Iran Newspaper

اسکان موقت درایستگاه آخر

«ایران» از آخرین وضعیت منطقه زلزله زده سر پل ذهاب گزارش میدهد

- حمیده امینی فرد روحانی در جمع زلزلهزدگان کرمانشاه

امــروز هفدهــم دیمــاه، تقریبــاً دو مــاه از زلزله کرمانشــاه میگذرد. تعــداد زیــادی از مردم در کانکسهای موقت ســاکن شــدهاند، اما تعداد دیگری بویژه درشهرها همچنان در زیر چادرها، ســرمای خشــک و استخوانســ­وز غرب کشور را بــا هیترهــا و پیکنیکها ســر میکننــد. «اینجا برخیها هنوز، اتفاق تلخ بیســتویکم آبانماه را فرامــوش نکردهانــد، امــا مــردم در مناطــق زلزلــه زده، همچنــان امیدوارند که حافظههای بیشماری، این سرگذشــت غمبار تحمیل شده را بــه ایــن زودیهــا از یاد نبرنــد! نیاز مــردم به پوشــاک گرم و وســایل گرمایشــی هنــوز مرتفع نشــده و آنها چشــم انتظار کمکهــای مردمی هستند.» ■ مردم همچنان به وسایل گرمایشی و بهداشتی نیاز دارند

آقای آرام یکی از ســاکنان منطقــه زلزلهزده سر پل ذهاب، که هماکنون در یکی از روستاهای آســیبدیده مشــغول تدریــس اســت، اگرچــه تصویر خوشایندی از وضعیت مردم در شهرها ارائــه نمیدهــد، اما میگوید کــه در بیش از 95 درصد روســتاها، مــردم در کانکسهای موقت ساکن شدهاند.

او که حدود یک هفته بعد از زلزله کرمانشاه به کالس درس برگشــته و در ازگله کار معلمی را شــروع کرده اســت، به «ایران» میگوید: «آن 5 درصــدی هم که هنوز کانکــس نگرفتهاند به این دلیل بوده که یا در بیمارستان بستری بوده یا برای درمان به تهران آمده بودند. در شــهرها امــا اگرچــه تالشهــای زیــادی صــورت گرفته، مردم دچار مشکالت متعددی هستند و تعداد زیادی شــاید حدود 40 درصد همچنــان در زیر چادرهــای هالل احمر زندگــی میکنند. چرا که هنوز کانکس زیادی وجود ندارد.»

خانواده آرام هم در چند روز اخیر کانکسدار شــدهاند. آقــای آرام توضیــح میدهــد که یک کانکــس را بــه قیمــت 2 میلیــون و 800 هــزار تومان، قســطی از یک کارخانــهد­اری خریداری کرده که چندین کانکس اضافی داشته! علتش هم روشــن اســت. آنهــا در فرمی کــه در همان ابتدا پر کردهاند، میزان تخریب خانهشان را 40 درصــد یعنی نوع 3 اعــالم کردهاند و به همین علــت در اولویــت تحویــل کانکــس نبودهانــد و ممکــن بوده این پروســه بیــش از یکمــاه طول بکشــد. خیلیهــای دیگــر هــم مثــل آنهــا بــه همیــن خاطــر در چــادر ســاکناند. متأســفانه منطقــه هــوای ســرد و خشــکی دارد و تحمــل این ســوز سرما برای هیچ کســی راحت نیست. آرام میگوید که خانهشــان ترکهای شــدیدی برداشــته و شــاید بتوان رفت و آمد کــرد، اما هر لحظه ممکن اســت که فرو بریــزد و آنها جرأت نمیکننــد کــه شــبها در خانهشــان بخوابنــد. مخصوصاً ایــن روزها کــه پسلرزهها همچنان دســت از سرشــان برنداشــته و دو روز پیش هم در ساعت 4 بعدازظهر، دوباره زمینلرزه سرپل ذهاب را لرزانده!

به گفته این معلم کرمانشاهی، بیشتر مردم همچنــان بــرای ســرویس بهداشــتی و حمــام بــه خانههــای نیمه تخریبــی میروند کــه قابل اســتفادها­ند.«البته در شــهر هــم زحمــت زیــاد کشــیده شــده، اما هالل احمر کــه کار را از ارتش تحویــل گرفتــه، نمیتوانــد بســرعت کار را جلو ببرد. باالخره حجم مشــکالت زیاد است، اینجا حــدود 17 هزار نفر جمعیــت دارد.» آقای آرام ایــن را کــه میگوید، مــیرود به ســراغ مایحتاج مورد نیاز مردم منطقه. او به صراحت میگوید همچنان کمبود وســایل بهداشتی، گرمایشی و پوشــاک گرم به چشــم میخورد: «خوشبختانه مردم از نظر مایحتاج غذایی مشــکلی ندارند و بــا دفترچهای که برای هر خانواده صادر شــده، ســهمیه اقالمشــان را دریافــت میکنند. ســبد مــواد غذایی معموالً از ماکارونی، برنج، عدس و کنسرو تشکیل شده، اما مردم نمیتوانند زیاد کنسرو مصرف کنند، هوا خشک است، کنسروها هــم مملــو از چربــی، خیلیهــا دچــار مشــکل شدهاند...»

او دربــاره غــذای گــرم هم میگویــد که خود مــردم چــه در چادرهــا و چــه در کانکسهــا بــا چــراغ خوراک پزی یا هیترها، آشــپزی میکنند و پیکنیــک هــم دارنــد کــه بهصــورت رایــگان میتواننــد گاز پــر کننــد و از ایــن نظــر مشــکلی ندارنــد: «خوشــبختان­ه همــان دو- ســه روز اول برق کشی انجام دادند و چادرها مستقیماً برق داشــتند.» آقای آرام بتازگی حقوق دی ماهش را دریافت کرده و از این نظر مشــکلی ندارد، اما میگوید اینجا با خیل عظیم بیکارهایی روبهرو هستند که هیچ پول نقدی در بساط ندارند.

او گلــهای هم دارد و اینکه ســتادهای معین اســتانها که کار ســاخت و ســاز و آواربــردا­ری را شــروع کردهانــد، همه وســایل مــورد نیازشــان از ماشــینآال­ت ســنگین گرفتــه تــا کمپرســی و 10 تنهــا را بــا خودشــان آوردهانــد، درحالی که حدود 250 دستگاه در منطقه مانده و خیلیها از کار بیکار شــدهاند.ما شنیدهایم بعضی از این کامیونها روزانه مبلغ 400 هزار تومان دریافت میکنند.

هوشنگ بازوند، اســتاندار کرمانشاه با تأیید اینکــه کار واگــذاری کانکسهــا در روســتاها تــا 95 درصد پیش رفته و طی چند روز آینده نیز به همت بنیاد مســکن تمام میشــود، به «ایران» میگویــد: در روســتاها حدود 8 هــزار کانکس از طریق قراردادی فی ما بین قرارگاه خاتم و بنیاد مســکن واگذار شده و حدود هزار و 500 کانکس نیز از ســوی مردم اهدا شــده اســت، بنابراین از نظر ما 95 درصد نیازمندان در روستاها کانکس دریافت کردهاند.

او البتــه میگویــد که درشــهرها هنــوز برخی کانکس دریافت نکردهاند، اما درباره چراییاش اینطور توضیح میدهد: شــهر «ســرپل ذهاب» حــدود 11 هــزار و 500 خانــه دارد و خانههــای تخریب شــده هم حــدود 4هزار و 500 دســتگاه بوده اســت. یعنی مابقی خانهها نیاز به تعمیر دارد و مــردم تا پایــان تعمیرات، در بیرون خانه زندگــی میکننــد. امــا همــه آنها توقــع کانکس دارنــد، درحالــی که امــکان چنین چیــزی وجود ندارد. ما حتی اگر شهر قصرشیرین را هم اضافه کنیــم، جایی بــرای نصــب این تعــداد کانکس نمیمانــد. بنابراین به ناچار به کســانی کانکس داده شــده کــه خانهای نداشــتهان­د. بازوند ادامه میدهــد: حــدود هــزار و 700 نفر هم مســتأجر بودهاند که به 3 بخش تقسیم شدهاند. تعدادی راضی شــدهاند با دریافــت کمکهای بالعوض و وام به روســتاها برگردند و تعدادی که در شهر ماندهاند هم به تمایل خودشان میتوانستند یا 5 میلیــون تومــان وام یا کانکــس دریافت کنند. جالــب اینکــه از این 4هــزار و 500 نفــر، 2 هزار و 500 نفــر تقاضــای پــول دادهانــد! یعنــی تصور میکردند که مردم به آنها کانکس اهدا میکنند و پول هم دستشان میماند!

وی میگویــد: با این همه ما در شــهرها بعد از اتمــام ســاخت خانههــا، کانکــس را تحویــل گرفتــه و در ازایش 2 میلیــون و 500 هزار تومان میدهیــم. بازونــد با بیــان اینکه تاکنــون هزار و 600 کانکس داخل شــهرها نصب شــده است، میگویــد: طبــق قولی کــه دادهایم تــا پایان دی مــاه، در شــهرها کار توزیــع کانکــس را تمــام میکنیــم. وی بــا اذعــان اینکه مــردم همچنان با مشــکل حمــام و دستشــویی روبهرو هســتند، میگویــد: طــی چنــد روز اخیــر بــا انعقــاد دو قرارداد، تعداد قابل توجهی سرویس بهداشتی و حمام، بزودی در شهرها نصب میشود. ■ هیچ کودک والد از دست دادهای به بهزیستی تحویل داده نشده

ماندانــا مالمیــر، مدیر روابط عمومــی اداره کل بهزیستی کرمانشاه که هماکنون در مناطق زلزلــه زده حضــور دارد و از نزدیــک وضعیــت کــودکان را رصد میکنند، بــه «ایران» میگوید: تاکنــون هیــچ مــوردی از کودکان بیسرپرســت و والــد از دســت داده به بهزیســتی تحویل داده نشــده و همه آنها نزد اقوام درجه یک و قانونی نگهداری میشــوند، البته بهزیســتی وضعیت نگهداری کودکان را تحت نظر دارد و درصورتی کــه صالحیــت اقــوام زیــر ســؤال باشــد، حتمــاً اقدامــات قانونی را بــرای تحویل کودکان انجام خواهیم داد. از طرفی کودکان، میتوانند امداد بگیر ســازمان شــده و ماهانه مبلغی را دریافت کننــد. ضمــن اینکه مــددکاران ســازمان هم به آنها ســر میزننــد و اقدامات حمایتــی را انجام میدهند.

وی درباره تعداد کودکان والد از دســت داده میگوید: طی زلزله اخیر کرمانشــاه، متأســفانه 62 مــورد از کــودکان، والدیــن خــود را از دســت دادنــد کــه در این میــان 14 نفــر، از ناحیه هر دو والــد یعنی مــادر و پدر یتیم شــدند. اما با توجه بــه بافت فرهنگــی منطقــه، همه ایــن کودکان هماکنون با اقوام خود زندگی میکنند.

مالمیر درباره آخرین وضعیت افراد ضایعه نخاعــی کــه در زمــان زلزله، دچــار نقص عضو شــدند، میگوید: حدود 20 مــورد ضایع نخاعی داشــتیم کــه هماکنــون هــر 02نفر ســاماندهی شــدهاند. البتــه بهزیســتی طی هفتــه اخیر یک مرکز جدید جسمی و حرکتی در شهر کرمانشاه راهانــداز­ی کــرده کــه افــراد ضایعهنخاعـ­ـی یــا افــرادی کــه دارای معلولیت جســمی-حرکتی بــوده و از طرفی نیاز به مراقبتهای تخصصی داشــته باشــند، میتوانند به این مرکز مراجعه کننــد. ایــن مرکــز بــا یارانــه دولتــی و بــه شــکل رایــگان خدمات ارائه میدهــد. در واقع افرادی که به خاطر وضعیت جسمیشــان نمیتوانند در کانکــس زندگــی کنند، تــا زمانی کــه خانهها بازســازی شــود، میتواننــد در مرکــز تحت نظر باشــند. به گفته وی، این مرکــز 30 نفر ظرفیت دارد امــا میتوان 30 ظرفیــت جدید هم به آن اضافــه کــرد. بــه عبارتــی در این مرکــز میتوان همــه معلــوالن و افــراد ضایعــه نخاعــی را زیر پوشش قرار داد. ■ پایان اسکان موقت زلزلهزدگان تا روزهای آینده در مناطق زلزله زده

از آن طــرف، دکتــر علــی اصغــر پیونــدی، رئیس جمعیت هالل احمر میگوید که اسکان موقت زلزلهزدگان تــا روزهای آینده در مناطق زلزله زده تمام میشود.

بــه گفتــه او، ایــن ســازمان هماکنــون، فعالیتهایـ­ـی مثــل پشــتیبانی و حمایتهای روانی مردم را در دستور کار قرار داده و فعالیت تیمهــای ســحر کــه ســاماندهی حمایتهــای روانــی در بالیــا را برعهــده دارنــد، در شــهرها و روســتاهای زلزلــه زده تــا پایــان امســال ادامه خواهد داشت.

دکتر پیونــدی همچنین بر ضــرورت تجهیز انبارهای امدادی هالل احمر در سراســر کشــور تأکیــد کرده و میگویــد: اولویت جمعیت هالل احمــر در حال حاضر تجهیــز انبارهای امدادی اســت و ایــن مهــم، نیازمنــد تزریــق اعتبــارات کافی اســت تــا در صورت وقوع حــوادث جدی، جمعیــت هالل احمر بتواند خدمات الزم را به آسیب دیدگان ارائه کند.

مهــدی علیپــور؛ خزانــهدار جمعیــت هالل احمــر هم بــا بیان اینکــه تا روز یازدهــم دیماه، حــدود 59 میلیــارد تومان کمکهــای مردمی بــه جمعیــت هــالل احمــر بــرای کمــک بــه زلزلهزدگان کرمانشــاه جمعآوری شــده اســت، میگویــد: مردم اســتانهای تهــران، اصفهان و خراســان رضــوی بیشــترین ســهم را در اهدای کمکهای مردمی داشتهاند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran