Iran Newspaper

انزوای ترامپ در شورای امنیت ثمره برجام است

علــی اکبر فــرازی دیپلمــات پیشــین ایران در اروپا در گفــت و گو با «ایران»:

-

امریکا در شــــرایطی جمعه شب گذشته کوشــــید اعضای شــــورای امنیت سازمان ملــــل را با هــــدف مداخلهجویـ­ـــی درباره اعتراضــــ­ات داخلــــی ایران کنــــار یکدیگر بنشــــاند کــــه هــــدف ایــــن گردهمایی به ضد خــــودش تبدیل شــــد. رخــــدادی که بیتردید، نقش آفرینی یکجانبه گرایانه دولت دونالد ترامپ در عرصه بینالملل در بروز آن نقش بسزایی داشت. علــــی اکبــــر فــــرازی، دیپلمــــا­ت پیشــــین ایــــران در اروپــــا آنچــــه در نشســــت اخیر شــــورای امنیت رخ داد را شکست بزرگ دیپلماتیک برای واشنگتن توصیف کرد و در گفتوگو با «ایران» به تشــــریح ابعاد و چرایی این رخداد پرداخت.

نشســــت اخیر شــــورای امنیــــت، امریکا را در پیگیــــری هــــدف مداخلهجویـ­ـــی در امــــور داخلی ایــــران ناکام گذاشــــت. ارزیابیشما­دربارهاینر­خدادچیست؟

پیــــرو جوســــازی­های بینالمللــ­ــی که دولت ترامــــپ و تیم نیکــــی هیلی علیه جمهوری اســــامی ایران به راه انداختند اجــــاس شــــورای امنیــــت بهخواســــ­ت امریــــکا برگــــزار شــــد. اجاســــی کــــه در حقیقت شکســــت دیپلماتیــ­ــک دیگری برای تیــــم ترامپ، نیکی هیلــــی و امریکا بــــود. زیرا کشــــورها­یی کــــه امریکاییها بر مواضع حمایت جویانه آنها در شــــورای امنیت حســــاب باز کــــرده بودنــــد، با آنها همراهــــی نکردند و دقیقــــاً مواضعی که گرفتنــــد مبتنی بر منشــــور ســــازمان ملل و مبتنی بــــر اصل عدم مداخلــــه در امور داخلی کشــــورها­ی دیگر بــــود. چنانکه در رأیگیری هم که انجام شــــد کشــــورها­یی که امریکاییها حساب میکردند به نفع آنهــــا رأی دهند همراهــــی نکردند و چند کشــــور دیگر ازجمله هلند سکوت کردند. شکســــت دیپلماتیک امریــــکا در صحنه بینالمللــ­ــی یــــادآور این بود کــــه باوجود تاش تیــــم کاخ ســــفید بــــرای تضعیف نهادهــــا­ی بینالمللی از جمله ســــازمان ملل هنوز کشــــورها­یی هستند که به اصل عــــدم مداخلــــه معتقدنــــ­د و ایــــن خــــود ایجادکننــ­ــده امیدواری نســــبت به نقش آفرینــــی نهادهایـــ­ـی چون ســــازمان­ملل است. چــــرا امریکا در پیگیری اهــــداف خود علیه ایرانتنهام­اند؟

یکی از علل ناکامی امریکا در پیگیری اهــــداف خود بــــرای اســــتفاد­ه ابــــزاری از ســــازمان ملل، چه مجمع عمومی و چه شورای امنیت آن این است که متحدین امریــــکا میبینند اقداماتی که این کشــــور در گذشــــته تحــــت عنــــوان مداخــــات بشردوســــ­تانه انجــــام داد و رأی مثبــــت و موافــــق کشــــورها را جلــــب کــــرد نتایج معکوســــی به بار آورد. یعنی آنها بعد از گذشت زمان شاهد بودند امریکا نه تنها در اظهــــارا­ت خود و در ایــــراد اتهامات به کشــــورها­ی دیگر صادقانه عمــــل نکرده بلکــــه ســــعی کــــرده از شــــورای امنیت و مجمــــع عمومــــی بهعنوان ابــــزاری برای اهــــداف خــــود اســــتفاد­ه کنــــد. نمونه آن بهانههایی است که امریکا در زمان بوش برای حمله به عراق و کشــــتار جمعی در این کشــــور به بهانه خلع ساح شیمیایی مطــــرح کرد و متحدان آنها ســــالها بعد از مصیبــــت هایــــی که امریــــکا به منطقه وارد کــــرد متوجــــه واهی بــــودن اتهامات امریکا شــــدند. بنابراین یکی از دالیل این اســــت که امریکاییها از حیث ایراد اتهام به کشــــورها­ی متحد بیاعتبار شــــدهاند. امــــا دلیل دیگــــر بــــر میگردد بــــه منافع کشــــورها­ی مختلــــف جهــــان در ایجاد و حفظ صلح و ثبات جهانی. علت اصلی آن هم عملکرد مثبت جمهوری اسامی در عراق، ســــوریه و منطقه و برای نابودی داعش و ایجــــاد زمینههای ثبات و صلح در منطقه اســــت. این نکته بارزی اســــت که دیپلماسی ما باید روی آن کار کند و در حقیقت دســــتاور­د نظامی ما را در سوریه و عــــراق بــــه دســــتاور­دهای دیپلماتیک مبدل کند زیرا دنیا متوجه شــــده ایران در برقراری صلح در منطقه جدی اســــت و نقشمهمیدار­دبنابراینت­ضعیفچنین کشــــوری که منادی صلح در منطقه است یعنی ایجاد زمینه برای گروه های تکفیری و تروریستی و رشد دوباره آنها در منطقه. به نظرمنکشوره­ایاروپایین­میخواهندآن گروهها مجدداًدر منطقه رشد کنند و مایل به تضعیف نقش کشور مهمی چون ایران درمجامعبین­المللنیستن­د. فراترازوقو­فکشورهایغر­بیبهنقشمهم منطقهایایر­انچهعاملیب­اعثشدهآنها که پیــــش از این در بســــیاری از موضوعات دربــــاره ایران کنــــار امریکا میایســــت­ادند، اینک از همراهی این کشــــور برای پیگیری راهبردهایض­دایرانیدور­یکنند؟

معتقــــدم به هــــر حال حــــل و فصل موضــــوع هســــتهای ایــــران در یک بســــتر مســــالمت­آمیز و عقانــــی که بــــه توافق هستهای انجامید نقش مهمی در کاستن از اختاف نظــــر میان ایــــران و اروپا بازی کرد. چه بسا همین کاهش اختاف باعث شــــد اهمیت و جایگاه منطقــــها­ی ایران هــــم بتدریــــج ملموستر شــــده و تبادل نظرهایی که میان هیأتهای دیپلماتیک ایــــران و اروپــــا در پی دســــتیاب­ی به برجام صــــورت گرفت بــــه این نزدیکــــی دیدگاه کمک کرد. نمود عینی این نزدیک شدن را در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل و مشارکت و همنوایی سایر کشورها با ایران شــــاهد بودیم. رخدادی که نشان داد برجام در دســــتیاب­ی بــــه اهداف خود یعنــــی اعتمادســـ­ـازی میان ایــــران و اروپا موفق بوده اســــت. اما ما هم باید یادمان باشــــد در موضعگیریها­ی دیپلماســـ­ـی خود الزم نیســــت که همه جهان غرب را به یک شکل ببینیم، بلکه باید متناسب با موضعگیری هر یک از کشورها واکنش نشان دهیم. دیپلماسی تفکیک مواضع هر کشور بر اساس منافع ملی است. با وجــــود مخالفــــت کشــــورها­ی غربی با مواضع مداخله جویانه کاخ سفید درباره ایران اینــــک در صحنــــه داخلــــی امریکا تالشهایی برای تصویب قطعنامههای­ی در کنگره امریــــکا در مواجهه با اعتراضات داخلــــی آن صــــورت میگیــــرد، چنیــــن تالشهاییتا­چهاندازهمی­توانددرصحن­ه بینالملل تأثیرگــــ­ذار باشــــد و حاوی چه پیامدهاییا­ست؟

تأثیرگذاری یا عدم تأثیرگذاری چنین اقدامات امریکا در آینده بستگی به روند موضعگیری ایران در عرصه بینالمللی و خویشــــتن­داری و برخــــورد مدبرانــــ­ه آن در عرصــــه داخلــــی دارد. بــــه نظــــر مــــن اینکه کشــــورها­یی اعــــام میکننــــد یا در ماقاتهایشا­ن با نمایندگیها­ی ایران یا مکاتبات با وزارت خارجه تأکید میکنند بــــر اینکه ایــــران حق معترضــــا­ن را برای اعتصاب یا اعتراض به رسمیت بشناسد این مسأله نباید یک موضع منفی از سوی ایران تلقی شــــود. به رســــمیت شناختن حــــق معترضان برای تظاهــــرا­ت، اصلی اســــت کــــه در قانــــون اساســــی جمهوری اسامی بهطور شــــفاف آمده بنابراین ما خود باید در داخــــل تأکید کنیم این حق را به رســــمیت میشناســــ­یم. یعنی خود دولت اعام کند کــــه برای ابراز مطالبات قانونــــی و حقوقــــی مــــردم در چارچوب قانونبسترس­ازیمیکند.

بنابرایـــ­ـن وقتــــی جمهوری اســــامی چنین حقی را به رســــمیت میشناســــ­د، نباید با موضعگیــــ­ری در برابر ابراز چنین موضوعی از سوی کشورهای دیگر واکنش تند نشان دهد. در عین حال آنچه مسلم اســــت اینکه هیچ کشــــوری در هیچ جای دنیا اغتشاش داخلی درون هر کشوری را نمیپذیردام­اآنچهاکنون­امریکارادر­قبال این موضوع از ســــایر کشــــورها­ی دنیا جدا میکند،ایناستکهام­ریکاازاغتش­اشگران حمایــــت میکند و همچنیــــن روی آتش تفرقه افکنی بنزین میریزد و شورشها و خرابکاریها را در داخل تشــــویق میکند. این اقدام هم از منظر حقوق بینالملل و هم قانون اساسی کشورهای عضو سازمان ملــــل نکوهیده اســــت، بنابرایـــ­ـن رویکرد معتدالنه دیپلماســـ­ـی ایران و پایبندی که به تعهداتش درچارچوب برجام نشــــان داد موجــــب شــــده در شــــرایط حســــاس کنونــــی عرصه بینالملل که حســــاستر هــــم میشــــود، اروپاییهــ­ــا در خصــــوص موضوعاتی چون بــــروز ناآرامی در داخل کشور در کنار حاکمیت ایران قرار گیرند. در عین حال ایران باید نه به صورت واکنشی بلکه بهعنــــوا­ن یک کنشــــگر تأثیرگذار در مجامع بینالملل حضوری قوی، عمیق و فعالتر داشته باشــــد، لذا باید تیمهای قوی دیپلماتیــ­ــک و برنامه ریــــز در دفاتر خارج از کشــــور داشته باشــــیم که بتوانند همزمان یا حتی زودتر از تحوالت تحلیل داشته باشند و متناسب با آن برنامهریزی وموضعگیریک­نند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran