Iran Newspaper

پشت پرده جنگ سایبری در کره جنوبی

- میثم لطفی

در مرزهــای بین دو کشــور کره شــمالی و کره جنوبی دانشــجویا­نی که در رشــته علوم هک رایانهای مشــغول به تحصیل هســتند تمام توان خود را روی کشور دشــمن متمرکز کردهاند تا بتوانند از آن پیشــی بگیرند. «کیم جین-ســئوک» کارشــناس امنیتــی کــره جنوبــی کــه مدیریــت طرحی موســوم بــه «بهترین بهترینهــا» را بر عهده دارد چند روز قبل طی گفتوگویــی با روزنامه گاردین گفــت: «این دو کشــور از یکدیگــر مجزا شــدهاند و ما در حال جنــگ با یکدیگر هســتیم. با وجود این در فضای ســایبری این جداسازی را مشــاهده نمیکنید. کیم کــه مدیریت طرح «بهتریــ ِن بهترینها» را برعهــده دارد، هدف از اجرای طرح مذکــور را آموزش حرفه نســل آتی متخصصــان رایانــهای میداند که از آنها با عنوان هکرهای کالهســفید یاد میشــود. این هکرها افرادی هستند که از این دورههای آموزشی فارغ التحصیل میشوند و مهارتهای امنیتی سایبری ویــژهای دارند کــه میتوانند از کــره جنوبــی در مقابل انــواع مختلف حمالت هکری محافظت کنند و تمامی این افراد معتقدند بیشــتر حمالت ســایبری از سوی کره شمالی برای آنها صورت میگیرد.

■ خطونشانهای­سایبری

مهارتهــای مرتبــط با حــوزه امنیت ســایبری از جملــه مشــاغلی محســوب میشــوند کــه در کشــور کــره جنوبــی درخواست بسیار زیادی برای بهکارگیری آنها اســت. این کشــور بهطور رســمی در حالــت جنگ با کره شــمالی قــرار دارد و اگرچــه به ندرت پیش آمده اســت که دو کشور با هم مراودات اندک داشته باشند، ولی در عرصه سایبری به صورت تمام قد در مقابل یکدیگر ایستادهاند. در حالی که کرهشمالیهم­چنانبرتوسع­هبمبهای اتمــی و موشــکهای دوربرد خــود تأکید دارد، بررســیهای جدید نشــان میدهد که در عرصه امنیــت اینترنتی و حمالت ســایبری هــم بــه موفقیتهــا­ی بســیار چشمگیر دست پیدا کرده است.

طــی ســالهای اخیــر تحریمهــای اقتصادی علیه کره شمالی بسیار افزایش یافتــه اســت و با وجــود این کشــور مذکور تقریباً هیــچ گونه طرح مالیاتــی جامع و برنامــه بــزرگ بــرای فروش تســلیحات هســتهای نــدارد و در عوض برای کســب درآمــد ســراغ روشهــای ســایبری رفته است.

آنگونــه کــه مراکــز رســانهای تأییــد کردند، هکرهــای کره شــمالی در مارس 6۱0۲ موفــق شــدند ۱۸ میلیــون دالر از بانــک مرکــزی بنگالدش ســرقت کنند و عالوه بر آن کاخ سفید ماه دسامبر اعالم کرد این هکرها در توسعه انتشار باجافزار

WannaCry هم دست داشتند. در حالی کــه کــره شــمالی ایــن مســأله را تکذیب میکند،باجافزارمذ­کور،مهگذشتهموف­ق شد میلیونها دالر باجگیری کند.

هکرهــای کــره شــمالی ســال 7۱0۲ میــالدی حجــم گســتردهای از اطالعات مربــوط بــه کارتهــای اعتبــاری و دســتگاهها­ی خودپــرداز بانــک را از کرهجنوبــی ســرقت و آن را بــه صــورت عمومــی روی اینترنــت منتشــر کردنــد. مدیر طرح «بهتری ِن بهترینهــا» در این خصوص گفــت: «هر روز هــزاران حمله ســایبری در کره جنوبی به ثبت میرســد و بیشتر آنها در رسانهها انعکاس خبری دارد.مابهایننتی­جهرسیدهایم­کهامنیت اطالعــات مهمتریــن رکن برای توســعه اقتصادی هر کشور محسوب میشود».

طــرح آمــوزش ضد-هکرهــا تحــت حمایــت دولــت در ســال 0۱0۲ میــالدی در شــرایطی راهاندازی شــد کــه هکرهای کره شــمالی اهداف خود را برای حمالت گســترده به کره جنوبی تغییــر دادند و به جای آنکه فقط بر بدنه دولت این کشــور تمرکــز کننــد، بخــش خصوصــی را هــم مورد حمله قرار دادند. الزم به ذکر است ماه گذشــته محققــان، ارتباطاتــ­ی را بین هکرهــای کره شــمالی و حمالت صورت گرفتــه بــه ســازمان بــورس اوراق بهادار کرهجنوبیپی­داکردند.

گفتنی است ساکنان کره جنوبی هر روز در معــرض تهدیدهــای کره شــمالی قرار دارند که این تهدیدها میتواند سایبری یا غیرســایبر­ی باشــد. از آنجا که کره جنوبی باالتریــن ضریــب نفوذ اینترنت و گوشــی هوشــمند در جهــان را دارد بــه همیــن خاطر میتواند در مقابل حمالت سایبری بسیار آســیبپذیر باشد. شــاید به همین علت اســت که هکرهای کشــور همســایه این روش را بهتریــن عامل ضربه زدن به آنهــا میدانند. شــاید بتوان گفــت یکی از بزرگترین حمالت ســایبری در این زمینه سال ۳۱0۲ میالدی صورت گرفت که طی آن سه شــبکه تلویزیونی و شبکه رایانهای دو بانک بزرگ در کرهجنوبی از کار افتادند و طــی آن برخــی دســتگاهها­ی خودپرداز و پورتالهــا­ی بانکــداری آنالیــن نیز برای مــدت زیــادی از دســترس خارج شــدند. «لی دونگ-گئون» مدیر آژانس امنیت و اینترنــت کره که به دولت کمک میکند تا مقابله بیشتری با حمالت سایبری انجام دهــد در این خصوص گفــت: «این اتفاق زمانــی افتــاد که مــا متوجه شــدیم تا چه اندازهآسیب­پذیرهستیم». ■ بهتری ِنبهترینها

دانشــجویا­نی کــه از طــرح «بهتریــ ِن بهترینهــا» فارغ التحصیل میشــوند با هکرهــای حرفــهای و کارکشــتها­ی کــه در سیستمهای مرکزی آموزش کره شمالی حضــور دارنــد بــه رقابــت میپردازنــ­د. «مارتینویلی­امز»سردبیرروزن­امه North ‪Korea Tech‬ از طــرح جامــع «بهتریــ ِن بهترینهــا» بــه عنــوان روشهایــی یــاد میکند که برخی کشــورها بــرای آموزش ورزشــکارا­ن خود و آمادهسازی آنها برای مســابقات جهانــی المپیــک اســتفاده میکنند.اومیگوید:«فقدانمهارت­های تخصصــی رایانــهای و گســترش هرچــه بیشتر دسترسی به اینترنت به این معنی خواهــد بــود کــه هکرهــا در کره شــمالی حتــی در زمــان خالــی خــود در خانه هم در حــال یادگیری هســتند. آنهــا از طریق مجموعــهای از ابتــکارات و برنامههــا­ی تحــت هدایــت دولت بــه گونــهای پیش میرونــد کــه از دوره ابتدایــی در مدارس آموزشهــا را شــروع میکنند و تــا بعد از دوره دانشــگاه همچنــان در این زمینه به تحصیلمیپرد­ازند».

محوطــهای کــه بــرای اجــرای طــرح

«بهتری ِن بهترینها» در نظر گرفته شــده در اصــل مکانــی اســت کــه آموزشهای جنگی به ســربازان داده میشود و آنها با روحیــه رقابت و تحریکهــای نظامی در دوره جوانی آشنا میشوند. پوشش دیوار راهروها در این مرکز به گونهای اســت که روی آن نشــانهایی از پیــروزی هکرها در سراسر جهان دیده میشود و عکسهای مربــوط بــه فارغالتحصی­الن ایــن دوره و بهترین دانشــجویا­ن روی آن نصب شده اســت. یک منطقه وســیع از این مرکز به راهانــداز­ی اســتارتاپ­ها اختصاص یافته اســت و البتــه نیمکتهای چرمــی و میز پینگ پنگ هم در آن دیده شــده اســت. در پشت در اصلی در اتاق جنگ سایبری،

مجموعــهای از میزهــا وجــود دارنــد کــه روی آنهــا دههــا مانیتــور رایانــهای دیــده میشود و روی دیوارها نیز نمایشگرهای­ی با چراغهای چشــمکزن قــرار گرفتهاند کــه اطالعــات مربــوط بــه زمــان واقعــی فعالیتهای آنالین را با نشانههای ویژه اعالم میکننــد. شــرکتکنند­گان در این مرکز در محدوده سن دبیرستان تا اواسط 0۲ سالگی هستند که در اصل همین گروه ســنی بــرای آموزشهای جنــگ نظامی هم در اختیار گرفته میشوند.

تحلیلگــرا­ن میگوینــد نبرد ســایبری میــان دو کره در اصل یک نمایش مدرن از تاکتیکهای سنتی جنگی است. «اندرو ســالمون» نویســنده کتــاب «دور آخــر»

بــا موضــوع جنــگ میان کــره شــمالی و جنوبی اینگونه گزارش حاضر را به پایان رســانده اســت: «جنگهای نامتقارن به نخســتین روزهای اســتقالل کره شمالی برمیگــردد کــه رهبــران آن آموزشهای جنگهــای چریکــی را دیده بودنــد. ولی ایــن نیروهــای چریکــی ایــن روزهــا وارد فضای سایبری شــدهاند. برای یک کشور که از نظر اقتصادی ضعیف شــده اســت حمــالت ســایبری در مقابــل یک کشــور قویتر بســیار مقرون بهصرفه است. این جنگ خطرات و مشــکالت کمتری دارد و به همین خاطر میتوان پیشبینی کرد در آینده، کره شــمالی نبردهای ســایبری گستردهتری را به پا کند».

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran