Iran Newspaper

تیلرسون: برای اصالح برجام و ماندن امریکا در آن تالش میکنیم

-

دولتمردان امریکا در شــرایطی موضوع ناآرامیهای داخلــی ایــران را بــه فرصتــی بــرای پیگیــری راهبرد ضــد ایرانــی خــود تبدیــل کردهاند کــه کاخ ســفید تا چنــد روز دیگــر باید درباره ماندن یا خــروج از برجام تصمیمگیری کنــد. 15 ژانویــه (5۲ دی ماه) تاریخی اســت کــه دونالــد ترامپ هــم بایــد دربــاره پایبندی ایــران به تعهدات برجامــیاش اعالم نظر کند و هم فرمان اجرایی تعلیق تحریمهای هســتهای را امضا کند. کاخ ســفید طبــق قوانین داخلی بایســتی هر ۰۹ روز یــک بــار پایبنــدی ایــران به برجــام را تأییــد کند. ایــن در حالی اســت که ترامــپ پیش از ایــن با تأیید نکــردن پایبنــدی ایــران به تعهــدات هســتهایاش، خواســتار اصــالح و تغییر برجام شــده بــود. اینک در شرایطی که گفته شده او بار دیگر بر گزارش پایبندی ایــران بــر تعهدات هســتهایاش مهر تأییــد نخواهد زد، باید درباره امضای تعلیق تحریمهای هســتهای تصمیمگیــر­ی کنــد. چنانچــه ترامپ از امضــای این فرمان خودداری کند، ایــن اقدام او به معنای نقض فاحــش برجــام از ســوی ایــن کشــور خواهد بــود. در همین چارچوب وزیر امور خارجه امریکا گفته دولت این کشــور در حال همکاری با قانونگذارا­ن امریکایی بــرای ایجــاد تغییــرات در قوانیــن داخلی این کشــور پیرامــون برجام اســت تا بتوان واشــنگتن را در توافق هســتهای نگاه داشــت. رکس تیلرســون در گفتوگو با آسوشیتدپرس گفت: «تغییرات در قوانین داخلی امریــکا درباره مشــارکت این کشــور در برجام ممکن است تا هفته آینده یا اندکی بعد از آن حاصل شود.» تیلرســون در این گفتوگو تأکید کرده است: «رئیس جمهــور گفته این توافق را یا اصــالح خواهد کرد یا از آن خــارج خواهد شــد. مــا درگیر فرآینــد تالش برای عمل به وعده اصالح آن هستیم.» او همچنین گفت در صورتــی که شــواهدی مبنی بر تــالش کنگره برای اصالح برجام مشاهده کند، احتماالً در روز 15 ژانویه، معافیتهــا­ی تحریمی را بــرای ایــران امضا خواهد کرد. به نوشته آسوشیتدپرس، هنوز مشخص نیست آیــا اصــالح «قانون بررســی توافــق هســتهای» برای مجــاب کــردن ترامــپ خارج نشــدن از برجــام کافی خواهد بود یا خیر. چالشــی که قانونگذارا­ن امریکایی با آن مخالفند، ایجاد اصالح در قوانین ناظر بر برجام به نحوی اســت که هم بتواند ترامــپ را به ماندن در آن مجــاب کند و هم از نظر کشــورهای اروپایی طرف برجــام، نقــض ایــن توافــق نباشــد. تیلرســون گفت رویکرد دولت ترامپ آن است که ابتدا قانون داخلی امریــکا ناظر بر برجام را تغییر دهد و در مرحله بعد بــا متحــدان اروپایــی بــرای پرداختن بــه نقایص آن همکاری کند. موضعگیری تیلرســون در حالی است که پیش از این ســایر کشورهای طرف توافق هستهای به امریکا هشــدار دادند که بــه تعهدات برجامیاش پایبند بمانــد. در جدیدترین موضعگیری اروپاییها یان کلــود یونکر، رئیس کمیســیون اروپایی مذاکرات مجــدد دربــاره توافــق هســتهای ایــران و ضــرورت بازنگــری در آن را رد کــرده و گفــت برجــام به همین صورتی که هست، باید کامالً اجرایی شود.

نشست مشترک کاخ سفید و سنا برای تشدید محدودیتها علیه ایران

تالش کاخ ســفید برای تغییر در توافق هســتهای با پیگیری الیحهای برای تشــدید محدودیتها علیه برنامه هستهای ایران ادامه دارد. در همین چارچوب ســناتورها­ی امریــکا و مقامــات دولت این کشــور روز پنجشــنبه هفتــه گذشــته در کاخ ســفید بــا یکدیگر با هدف تهیه الیحهای برای تشدید محدودیتها علیه ایران و در عین حال باقی ماندن واشنگتن در برجام دیدار کردند.

به گــزارش خبرگــزاری رویترز، اعضــای کنگره در تــالش هســتند تا به یــک توافــق دو حزبی برســند تا ترامپ را ترغیب کنند قبل از فرارسیدن ضرباالجل هفته آینده، تحریمهایــ­ی را علیه نفت ایران مجدداً وضــع نکنــد زیــرا ایــن اقــدام منجر بــه از بیــن رفتن برجــام میشــود. مشــاوران کنگــره میگوینــد کــه در حال بررســی اقداماتی چون پایان دادن به شــروطی هســتند که ترامپ را ملزم میکند هــر ۰۹ روز، درباره اجرای برجام و تعهد ایران به این توافق هستهای به کنگــره گــزارش دهد. قبل از این نشســت، کورکر ابراز امیدواری کرد که پیشرفتهای کافی حاصل شود به طوری که ترامپ تحریمها علیه ایران را از سر نگیرد. کورکر گفت که اعتراضات ایران، اهمیت این موضوع را بیشــتر کرد کــه واشــنگتن اقدامی انجــام ندهد که تمرکز از دولت ایران، منحرف شود.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran