ویزا برای ایرانیهایی را که خواستار ورود به امریکا هســـتند بـــردارد و در نهایت تحریمهای امریـــکا در رابطه با حقوق بشـــر را ادامه دهد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran