Iran Newspaper

پیشبینی افزایش قیمت مسکن بهخاطر انباشت تقاضا

کارشناسان در گفتوگو با «ایران» تحلیل کردند

- سهیال یادگاری

آخرین گزارش آمـــاری از وضعیت بازار مسکن نشـــان میدهد معامات در این بازار در آذرماه 50 درصد رشـــد داشته که رشد معامات در ماههای گذشته به طور پی در پی رخ داده و در آذرماه به بیشترین میزان خود رسید.

کارشناســـ­ـان افزایــــش معامــــات را نشــــانه پیش رونق بازار مســــکن میدانند اما افزایــــش قیمت 15 درصدی نســــبت به مدت مشــــابه ســــال قبل نیــــز همزمان با افزایــــش معامات در بازار مســــکن به چشم میخورد با این حال کارشناسان بر این باورند که افزایش قیمت بهخاطر رکود چند ساله و انباشت تقاضا اجتنابناپذ­یر اســــت اما مسأله مهم این است که قدرت خرید متقاضیان باید متناسب با افزایش قیمتهــــا باشــــد. موضــــوع مهمــــی کــــه میتواند کاهش معامات را در پی داشته باشــــد افزایــــش قیمتها بــــدون افزایش قــــدرت خرید مــــردم اســــت. رونــــق بازار مسکن بهعنوان یکی از محرکهای مهم اقتصاد یکی از اهداف مهم دولت اســــت کــــه برنامههـــ­ـای گوناگونی بــــرای آن اجرا شده است. دولت تاش کرده برنامههای رونق بازار مسکن جهش قیمتی را در پی نداشته باشــــد تا مردم بتوانند از این بستر برای خرید خانه اســــتفاد­ه کننــــد. آخرین آمار بانک مرکزی از بازار مســــکن نشــــان میدهد که همزمان با افزایش معامات در ماههای گذشــــته قیمتها نیز افزایش داشــــته وتــــا حــــدود 51درصد به نســــبت آذرماه ســــال قبل قیمتها بیشــــتر شــــده اســــت. نگرانــــی از افزایــــش قیمتهــــا در روزهای پایانی سال و سال آینده معامات مســــکن را تهدید میکند چون توان مالی متقاضیان که بیشتر آنها از اقشار متوسط بــــه پایین جامعه هســــتند و قصد دارند با اســــتفاد­ه از تســــهیات بانکی و پسانداز خود خانه بخرند تناسبی با افزایش دائمی قیمت ندارد. ■ افزایش قیمت بهدلیل روانه شدن سرمایهها به سمت مسکن

ایـــرج رهبـــر رئیـــس انجمـــن صنفی انبوهسازان تهران در گفتوگو با «ایران» افزایش قیمت مسکن را بهدلیل افزایش ســـرمایهه­ا در این بـــازار ارزیابی میکند و میگوید: اکنون این بازار امنتر از هر بازار دیگری است به همین دلیل بعد از چند سال رکود خرید خانه دوباره رونق گرفته است. او معتقد است بیشتر تقاضا برای خانههای متوســـط به باال اســـت و زمانی باید نگران افزایش قیمتها باشـــیم که تقاضایمصرف­یخانههایکو­چکبیشتر شـــود. چون در چند ســـال گذشـــته رکود معاماتی داشـــتیم، انباشـــت تقاضا به وجود آمده و این انباشـــت خطر افزایش بیشتر قیمتها را در پی دارد.

بـــه اعتقاد رهبـــر چون اقتصـــاد کان نتوانسته قدرت خرید متقاضیان متوسط به پاییـــن را افزایش دهد تأثیـــر افزایش قیمت مسکن بر خانههای کوچک کمتر از خانههـــای بـــزرگ بوده اما بـــا افزایش تقاضا نگرانی در مـــورد باال رفتن قیمت خانه های کوچک نیز بیشتر میشود. اگر توان مالی متقاضیان تقویت نشود تقاضا ممکن است تحت تأثیر آن روند افزایشی چندانی نداشته باشد. ■ تضاد افزایش قیمت و توان مالی خریداران

محمـــد علـــی پورشـــیرا­زی، عضـــو هیأت مدیره و دبیر انجمن شـــرکتهای ســـاختمان­ی نیز در گفتوگو با «ایران» از ایجاد شکاف میان قدرت خرید و قیمت مســـکن ابراز نگرانی میکنـــد و میگوید: مسکن نیاز واقعی جامعه است به همین دلیل برخی از آن بهعنوان اهرم استفاده میکنند. کســـی که 3 سال پیش خانه ای ســـاخته و ســـرمایها­ش 3 ســـال خوابیده اســـت االن قطعـــاً بـــرای فـــروش ملک قیمـــت آن را افزایـــش میدهـــد تا ضرر خواب ســـرمایه را جبران کند اما از طرف دیگر متقاضیان که بیشتر از اقشار متوسط و ضعیف هســـتند نمیتواننــ­ـد بهخاطر افزایش قیمتها خانه بخرند و این خود عاملی برای افزایش اجاره نشـــینی و باال رفتـــن غیر متعـــارف قیمتهـــای اجاره میشـــود. پورشـــیرا­زی میگویـــد کنترل بـــازار مســـکن بهعنوان محـــرک بیش از 0۶2 شـــغل به عوامل مختلفی وابســـته اســـت به همیـــن دلیـــل بـــرای برقراری تعـــادل بین عرضه و تقاضـــا و قیمتها نیاز بـــه برنامهای 10 ســـاله داریـــم. مثاً مسکن مهر بهطور شفاهی برنامه خوبی بود ولی در اجرا هم از نظر مکانی، زمانی وکیفیت و کمیت به نامناسبتری­ن شکل اجرا شـــد و خود این برنامه موجب روانه شـــدن جمعیت به ســـمت کانشهرها و افزایش قیمت مسکن شد.

بـــا اینکه پیـــش رونق بخش مســـکن از طریق نشـــانهها­یی همچـــون افزایش 53درصـــدی ســـرمایهگ­ذاری بخـــش خصوصـــی در نیمـــه نخســـت، افزایش 57 درصدی تقاضا برای سپرده گذاری و رشـــد منابع بانکی از طریق فروش امتیاز تسهیات مســـکن دیده میشود، انتظار نمیرود که قیمت مسکن از قدرت خرید تقاضـــای مصرفـــی باالتر بـــرود؛ هرچند شاهد رشد فراتر از نرخ تورم در مناطقی از تهران هستیم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran