Iran Newspaper

بازگشت به عصر دوچرخهسوار­ی

- دکتر مهدی جمالینژاد شهردار یزد

یـــزد روزگاری به شـــهر دوچرخهها معـــروف بود. دوچرخـــه اصلیتریـــ­ن وســـیله نقلیـــه مـــردم به شـــمار میرفت، ســـند آن بر میگـــردد به چند کتاب تاریخـــی. قدیمیتریــ­ـن نوشـــته در کتـــاب «روزها» اثر دکتر محمد علی اســـالمی ندوشن است که این چنین نوشته اســـت: «یزد در آن زمان، یک خیابان اصلی داشت که هنوز آســـفالت نشده بود. اتومبیل خیلی کم بود. چند درشـــکه بود و تعـــدادی زیادی دوچرخه.»

امـــا امـــروز متأســـفان­ه بیـــش از 400 هـــزار موتورســـی­کلت در سطح شهر تردد میکند که بیش از حد مجاز اســـت. طبق آخرین مطالعات صورت گرفته در شهر یزد، ســـهم این تعداد موتورسیکلت در سفرهای روزانه شهروندان تنها 19 درصد است و خیابانهای یزد بخصوص بافت تاریخی جایی برای تاخت و تاز خودرو و موتورسیکلت­های پر سروصدا و دودزا شده است.

آنچه ایـــن روزها بیش از همـــه چیز نگرانکننده اســـت تخلفات موتورســـو­اران اســـت که عمده آنها عبارتنـــد از حرکـــت در خالف جهـــت، آلودگیهای صوتـــی، حرکتهـــای مارپیچ، عبور از چـــراغ قرمز، رعایت نکردن سرعت مجاز و حرکت در پیادهرو.

اما وقتی برای درک ضرورت آموزش شهروندی، آمارهـــا را مورد بررســـی قـــرار میدهیم شـــاهد آن هســـتیم که افرادی که کمتر آموزش دیدهاند بیشتر در معـــرض چنیـــن رفتارهـــا­ی پرخطر قـــرار دارند. امروزه شاهدیم حتی در بســـیاری از دبیرستانها­ی پسرانه شهر یزد، وسیله نقلیه اصلی موتورسیکلت اســـت و دانشآموزان­ی راکب آنها هســـتند که هیچ یک از آنها به ســـن قانونی برای دریافت گواهینامه نرســـیدها­ند. مطالعـــات نشـــان میدهـــد بیـــش از 51درصـــد از اســـتفاده­کنندگان از موتورســـی­کلت در شهر یزد بین 16 تا 20 سال دارند که بیشترشان فاقد گواهینامه رانندگی هستند.

اما نکتهای که باید به آن اشـــاره کنم رفت و آمد خـــودرو و موتورســـی­کلت در بافـــت تاریخی اســـت کـــه بـــا توجه به رفـــت و آمـــد گردشـــگرا­ن داخلی و خارجی باید مورد ســـامانده­ی قرار گیرد. شـــکایاتی در اینبـــاره داشـــتهای­م و بـــرای رفـــع ایـــن معضل ســـعی کردهایـــم با راهانـــدا­زی پارکینگهــ­ـای برون محلهای تـــا حد امـــکان از تردد خـــودرو در کوچه و پسکوچههای بافت تاریخی جلوگیری کنیم ولی در باره تردد موتورســـو­اران ،آموزشی بهصورت مداوم و بـــا مشـــارکت تمامی بخشهای مرتبـــط از جمله روانشناسان، جامعه شناسان در دستور کارمان قرار دادهایم.

شـــهرداری با همکاری پلیس راهـــور قصد دارد با برگـــزاری دورههای ویـــژه موتورســـو­اران آنها را از خطرات و آسیبهایی که آنها، جامعه و گردشگران را تهدید میکند، آگاه ســـازد که این قطعاً رویکردی درازمدت خواهد داشت. از دیگر اقدامات فرهنگی مد نظر ما این اســـت که فراخوانی مردمی با عنوان «هوای یزد را داریم»، راهاندازی و از این طریق مردم را برای اجرای هرچه بهتر قوانین و مقررات تشویق کنیم.همزمـــان با اجـــرای این برنامه قصـــد داریم تا با همـــکاری پلیس راهـــور محدودیتهای جدی برای عبور و مـــرور راکبان پرخطر موتورســـی­کلت یا موتورسیکلت­هایی که آلودگی صوتی زیادی دارند، بویژه در بافت تاریخی ایجاد کنیم.

همچنیـــن در دســـتورکا­ر داریـــم تـــا بـــا ایجـــاد تسهیالت دوچرخهســـ­واری در بافت تاریخی و ارائه طرحهای تشـــویقی موتورسیکلت ســـواران یزدی را به ســـمت اســـتفاده از حمل و نقل ســـبز و استفاده از دوچرخـــه ســـوق دهیـــم.در بخـــش دیگـــری از اقدامات به این نتیجه رسیدیم که حدود 08درصد موتورسیکلت­ســـواران یـــزد بـــه دالیـــل مختلـــف از جملـــه گرمای هـــوا، نیاز به اســـتفاده از عینک طبی ...و عالقـــهای بـــه اســـتفاده از کاله ایمنـــی ندارنـــد، بنابراین طرحهای تشویقی و تســـهیالت ویژه برای این دســـته از افراد هم در نظر گرفته خواهد شـــد تا انشاءاهلل شاهد شـــهری امن و آماده برای میزبانی از شهروندان و گردشگران باشیم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran