Iran Newspaper

وزیر علوم آزادی دانشجویان بازداشت شده را پیگیری میکند

معاون وزیر علوم در گفتوگو با «ایران»:

-

واکنشها نســبت به بازداشــت دانشــجویا­ن در اعتراضهای اخیر باال گرفته اســت. با این حال هنوز آمار دقیقی از دانشــجویا­ن بازداشت شده وجــود نــدارد. از یک ســو ایــن مســئوالن وزارت علــوم هســتند کــه میگوینــد حــدود 70 نفــر از دانشــجویا­ن بازداشت شــدهاند و در سوی دیگر محمود صادقی نماینده اصالحطلب مجلس است که اظهار کرده حدود 90 نفر از دانشجویان در ناآرامیهــ­ای اخیــر بازداشــت شــدهاند کــه وضعیت 10 نفر از آنها نامشــخص است. با این حال بر اساس اعالم مســئوالن وزارت علوم در چند روز گذشته برخی از دانشجویان بازداشتی آزاد شــدند. امــا آنطــور کــه محمــود صادقــی میگوید، برخی دانشــجویا­ن با اخذ قرار تأمین کیفــری آزاد شــدهاند و بــا این حســاب، افرادی کــه بــه نظــر میرســد، مرتکب تخلــف خاصی نشــده باشند، با سابقه کیفری روبهرو میشوند. موضوعــی که معــاون فرهنگــی وزیر علــوم در گفتوگــو با خبرنــگار «ایران» به آن پاســخ داد و گفــت: بایــد دیــد که مشــکل دانشــجویا­ن چه بوده اســت. ما جزئیــات پروندههــا را در اختیار نداریم، اما از همان روز اول تاکنون وظیفه خود میدانیم که بهعنوان مسئول تمام تالش خود را برای آزادی دانشجویان به کار ببندیم.

غالمرضــا غفــاری درباره آخریــن وضعیت دانشــجویا­ن بازداشــت شــده اعــالم کــرد: وزیر علوم به همراه مسئوالن حراست این وزارتخانه پیگیر آزادی دانشــجویا­ن دستگیر شده هستند. ما هنوز نمیدانیم دقیقاً چند دانشجو دستگیر شــدهاند. نداشــتن آمــار دقیــق هــم بــرای این اســت که دانشجویان از داخل دانشگاه دستگیر نشــدهاند. در بررسیها متوجه شــدیم بسیاری از دانشــجویا­ن در مکانهــای دیگــری غیــر از دانشگاه دستگیر شدهاند.

معاون فرهنگی وزیر علوم با اشاره به اینکه هیچ کدام از مأموران امنیتی داخل دانشــگاهه­ا نبودهاند تا دانشــجویی را بازداشت کنند، تأکید کــرد: بــا توجــه بــه اینکــه در فصــل امتحانــات هستیم تمام تالش ما این است که در این هفته تمام دانشــجویا­ن بازداشت شــده آزاد شوند تا خانوادهها هم از نگرانی درآیند.

غفــاری تأکیــد کرد: بســیاری از دانشــجویا­ن بازداشــت شــده فعالیت سیاســی نداشــتند. با ایــن حال مــا همچنان بــا نهادهــای امنیتی در حال گفتوگو هستیم تا هر چه زودتر وضعیت دانشجویان بازداشتی روشن شود. ■ بازداشت حداقل ۸۵ دانشجو در دانشگاههای مختلف تهران

در ســوی دیگر این محمود صادقی نماینده تهران اســت که اعالم کرد اسامی و مشخصات تمامــی بازداشتشــ­دگان را بههمــراه نــام دانشــگاه، رشته تحصیلی و شــماره دانشجویی در اختیــار دارد، کــه فعــالً ضرورتــی در انتشــار تمامــی ایــن جزئیــات احســاس نمیشــود. محمــود صادقــی در گفتوگــو بــا ایلنــا تأکیــد کــرد: بــر اســاس آمــاری کــه از طریــق رایزنی با مســئوالن وزارت علوم بهدســت آمــده، تعداد 3 دانشــجو در ارومیــه بازداشــت شــدهاند کــه متأسفانه قرار بازداشت موقت این دانشجویان نیز صادر شده است. همچنین یک دانشجو در اصفهان بازداشت شده اما ممکن است تعداد دانشــجویا­ن بازداشتشده در این استان بیشتر باشد.

عضــو فراکســیون امیــد مجلــس همچنیــن بــا اشــاره بــه بازداشــت تعــداد قابلتوجهی از دانشجویان دانشگاههای مختلف تهران گفت: بنابر آماری که در اختیار داریم، حداقل 8۵نفر از دانشــجویا­ن دانشــگاهه­ای مختلــف تهــران بازداشــت شــدهاند و نکته عجیب این است که بسیاری از آنها اساساً فعالیت سیاسی نمیکنند و بهعنــوان مثــال یکــی از بازداشــتی­ها دبیــر اتحادیه یکی از انجمنهای علمی یک دانشگاه در تهران اســت، حــال آنکه دانشــجویا­ن عضو انجمنهــای علمــی عمومــاً فعالیت سیاســی ندارند.

صادقــی افــزود: عالوه بــر آن، در دانشــگاه تربیــت مــدرس نیز 3 نفر بازداشــت شــدهاند و این درحالی اســت کــه معموالً دانشــجویا­ن تحصیــالت تکمیلــی نیــز چنــدان جــذب فعالیتهــا­ی سیاســی نمیشــوند. بنابــر ایــن آمار، یک دانشــجو در کرمان، 2 نفر در دزفول، یک نفر در تبریز، یک نفر در رشت، یک نفر در بندرعباس و 8 نفر در شیراز بازداشت شدهاند کــه متأســفانه اطالعــات یکــی از دانشــجویا­ن بازداشتشده در شیراز در دست نیست.

وی بــا شــاره بــه اینکــه از وضعیــت چنــد دانشــجو اطالعاتــی در دســت نیســت اظهــار کــرد: همچنیــن ۴ دانشــجو در همــدان، یــک دانشــجو در خرمآبــاد، ۴ نفــر در کرمانشــاه، 2نفر در قزوین، یک نفر در شــهرکرد، یک نفر در بهبهــان و یــک نفر نیــز در اراک بازداشــت شــدهاند. درحالی که به نظر میرســد مجموع تعــداد بازداشــتی­ها حــدود 90 نفــر اســت، تعــداد 10 نفر از دانشــجویا­ن در دانشــگاهه­ای تهــران و برخی شهرســتانه­ا نیــز در وضعیت نامشــخص قرار دارند و باوجــود آنکه چند روز اســت کــه اطالعاتی از آنها در دســت نیســت، هنــوز معلــوم نشــده کــه چــه نهــادی آنهــا را بازداشت کرده است. ■ دانشجویاند­رناآرامیها­یاخیربیگنا­هبودند

علــی مطهــری نماینــده مــردم تهــران در مجلــس شــورای اســالمی هــم دربــاره پیگیریهایش برای آزاد شــدن دانشــجویا­ن به «ایــران» گفت: با مســئوالن وزارت علوم درباره آزادی دانشــجویا­ن صحبتهایــی داشــتهام گرچــه آمارهــا دربــاره دانشــجویا­ن بازداشــتی بســیار متفــاوت اســت امــا در حــدود 70 تــا 90 دانشجو بازداشت شدند. این درحالی است که دانشجویان در نا آرامیهای اخیر به هیچ عنوان مقصــر نبودند با این حــال برخی از بازداشــت شدگان را دانشجویان تشکیل دادهاند.

او بــا اشــاره بــه اینکــه بســیاری از ایــن دانشــجویا­ن بازداشتشــ­ده، اهــل ایجــاد تنش نبودهانــد، تأکیــد کــرد: وزیــر علوم اعــالم کرده اســت بیشــتر دانشــجویا­ن بازداشت شــده آزاد شــدهاند همچنیــن بهدلیــل آنکــه نمیداننــد چند دانشــجو در بازداشت به سر میبرند هنوز نتوانســتن­د اعالم کنند که همه دانشجویان آزاد شــدند چرا که عمــده موارد بازداشــته­ا خارج از محیطهای دانشــگاهی صورت گرفته اســت، همین موضوع منجر به آن شــده که مســئوالن وزارت علوم و رؤســای دانشگاهها نیز اطالعات دقیقی نداشــته باشــند. مطهــری در پاســخ به اینکه برخی از نمایندگان مجلس اعالم کردند که بازداشــت شــدن برخی از دانشجویان جنبه پیشگیرانه داشــت گفت: این موضوعی نیست که نمایندگان بخواهند اعالم کنند به نظرم باید نهادهای امنیتی در این باره اظهار نظر کنند که چرا برخی از دانشجویان بازداشت شدهاند.

همچنین غالمرضا حیدری نماینده مجلس شــورای اســالمی بــا اشــاره بــه اینکــه برخــی از خانوادهها نگران فرزندانشان هستند به «ایران» گفــت: دربــاره آزادی دانشــجویا­ن صحبتهای بسیاری داشــتهایم و بر این باوریم دانشجویانی که بازداشــت شــدند هیچ جرمی مرتکب نشده بودند با این حال برخی از آنها در هفته گذشــته آزاد شدند و وزیر علوم اعالم کرده که برخی دیگر هم در این هفته آزاد خواهند شد. ■ آزادی بیشتر دانشجویان دانشگاه عالمه

رئیــس دانشــگاه عالمــه طباطبایــی نیــز بــا بیــان اینکــه در ناآرامیهــ­ای اخیــر حــدود ۵1دانشجوی دانشگاه عالمه بازداشت شدند، گفــت: از میــان ۵1 نفــر، 3 نفــر که 2 آقــا و یک خانــم هســتند، همچنان در بازداشــت به ســر میبرنــد. امیدواریم که در چنــد روز آینده این ســه نفر نیز آزاد شــوند، اما دربــاره آزادی آنها مطمئن نیستیم. حسین سلیمی؛ از بازداشت حــدود ۵1نفر از دانشــجویا­ن این دانشــگاه در ناآرامیهــ­ای هفتــه اخیــر خبــر داد و گفت: در حــال حاضر بیشــتر ایــن دانشــجویا­ن با کمک وزارت علوم و پیگیریهای صورت گرفته، آزاد شــدهاند. وی گفــت: جزئیــات پرونــده و علت بازداشت این دانشــجویا­ن در اختیار نهادهای امنیتی و انتظامی اســت و ما هــم نمیدانیم، اما وظیفه خود میدانیم که بهعنوان دانشگاه تمام تالش خود را برای آزادی دانشجویان به کار ببندیم.

■ ما هنوز نمیدانیم دقیقاً چند دانشــجو دستگیر شــدهاند. نداشتن آمار دقیق هــم برای این اســت که دانشــجویا­ن از داخل دانشــگاه دســتگیر نشــدهاند. در بررســیها متوجه شــدیم بســیاری از دانشــجویا­ن در مکانهای دیگــری غیر از دانشگاه دستگیر شدهاند نیم نگاه ■ با توجه به اینکه در فصل امتحانات هســتیم تمام تالش ما این اســت که در این هفته تمام دانشجویان بازداشت شده آزاد شوند تا خانوادهها هم از نگرانی درآیند

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran