Iran Newspaper

قیمت ارز و سکه در مسیرکاهش

سکه نسبت به باالترین نرخ خود در یک هفته اخیر حدود 100 هزار تومان ارزان شد

-

صرافیهای چهارراه اســـتانبو­ل در طول هفتـــه گذشـــته تابلوهای قیمـــت دالر را خالی گذاشته یا از پشت ویترینهایش­ان برداشـــته بودند. بـــه روز نشـــدن تابلوی قیمـــت در ایـــن خیابـــان، نشـــانهای از نوســـانات لحظـــهای بـــازار ارز اســـت. نوساناتی که درســـت از 8 دی ماه با آغاز ناآرامیها شـــروع شـــد و قیمـــت دالر را تـــا نزدیکـــی کانـــال 4400 تومانی پیش برد. اما بـــا افزایش عرضه دالر از ســـوی بانک مرکزی قیمت ارز کنترل شـــد و در آخریـــن روز معامالت هفته گذشـــته، با کاهش روبهرو بود و قیمت دالر در کانال 0034تومانی­تثبیتشد.

حســـین عبده تبریـــزی، اقتصاددان درباره این نوســـانات بـــازار ارزگفت:«در رابطه با نرخ ارز بازار تشخیص این است کـــه نرخ ارز امکان افزایش دارد و روی آن حساب میکند، اگر تشخیص دولت این باشـــد که بازار چنیـــن گرایشهایی دارد باید کمـــک کنـــد ارز به وســـیلهای برای پسانـــداز تبدیل نشـــود. یعنـــی دولت باید حباب منفی بـــازار ارز را خالی کند تا وسیلهای جهت پسانداز نشود.»

بــــه گــــزارش تســــنیم، او ادامــــه داد: «تشــــخیص بــــازار این اســــت کــــه از تمام چیزهایــــ­ی کــــه وجــــود دارد ارز زیر قیمت اســــت، برای همین هم در بــــورس فقط تمــــام ســــهام تحت تأثیــــر ارز بیشــــتری­ن رشــــد را داشــــتها­ند، مانند پتروشیمیها، خودروســــ­ازی، فلزات و .... حتی در بورس نیز تعدیل قیمتها از قیمت ارز هم فراتر رفته اســــت.» اما کاهش قیمــــت در بازار سکه نیز اتفاق افتاد. بهدنبال ناآرامیها، قیمت سکه به فراتر از یک میلیون و 555 هزار تومان رســــیده بود اما در آخرین روز معامالت هفته گذشــــته، کاهش قیمت صــــد هزار تومانــــی داشــــت و در محدوده قیمتــــی یک میلیون و 465 هــــزار تومانی قرار گرفت. اما با وجود این کاهش قیمت، هنوز هم در بازار سکه حباب قیمتی وجود دارد و برگــــزار­ی 17 حراجی نیز نتوانســــ­ته اســــت راه بــــه جایــــی ببرد.گرانــــی دالر از دالیــــل اصلی رکوردشــــ­کنیهای ســــکه و عدم کاهش قیمت آن به شــــمار میرود کــــه گفته میشــــود هنــــوز برای هر ســــکه 001هزار تومان حباب قیمت وجود دارد. تا به حال 130 هزار قطعه سکهتمام و نیم بهــــار آزادی در حراجیها به فروش رفته اســــت، با این حال سلیمانی، مدیرعامل بانک کارگشایی میگوید: «با وجود اینکه حراجیهای بســــیاری تاکنون برگزار شده اما قیمتها فعالً باالست که دلیل اصلی این موضوع را میتوان در افزایش قیمت دالر طــــی هفتههــــا­ی اخیــــر جســــتوجو کــــرد. به هــــر صــــورت دالر در ایــــن مدت به طور قابل توجهی گران شــــده اســــت و این موضوع همــــراه با افزایش قیمتی که در اونــــس جهانی طــــال رخ داده، موجب میشــــود بهای ســــکه باال رود. ولی با این حال اگر این حراجیها هم برگزار نشــــده بود به طور حتم قیمت سکه میتوانست باالتر از رقم کنونی باشد.» ■ کاهشقیمتتخ­ممرغ،مرغ وافزایشبها­یقیمتبرنجه­ندی

تخم مـــرغ، پرحاشـــیه­ترین کاال طی یکماهـــه اخیـــر در بـــازار بـــوده اســـت. امـــا قیمت هـــر شـــانه تخم مـــرغ که به 81هزار تومان رسیده بود، بر اثر افزایش واردات، کاهـــش یافـــت و بـــه شـــانهای 21هزار و 500 تومان رسید. قبل از گرانی، قیمت مصوب تخم مرغ در شـــانههای 03عددی در میادین میوه و ترهبار کمتر از 12 هزار تومان بود و در ســـطح شهر نیز در همین حدود به فروش میرسید.

بعـــد از بـــاال گرفتـــن نارضایتـــ­ی از قیمتها، بـــرای تنظیم بـــازار تخممرغ و شکســـت قیمـــت، اقـــدام بـــه واردات تخممـــرغ ترکیـــهای بـــا عاملیت بخش خصوصـــی کـــرد و بـــر اســـاس اعـــالم انجامشـــد­ه در میادیـــن میـــوه و ترهبـــار شـــهرداری تهـــران بـــه قیمـــت 12 هزار و 600 تومـــان توزیع شـــد. ســـتاد تنظیم بـــازار نیـــز قیمت هرشـــانه تخممـــرغ را 21هزار 600و تومـــان و به عبارتی دانهای 420 تومان تعیین کرده اســـت و سازمان حمایتمصرفک­نندگانوتول­یدکنندگان نیـــز تأکید کـــرده که این قیمـــت حداکثر نـــرخ فـــروش بـــوده و فروختـــن بیش از آن گرانفروشــ­ـی بهحســـاب میآیـــد و مـــردم میتواننـــ­د مـــوارد گرانفروشــ­ـی را به ایـــن ســـازمان و شـــماره تلفن 124 اعالمکنند.

از طرفـــی قیمـــت مـــرغ نیـــز در بازار با روند کاهشـــی همـــراه بوده اســـت. بر اساس اعالم محمد یوسفی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان تهران در حال حاضرقیمت مرغ گوشـــتی در مرغداری 4700 تومـــان، در کشـــتارگا­ه 6400 تومان

و در ســـطح شـــهر 6750 تومان اســـت که در مقایســـه با قیمت 7 هزار تومانی قبل، کاهش یافته اســـت. اما در سویی دیگـــر از بـــازار، برنج هنـــدی در عمده فروشیها با افزایش قیمت روبهرو شده اســـت. برخی بررسیها نشان میدهد که قیمت برنج هندی در بازار طی یک ماه اخیر حدود 20 درصد افزایش یافته است.

آقاطاهر، رئیـــس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهـــران در این باره به مهر میگوید: «علت این امر تنشی است که در پی ممنوعیت ثبت سفارش واردات برنج به بازار وارد شـــده و برای رفع این تنش باید سریعتر برنجهای موجود در گمرک را ترخیص کنند که متأســـفان­ه

ایـــن کار بـــا کنـــدی انجـــام میشـــود.» البته مســـعود بصیری، مدیر کل دفتر برنامهریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی این ادعا را قبول نـــدارد و اعالم کرده اســـت که کمبودی در بـــازار نیســـت و در صـــورت لـــزوم ذخایـــر را به بازار عرضـــه خواهند کرد. او همچنین خبـــر داده که قیمت برنج مرغوب ایرانـــی در بـــازار کاهش یافته است. مسئوالن وزارت جهاد کشاورزی بهعنـــوان متولی تولید و تنظیـــم بازار، معتقد هســـتند هیچ کمبودی در بازار برنج وجود ندارد و اقـــدام به احتکار از سوی برخی سودجویان میتواند یکی از دالیل گرانی برنج هندی طی هفتههای اخیرباشد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran