Iran Newspaper

پیشبینی رشد ۷ درصدی برای امسال

وزیر اقتصاد اعالم کرد

-

گــــروه اقتصادی / پــــس از تحقق رشــــد دو رقمی 1۲.5 درصدی اقتصاد ایران در سال گذشــــته، حاال تازهترین برآوردها از رشــــد هفت درصــــدی اقتصادی درســــالج­اری حکایــــت دارد. ایــــن درحالــــی اســــت کــــه صــــادرات نفت خــــام بهعنــــوا­ن یکــــی از مهمترین مؤلفههای رشــــد امسال ثابت خواهــــد بــــود و افزایش نخواهد داشــــت. برهمین اساس آمارهای رسمی ارائه شده از ســــوی بانک مرکزی و مرکز آمــــار ایران درخصوص نرخ رشــــد اقتصادی در نیمه نخست امســــال نشــــان میدهد که تولید ناخالــــص داخلــــی بدون نفــــت از با نفت ســــبقت گرفته است، پیشــــی گرفتن رشد بدون نفت سهم برتربخشهای غیرنفتی نظیرصنعت،معدن،کشاورزیوخد­مات را روایت میکند. درهمین زمینه وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشــــاره به ثابت بودن صادرات نفت در ســــالجار­ی، پیشبینی تحقــــق رشــــد میانگیــــ­ن هفــــت درصدی اقتصاد کشــــور در ســــالجار­ی را به لحاظ تأثیرناپذی­ری آن از افزایش صادرات نفت، ارزشمند و مهم توصیف کرد.

مسعود کرباسیان در جلسه مشترک با مدیران عامل بانکهای دولتی، با اشــــاره به رشــــد 5.۲1درصــــد­ی اقتصاد درســــال گذشــــته و میانگین حدود هفت درصدی در ســــالجار­ی تصریح کــــرد: در ارتباط با نرخ رشــــد اقتصــــاد­ی، این را هــــم باید در نظر داشــــته باشیم که ســــهم عمده رشد اقتصادی ســــال قبــــل، بواســــطه افزایش تولید نفت بود ولی امســــال دیگر اینگونه نیســــت، چون رشد تولید و صدور نفت به 5.۲میلیون بشکه در سال قبل محقق شد و براســــاس ســــهمیه و واقعیــــا­ت موجود، فعالً امکان افزایش آن وجــــود ندارد و در نتیجه رشــــد ســــالجار­ی، عمدتاً ناشی از عواملی غیر از افزایش صادرات نفت بوده است و شاهدیم که استمرار هم دارد.

وزیراقتصاد­افزود:اینمسائلتن­هانظر و برداشت ما نیست که عدهای بگویند آمار دولتی است، بلکه این موضوع در گزارش صندوق بین المللی پول نیز مورد اشــــاره قرار گرفته و رشــــد اقتصادی ایران را برای امســــال، نزدیک به پنج درصد محاســــبه کرده و اصالحات ســــاختار­ی انجام شــــده از ســــوی دولت را نیزبهعنـــ­ـوان اصالحات دقیق و مطلوب ارزیابی کرده است.

کرباســــی­ان در ادامــــه با رو بــــه بهبود خواندن شــــرایط اقتصادی کشــــور، تورم تــــک رقمــــی، کاهــــش نــــرخ بیــــکاری و ایجاد 006هزار شــــغل جدید را واقعیتی غیرقابل انکار خواند و گفت: برای ســــال آینده ۲.1 میلیارد دالر از صندوق توسعه ملی برای اشتغال پیشنهاد شده و عالوه بــــر آن، منابع ناشــــی از اصــــالح قیمت انــــرژی نیــــز در صورت تصویب توســــط مجلس به ما کمک خواهد کرد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran